Cap treva en l’ofensiva del govern d’Aragó. Just l’endemà que el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) presentés l’escrit d’oposició al trasllat de les pintures murals de Sixena aportant informes tècnics que desaconsellen el desmuntatge, l’executiu aragonès ha replicat assegurant que és “totalment possible” el trasllat “sense dificultats extraordinàries” al monestir de Sixena. Això sí, sense aportar cap informe que avali la seva posició.

Així ho ha avisat el director general de Cultura de l’executiu aragonès, Pedro Olloqui, que ha afegit que “pròximament informaran de la metodologia que proposen per fer-ho després de la inspecció que van fer els tècnics aragonesos al juliol”. Olloqui ha informat que tenen preparat un “pla” en cas que les resolucions judicials no els siguin favorables i ha afirmat que estan “envoltats dels millors experts internacionals”, sense especificar-ne cap. De fet, ha deixat ben clar que no seran els tècnics aragonesos els que desmuntin les pintures. Tot un missatge.

Diverses persones gaudeixen de les pintures murals de Sixena exposades al MNAC / Europa Press

Conflicte polític

El govern aragonès, doncs, continua la seva batalla política tot i que el mateix Olloqui, assegura que el seu objectiu és el retorn del patrimoni a l’Aragó i no el conflicte polític. Un conflicte que ni tan sols ha nomenat mai el MNAC ni els seus termes de defensa. De fet, Olloqui és que ha fet entrar el debat polític quan els tècnics de prestigi internacional han desaconsellat el trasllat. Segons Olloqui, s’han previst un “conjunt de mesures que tant en termes de la comunitat científica internacional, com en termes polítics i socials, garantiran” el trasllat de les pintures murals al monestir”. 

A més, ha afegit que Aragó està guanyant “la majoria social” amb aquesta polèmica i per això és “indispensable” el treball polític. En aquest sentit, ha afirmat que Espanya dona suport a les aspiracions aragoneses i considera que el MNAC ha de “preparar-se per una etapa després de Sixena”, per la qual cosa ha d’abandonar el “dol, la confrontació i el rancor” per trobar la “concòrdia”. És a dir, prioritza la causa política davant la patrimonial. En aquest sentit, ha adduït un nou argument el suposat “menyspreu” del MNAC als tècnics aragonesos, una idea rebutjada pels mateixos tècnics quan el mes de juliol van fer els estudis al MNAC.

Olloqui defensa que l’actual estat de la tècnica “no dona la raó” al MNAC que alerta del perill que pot suposar el trasllat per a la conservació de la joia dels murals. “Si aquest argument persisteix, disposem de les mesures necessàries per fer possible el trasllat del patrimoni a Aragó”, ha asseverat, però s’ha estalviat nomenar cap mesura, perquè “de moment, no ha arribat aquesta fase”. De fet, s’ha referit a un “pla” que es faria possible mitjançant els tècnics de la Direcció General de Patrimoni i “experts internacionals”. De tota manera, el director ha descartat que siguin els tècnics aragonesos els que arrenquin les pintures, perquè ho ha de fer el MNAC.

Comparteix

Icona de pantalla completa