“Els demano que celebrem aquest ple en termes constructius i amb respecte”. Aquesta ha estat la petició del president de la Generalitat, Salvador Illa, als grups parlamentaris en la seva intervenció al principi del debat monogràfic d’aquest dimarts al Parlament sobre l’estat de la xarxa de Rodalies. Però no s’ha sortit amb la seva, perquè la tensió i els retrets entre el PSC i Junts per Catalunya han anat pujant de to a mesura que avançava la tarda. La metxa l’ha encès un retret de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, quan ha defensat que situar la xarxa ferroviària com una “prioritat” per a Catalunya és clau per millorar el funcionament del servei de trens i ha deixat clar que, segons el seu punt de vista, la xarxa ferroviària no ha estat una prioritat per a governs anteriors de la Generalitat. “Rodalies no ha estat una prioritat estratègica a Catalunya”, ha assegurat. Només ha sigut una frase pronunciada amb el to suau que caracteritza Paneque, i ha passat un pèl inadvertida, fins al punt que, en la seva primera intervenció, el diputat de Junts Salvador Vergés no hi ha replicat. De fet, però, en la darrera sessió de control al Parlament, Paneque ja va protagonitzar un estira-i-arronsa amb el diputat juntaire i li va retreure que no fessin res durant 12 anys que van ostentar la titularitat del servei.
El diputat de la formació de Carles Puigdemont ha defensat durant la seva primera intervenció que cal “fer Renfe fora de Catalunya”, i ha retret al president de la Generalitat que hagi estat “desaparegut” durant 25 dies i que hagi trigat un mes a comparèixer pel caos de Rodalies. “Cap membre del seu govern va aparèixer, i veiem que també és un govern submís i feble [davant la Moncloa del PSOE]”, ha sentenciat, i ha retret a Paneque que durant la seva compareixença no hagi presentat davant la cambra un “pla de xoc”, com el seu grup reclamava, per fer front al caos ferroviari a Catalunya. D’altra banda, ha deixat clar que l’objectiu de la formació: “Renfe, si em permet la metàfora, és com un pop malèfic, monstruós, amb el cap a Madrid, evidentment, i que amb els seus tentacles en forma de vies de tren el que fa és que ens oprimeix i ens frena”.
Però quan ha arribat el torn del portaveu adjunt del PSC Jordi Riba ha esclatat la bomba. Com quan Pedro Sánchez deixa en mans d’un outsider la resposta al líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, Riba ha atacat durament els exconvergents acusant-los de tenir la culpa, per falta de reclamació a Madrid, de la falta d’inversió a la xarxa ferroviària Rodalies durant una dècada, quan estaven al Govern. En la seva intervenció, el diputat socialista ha afirmat amb contundència que el sistema de trens catalans mai va ser una de les prioritats dels governs de Convergència i de Junts quan van encapçalar el Palau de la Generalitat. De fet, ha recordat que en els debats de política general dels anys 2012, 2013, 2014, 2016, 2019, 2020 i 2021 no van presentar cap proposta de resolució sobre Rodalies, mentre que només en van posar sobre la taula en els dos debats de política general de l’any 2022 i 2023, amb l’expresident Pere Aragonès al capdavant de Govern. I, encara per furgar més en la batussa amb Junts, Riba ha mantingut que tant convergents com juntaires tampoc van presentar cap moció entre el 2012 i el 2015 i entre el 2018 i el 2022: “En una dècada governs de CDC o Junts, les propostes de resolució i mocions [sobre Rodalies] van ser testimonials”, ha sentenciat el representant de la formació socialista.

Els socis d’investidura se sumen a la batussa amb Junts
Els socis d’investidura de Salvador Illa també s’han sumat a la picabaralla contra la formació dels de Carles Puigdemont. En el seu torn, la portaveu d’Esquerra Republicana a l’hemicicle, Ester Capella, ha carregat contra Junts per les seves crítiques al traspàs de Rodalies acordat pels republicans amb els socialistes. De fet, amb certa ironia, la dirigent republicana ha deixat clar que, a diferència de la formació de Puigdemont, ells no tenen interès a ocupar una cadira als consells d’administració d’Adif i Renfe: “Esquerra tampoc no té interès a asseure’s en les cadires dels consells d’administració de Renfe i Adif [ja que Junts ha situat al consell d’administració de Renfe Operadora l’economista Eduard Gracia, afí al partit de Puigdemont i a l’ANC]”, ha subratllat amb contundència la portaveu de la formació republicana, que també ha recriminat que des de Junts “sembrin dubtes” sobre la veracitat del canvi de governança del servei pactat amb la Moncloa. “Si hi ha algun partit que tingui una millor solució que el traspàs integral de Rodalies, que ens ho digui”, ha deixat clar Capella.
Un dard enverinat que també ha compartit el portaveu dels Comuns al Parlament, David Cid, que des del faristol ha ironitzat amb la voluntat dels juntaires d’expulsar Renfe i Adif de Catalunya: “No sabia jo que Renfe i Aena [l’exdiputat de Junts ha entrat al consell d’administració de l’empresa aeroportuària] es feien fora de Catalunya col·locant gent de Junts als consells d’administració de les empreses. Suposo que la independència es fa ara des del consell d’administració d’Aena i Renfe”, ha etzibat Cid, que en el torn de rèpliques s’ha referit amb una descarnada ironia a Garcia i Tremosa com els nous “almogàvers” de Catalunya.

ERC i Comuns demanen prioritzar Rodalies
Tot i la batussa amb la formació juntaire, però, els socis d’investidura de Salvador Illa també han volgut marcar de prop l’executiu i han situat la crisi a Rodalies com la gran prioritat de la legislatura: “El Govern se la juga i Catalunya se la juga amb Rodalies”, ha advertit amb fermesa el portaveu dels Comuns, tal com ja ho va fer la setmana passada durant la comissió de Territori. Tan Comuns com ERC també han demanat explicacions al president de la Generalitat pel caos viscut a la xarxa ferroviària catalana. Per la seva banda, des d’ERC han instat el Govern a triar entre Catalunya i Espanya i els ha reclamat plantar-se quan toca davant Renfe i Adif en comptes de fer de “para-xocs” davant la “incompetència” dels responsables de la xarxa ferroviària catalana. De fet, tal com també han expressat els cupaires al seu torn, des d’ERC demanen a Salvador Illa que fiscalitzi la “deixadesa de funcions” de les dues empreses que controlen el servei de transport públic.
Per la seva banda, des de la formació que encapçala Jèssica Albiach també han demanat al Govern prioritzar encara més el servei de Rodalies en matèria d’infraestructures, en lloc de dedicar també esforços a l’ampliació de l’aeroport del Prat. “El Govern ha d’estar centrat en trens i habitatge”, ha insistit el portaveu dels Comuns, que ha retret a l’executiu de Salvador Illa estar “distret i perdut” amb les prioritats que han de dictar les polítiques del país: “No té ni cap ni peus que mentre hi ha mig milió de catalans que cada dia no saben si arribaran a l’hora fixada, el Govern s’estigui dedicant a portar 20 milions de turistes més ampliant l’aeroport”, ha exclamat Cid des del faristol. Sigui com sigui, tot i les reclamacions de l’hemicicle, la crisi a Rodalies per l’allau d’incidències de les darreres setmanes ha quedat en un segon pla pels retrets entre els de Carles Puigdemont, el Govern i els seus socis d’investidura.