El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha comparegut aquest dimecres a la tarda davant la resta de diputats del Parlament per primera vegada després de la publicació dels resultats de les proves PISA amb un missatge clar: “Són uns resultats dolents. Ens correspon al Govern i a la comunitat educativa fer una anàlisi de la situació per evitar que es repeteixi la situació“, assevera Aragonès, que reconeix que no és moment de “buscar excuses”, sinó de “revertir” la problemàtica. El president considera que ara l’obligació del Govern és treballar per millorar el model educatiu de Catalunya en lloc d’escudar-se davant els mals resultats, com d’entrada va fer l’alt càrrec del Departament capitanejat per Anna Simó, Ignasi Garcia Plata, que els va atribuir inicialment a la “sobrerepresentació” d’alumnat immigrat, però després va haver de recular.
Per Aragonès, no és moment de tornar a començar de zero i reestructurar el model educatiu de Catalunya, sinó d'”aprofitar els camins creats” per continuar construint perquè “hi hagi una millor educació a tot el país”. És per això que el cap de l’executiu català ha anunciat que convocarà tots els presidents dels grups parlamentaris per “analitzar els mals resultats” de les PISA: “L’educació no és només una prioritat per la conselleria, ho és pel conjunt del Govern”, assevera Aragonès.

El president de la Generalitat també ha expressat la seva voluntat de continuar treballant per millorar la situació dels docents i dotar-los de més “recursos i eines”, però ha insistit en la necessitat de fer-ho de manera conjunta amb l’educació que ofereixen les famílies: “Hem de treballar agafats de la mà”, assegura Aragonès amb un missatge molt similar al “fem pinya” de la consellera Simó. En aquesta mateixa línia, Aragonès ha reivindicat els compromisos i acords del ple monogràfic sobre la situació de l’educació i el sistema educatiu, que es va fer abans de l’estiu, i ha subratllat que aquell “consens” ha de servir per “posar-se a treballar”.
La resposta parlamentària
Al primer torn de rèplica després de la intervenció del president, el PSC ha deixat clar que està disposat a formar part de la taula de treball, però critica les maneres amb les quals el líder republicà ha abordat la davallada dels resultats. Illa també ha remarcat que “no fer res no és una opció” i ha avisat el Govern que no pot haver-hi “ni autocomplaença, ni excuses, ni es pot amagar el cap sota l’ala”. El mateix passa amb Junts per Catalunya, que lamenta que Aragonès no hagi fet cap valoració “més enllà de dos tuits” de l’estocada de les PISA, amb els pitjors resultats de la història. En aquest sentit, el president del grup parlamentari de Junts, Albert Batet, li ha retret que les explicacions arribin just abans de la sessió de control al Govern, fet que creu que “demostra el respecte que té per al Parlament i els grups parlamentaris”.
El diputat de la CUP Carles Riera s’ha compromès a assumir el repte i la responsabilitat de participar en la transformació educativa de l’escola catalana, però ha demanat al Govern que posi en marxa els consensos que ja hi ha. “Nosaltres assumim aquest compromís, però vostès n’han d’assumir un altre, aplicar de manera immediata els consensos amb la comunitat educativa”. La cap de files dels comuns, Jéssica Albiach, també ha criticat els “vuit dies de silenci” de l’executiu català després de la publicació dels “pitjors resultats de la història”. Tot i això, ha allargat la mà per col·laborar, però amb algunes condicions. Albiach adverteix que “si és per mesures de maquillatge”, ells “no hi seran”, és a dir, o que els canvis són substancials, o no hi participaran.