El diari francès ‘Le Monde’ publica aquest dimecres un editorial sobre les eleccions andaluses i el resultat obtingut pel partit d’extrema dreta Vox, que va obtenir 12 diputats. El text comença avisant que “Espanya s’ha convertit en un país ‘normal’ a la Unió Europea i això és una mala notícia“. A més, assenyala que Espanya “semblava immune a l’extrema dreta, a causa del seu passat franquista” però constata que “quaranta-tres anys després de la mort de Franco i el retorn de la democràcia, l’excepció ha acabat. L’editorial explica que “Vox es va fundar l’any 2013 per antics activistes del Partit Popular “que van considerar que el partit, encapçalat per l’expresident Mariano Rajoy, era fluix” i que el partit d’extrema dreta “defensa la supressió de l’autonomia regional catalana i la prohibició dels partits independentistes com a preludi del restabliment d’un Estat centralitzat”.

 

A més, recorda que “Vox també vol apoderar-se de Gibraltar, un territori britànic sacsejat per Brexit, i que es construeixi un mur entre les ciutats de Ceuta i Melilla i el Marroc, per bloquejar l’arribada dels immigrants”. “La formació s’oposa a les lleis que sancionen la violència machista, que, segons ells, ‘criminalitzen els homes’, a la de la memòria històrica, que prohibeix l’apologia del franquisme, així com totes aquelles que permeten el matrimoni homosexual o l’avortament. Finalment defensa importants retallades fiscals finançades per una reducció ‘radical’ del nombre de funcionaris”. El diari constata que “la derrota de Susana Díaz en el bastió andalús de l’esquerra augura la mala sort de l’èxit del president espanyol, Pedro Sánchez, el govern del qual no té majoria al Congrés dels Diputats”. 

 

‘Le Monde’ avisa que “el PP sembla bastant disposat a segellar un acord per formar la Junta d’Andalusia amb aquest partit anti-immigració, anti-feminista i euroescèptic”. Alhora, destaca que els populars “s’han esforçat molt per ser un partit de dretes -de centredreta pels nostàlgics del franquisme-, el que li va valer moltes crítiques, però té el mèrit d’haver evitat fins ara l’aparició a Espanya del discurs públic xenòfob“. Pel diari francès “desviar-se d’aquesta línia és perillós”. En relació a Ciutadans considera que “si està disposat a governar amb un partit amb idees contràries als valors europeus, haurà d’explicar-ho als seus socis continentals, amb els quals està negociant per a les eleccions europees de maig 2019”.

 

“L’alternança política a Andalusia no ha de passar per la banalització de l’extrema dreta. Menys encara per una forma d’adhesió al seu programa. Però els recents pronunciaments del jove president del PP, Pablo Casado, associant immigració i delinqüència semblen evidenciar un canvi, que en canvi d’afeblir Vox, pot justificar i normalitzar el seu discurs”, conclou l’editorial de ‘Le Monde’. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa