El Tribunal Constitucional ha admès a tràmit el recurs presentat per Vox per haver-se quedat sense senador autonòmic designat pel Parlament de Catalunya. Segons ha pogut saber El Món, el Parlament va rebre ahir la notificació del ple del Constitucional informant que estudiaria el cas atès que considera que té rellevància constitucional. Un recurs presentat per la formació ultraespanyolista arran de quedar-se sense senador designat pel Parlament gràcies al canvi de sistema de còmput utilitzat de repartiment d’escons a la cambra alta espanyola. Un recurs que volien que tornessin “el senador que l’independentisme i l’esquerra els ha pres”.
En concret, Vox reclama en el seu recurs que el Constitucional els atorgui el senador autonòmic que podria haver obtingut si s’haguessin aplicat les regles de còmput habituals de restes majors segons la representació parlamentària. De fet, el famós cordó sanitari de JxCAT, ERC, CUP i Comuns va fer que s’utilitzés el mètode imperiali, que no s’havia utilitzat pràcticament mai en les diferents legislatures. Des dels grups asseguren que es mostren tranquils perquè fins i tot els lletrats del Parlament van avalar el sistema utilitzat.

Vox en el recurs emfatitzava que aquest sistema “mai s’ha utilitzat a l’Estat espanyol i només s’ha utilitzat de manera simbòlic a Itàlia i Equador”. També al·leguaven que aquest “sistema vulnera la LOREG, que estableix el mètode d’Hont, o de restes majors fets anar abans per la cambra”. Així mateix, Vox remarcava que aquest mètode “s’aparta de la regla de la proporcionalitat i atempta contra el principi de participació política recollit a l’article 23 de la Constitució, a més d’esberlar els tradicionals usos de la cambra”.
En el mateix recurs, Vox argüeix que amb el sistema Imperiali es vulnera l’accés igualitari a les funcions i càrrecs públics dels ciutadans i atempta contra la representació política de Vox que té un grup parlamentari d’11 diputats. De fet, el recurs era una crònica anunciada. Tan bon punt Vox va quedar exclòs del repartiments d’escons al Senat van advertir que interposarien el recurs de constitucionalitat.
El president de el grup parlamentari de la formació al Parlament, Ignacio Garriga, va comparèixer acompanyat per Santiago Abascal i Macarena Olona, després de la interposició del recurs per assenyalar “que el partit no deixarà de plantar cara davant el pacte anti VOX de consens progre fins arribar a recuperar Catalunya”.