El PSC ha posat el crit al cel en assabentar-se de l’existència de la Societat d’Estudis Militars (SEM). En concret, sobre la celebració de la seva segona escola d’estiu de l’entitat, celebrada el mes passat. El portaveu d’Interior dels socialistes, diputat d’Units per Avançar, Ramon Espadaler, i els diputats Raül Moreno i Esther Niubó han registrat una bateria de preguntes al Parlament dirigides al Govern sobre aquesta entitat, la seva formació estival i, sobretot, sobre si hi ha “participat menors d’edat”.
En primer terme, Espadaler, que és exconseller d’Interior, defineix l’escola d’estiu com una “realització de diversos exercicis paramilitars”. Així mateix, en destaca que hagi estat la “consolidació” d’aquesta mena de jornades. En aquest marc, els socialistes pregunten directament si el departament d’Interior “té coneixement d’aquesta pràctica”. Per altra banda, si en té, volen saber quin és “el capteniment” de la conselleria respecte del fet que se celebri aquesta mena d’escola d’estiu, i reclamen explicacions sobre si l’equip de Joan Ignasi Elena en tenia coneixement i si “pensa impulsar alguna investigació al respecte“.

Les preguntes formulades continuen. Reclamen saber si el Govern de Pere Aragonès considera que “l’entrenament de caire militar és una matèria pròpia d’una escola d’estiu”. En aquesta línia, reclama que s’investigui per part del departament de Drets Socials la “possible participació de menors d’edat en aquesta escola d’estiu”. Fins i tot, els diputats socialistes arriben a demanar que en cas que es confirmi la participació de menors, “actuacions” per part de la Direcció General d’Infància i Adolescència.
Tot aquest bloc de preguntes s’esdevé arran de la difusió de l’èxit de la segona escola d’estiu del think tank militar català SEM. Un esdeveniment que es va celebrar del 18 al 21 de juny, i que, enguany, a diferència de la primera edició, va optar per potenciar l’entrenament pràctic i les maniobres paral·lelament a la formació tècnica i acadèmica en la cultura de Defensa.
És a dir, a més de conferències, classes, wargames, xerrades i debats, l’escola també va portar a terme jornades pràctiques. La més curiosa va ser la divisió dels alumnes en dos grups. Per una banda, el Grup Alpha més acadèmic, i el Zulu, basat en l’entrenament físic i mental amb què es buscava proporcionar una experiència semblant a la que passen els cossos d’elit dels exèrcits en la seva fase de formació.
