El tret per la culata. L’instructor de la causa del Tsunami Democràtic, el titular del Jutjat Central d’Instrucció número 6 de l’Audiència Nacional, Manuel García Castellón, s’ha endut una bona rebregada per part de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). El jutge va demanar, igual que a l’Agència Europea, el llistat d’incidències i denúncies que s’havien registrat o rebut durant la protesta del 4 d’octubre de 2019 arran de la publicació de la sentència del Procés. De fet, l‘agència europea ja va respondre que no havia registrat cap incidència.
En un informe de deu pàgines, al que ha tingut accés El Món, Montserrat Mestres, directora de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria assegura que no es van registrar denúncies ni cap incidència respecte a la seguretat aèria, ni de cap aeronau ni de funcionament de cap dels altres aeroports amb què connectaven els vols del Prat. Així mateix, aporten un detallat informe diari de les incidències concretes a la terminal 1 del Prat del mateix dia 14. Un balanç en el qual admeten demores i cancel·lacions en 115 vols, però que van patir més endarreriments a causa de l’alerta del mal temps que no pas per la protesta del Tsunami Democràtic. L’informe es va remetre el passat 20 de febrer i ha estat notificat avui a diversos imputats.

Una puntualitat del 66%
Mestres aporta un altre informe executiu adjunt d’Aena de la jornada del 14 d’octubre, com entitat responsable de la gestió aeroportuària del Prat. “La jornada”, recull l’informe, “s’ha desenvolupat amb valors de puntualitat a la xarxa d’aeroports del 66%”. “Cal destacar condicions de meteorològica adversa a Europa (activitat tempestuosa a França, Alemanya i sud del Regne Unit), així com durant la tarda/nit a la Regió Est, cosa que incideix molt negativament als índexs de puntualitat de la xarxa”, subratlla el document.
El mateix annex concentra també informació sobre l’aeroport de Barcelona i de Girona. Respecte al de Girona no informa de cap incidència, i detalla el dispositiu d’identificació dels usuaris de l’aeroport per controlar qui entrava. Pel que fa a l’aeroport de Barcelona, explica que es va produir una “concentració de persones a l’exterior de l’aeroport com a protesta davant de la sentència”. En aquesta línia, comenta que es va “aturar temporalment l’accés amb tren i metro a l’aeroport per evitar més acumulació de manifestants”. També ressalta que el cos nacional de policia controlava l’accés “verificant la documentació personal i de vol, per evitar l’entrada a la instal·lació d’usuaris que no volin”.
És en aquest punt, que Aena només subratlla la dificultat d’accedir a les instal·lacions que va obligar la companyia a aplicar un pla de contingència per poder atendre els passatgers d’aterratge. Així relata que els Mossos d’Esquadra van controlar els vials d’accessos de la T1 i la T2 que va “alentir el trànsit rodat i l’accés a les terminals”. En aquesta línia, apunten que es van “produir talls puntuals als accessos” de les dues terminals on tenien dificultat d’accés dels vehicles, bus i el taxi. De fet, consignen que “dificultats perquè les tripulacions accedissin a l’aeroport” en els moments de “col·lapse dels accessos a la terminal, especialment a la T1”.

Més puntuals que a l’aeroport de Luton, al Regne Unit
L’informe calcula que es van cancel·lar durant la jornada 115 operacions -57 vols de sortida i 58 vols d’arribada-. Ara bé, el total de vols programats eren de 926. Seguint aquest fil, els tècnics d’Aena raonen que “la situació més problemàtica a l’activitat aeroportuària es va trobar a l’exterior dels Terminals i la raó sobre les cancel·lacions està associada a la NO arribada de Passatgers i Tripulacions amb normalitat”. De tota manera, concreta que es van aplicar mesures de contingència per resoldre la situació i algunes d’aquestes mesures especials es van cancel·lar al cap de pocs minuts.
El gràfic aportat indica els nivells de puntualitat i incidències. Si bé, remarquen que la xarxa d’aeroports va ser d’un 66%, en el cas de Barcelona va ser del 68% en l’arribada -superior al de Madrid, que va ser del 62%- i del 57% en la sortida, en el marge de 15 minuts. Si el marge és de 30 minuts, l’estadística canvia perquè va ser una puntualitat del 85% en l’aterratge -dos punts per sobre que Madrid- i del 72% en la sortida. En tot cas, el retard mitjà va ser de 22 minuts, quatre minuts per sota de l’aeroport de Luton, al Regne Unit, operat també per Aena, o només un minut per sobre els aeroports del Grup II d’Aena ( Saragossa, Múrcia, Granada, Santiago de Compostel·la, Astúries, Xerès, Reus, Almeria o Vigo) i dos per sobre del grup I d’aeroports –que acumulen el 26% del trànsit aeri estatal– integrat per Màlaga, Alacant, Palma, Eivissa, València, Sevilla, Bilbao, Girona i Menorca. Finalment, l’informe recorda que l’activitat ja estava normalitzada abans d’acabar la jornada.