Junts per Catalunya i la CUP han mostrat la seva insatisfacció amb la consellera d’Acció Exterior, Meritxell Serret, i li han retret que no hagi fet cap mena de menció a la posició sobre l’autodeterminació i l’amnistia que pretén defensar el seu departament durant una compareixença al Parlament celebrada aquest divendres per presentar el pla estratègic de la conselleria. Serret, per la seva banda, s’ha defensat de les crítiques i ha al·legat que aquestes qüestions ja estan incloses en el pla de Govern.
Els diputats de Junts com la CUP presents a la compareixença han exigit a Serret que doni “més explicacions” i que sigui “més explícita” en els seus missatges. Per una banda, el diputat juntaire Josep Rius ha mostrat la seva preocupació pel fet que Serret “no hagi fet cap menció a la defensa dels drets civils i polítics, […] entre ells el dret a l’autodeterminació i l’amnistia”.
Per l’altra, el cupaire Carles Riera ha demanat a la consellera que vagi “una mica més enllà”. “Té raó quan diu que cal discreció i austeritat, fer més que parlar; discreció sí, però opacitat no, i ens agradaria que fos més explícita pel que fa a les actuacions en aquest sentit”, ha dit. En aquest sentit, ha reclamat més informació a Serret sobre la posició del Departament amb el suport a processos d’autodeterminació en altres països perquè, segons ell, aquesta “podria ser una altra línia estratègica”.

Meritxell Serret, per la seva banda, s’ha limitat a recordar que l’actual pla d’Acció Exterior és “el més participat” de la història i que el seu gran objectiu és “establir aliances, en especial amb la Unió Europea, per portar el missatge de Catalunya al món”, sent “útils i lleials” a la Generalitat i als interessos de la societat catalana. Josep Rius ha aprofitat la resposta de la consellera per posar en dubte que aquest sigui el pla més participat de la història perquè, segons ha recordat, el Govern només compta amb el suport dels 33 diputats d’ERC.
Més retrets de Junts
Però els retrets de Junts no han acabat aquí i han criticat que el pla presentat per Serret aquest divendres “no és un pla pensat per a tot el món”. Per a la formació de Laura Borràs i Jordi Turull, aquest pla només fa referència a tres estratègies de desenvolupament regional, que són el Japó, el Mediterrani i l’Àfrica (a banda de Corea del Sud, que es menciona pel futur). En aquest sentit, Rius ha lamentat que el document no inclogui mencions a l’Amèrica Llatina, l’Àsia, Oceania i tampoc no “deixi clar” quines relacions vol mantenir Catalunya amb els Estats Units i el Canadà.
Serret presenta un pla amb 5 eixos
El Pla estratègic d’acció exterior i de relacions amb la Unió Europea 2023-2026 que ha presentat Serret es constitueix de cinc eixos: influència; transformació; prosperitat; utilitat, i singularitat. En el marc dels cinc eixos, es destaquen alguns objectius estratègics com ara reforçar l’estructura del Govern en l’acció exterior i de la UE; enfortir la cooperació amb altres territoris i organismes internacionals i posicionar Catalunya com a referent en el desenvolupament de les tecnologies digitals i com a node logístic de transports. A més, pretén fomentar la internacionalització del teixit productiu de Catalunya; projectar la cultura catalana, i reforçar el català a la “Catalunya exterior”.