La reacció del PP andalús a la idea que té el govern espanyol d’implementar peatges a autovies de l’Estat s’ha fet viral. Els populars d’Andalusia troben que fer pagar els andalusos aquest peatge és un “abús absolut” i consideren que “tindria unes repercussions negatives per l’economia, sobretot ara que es parla d’una possible nova crisi econòmica”, en paraules de Toni Martín, sotsecretari dels populars a Andalusia.
Desenes d’usuaris catalans a Twitter es van tirar a sobre de Martín i van protestar argumentant que a Catalunya es paguen molts més peatges que a la resta de l’Estat des de fa molts anys. Fins i tot feien befa sobre la poca quantitat de cotxes que circula en el vídeo que penja Martín.
Martín arribava a qüestionar-se si “el peatge que Pedro Sánchez hagi de pagar als partits catalans i bascos pel seu suport a la investidura sigui un peatge que hagin de pagar els espanyols i els andalusos”.
Peatge de la Jonquera
Aquesta darrera ocurrència del PP xoca de front amb una votació al Parlament de Catalunya l’any 2012 que designava tres diputats catalans perquè anessin al Congrés dels Diputats de Madrid a defensar la creació d’un fons que servís per harmonitzar el cost de les carreteres a l’Estat, i d’aquesta manera fer que territoris com Catalunya no concentressin gran part dels peatges.
De fet, un d’aquests diputats era Santi Rodríguez, del PP. Acompanyaria també a Marc Senglas (ERC) i Josep Rull (actualment empresonat a Lledoners).
Segons dades de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat del 2014, 675 km de les carreteres catalanes són de peatge explícit, 343 són de peatge a l’ombra (a càrrec de l’administració) i 630 km són vies no concessionades. Això es tradueix en què per a l’usuari, hi ha un 40% de xarxa d’alta capacitat de pagament explícit i un 60% lliure.