Els estrets calendaris legislatius que s’havia marcat el Govern de Salvador Illa s’hauran d’estendre. Segons ha confirmat el cap de l’executiu aquest mateix dilluns, els pressupostos de la Generalitat no estaran, tal com esperava, vigents l’1 de gener. En una entrevista amb El matí de Catalunya Ràdio, Illa ha admès que els comptes “no arribaran a temps”, especialment a causa dels processos de reorganització interna dels seus socis d’investidura, Esquerra Republicana de Catalunya i els Comuns. El líder socialista, atès aquest retard, s’ha compromès a portar la llei al Parlament “tan aviat com pugui“, si bé ha insistit en el respecte als ritmes de la resta de formacions. Cal recordar que el congrés nacional d’ERC, que dirimirà el nou lideratge de la formació republicana, se celebrarà el pròxim 30 de novembre. Més enllà del full de ruta d’aplicació, el president ha insistit que els pressupostos seran “lleials” als acords que van fonamentar el seu accés a Sant Jaume.”Puc garantir que el meu Govern i jo farem tot el que estigui en la nostra mà per tirar-los endavant, i crec que sortirà”, ha insistit; tot argumentant que prefereix “tenir un bon pressupost que tenir-lo l’1 de gener“.
També per a principis de l’any vinent projecta Illa el calendari “detallat i acordat” per a l’aplicació del finançament singular. Segons ha avançat el president de la Generalitat, la consellera d’Economia i Finances Alícia Romero ja s’ha reunit amb la vicepresidenta del govern espanyol i ministra d’Hisenda Maria Jesús Montero per explorar els camins a seguir en aquest sentit. Ha reivindicat, en la mateixa conversa, l’acord ratificat amb Esquerra Republicana, que qualifica de “bo per a Espanya” pel seu component solidari.
Ara bé, ha esquivat qualsevol referència al “concert econòmic”, tot negant-se a “entrar en un debat nominalista”. Després del conflicte generat durant les negociacions -la llavors portaveu d’ERC Raquel Sans va arribar a anunciar que la mesura comportava la sortida de Catalunya del sistema fiscal comú, un compromís negat per socialistes catalans i madrilenys- Illa ha negat que la reforma “es pugui resumir en dues paraules”. Els detalls econòmics d’aquest, però, els deixa als designis del grup d’experts nomenat per Romero, que celebra com a “plural i divers”. Sense entrar en més detalls, el cap de l’executiu ha optat per “no contribuir al soroll” que envolta la negociació, en tant que “és el que volen aquells que s’oposen al finançament singular”.

Gestió d’emergències
Més enllà del full de ruta econòmic del Govern, el president ha adreçat les alertes per una possible nova Dana que afectaria a Catalunya, segons va avançar el passat diumenge el Meteocat, a partir del pròxim dimarts al vespre. Illa no ha avançat les mesures que prendria la Generalitat en cas de nous aiguats del calibre dels patits la setmana passada, si bé nega que, ara per ara, les previsions vagin en aquest sentit. “No podem viure angoixats, però hi hem de tenir respecte”, opina; més encara en un context d’emergència climàtica en el qual els “avisos massius” per episodis similars seran cada cop més habituals. Sí que ha avançat possibles mesures per a les activitats que es produeixen en zones inundables del país, tot informant que “hi ha alguns càmpings” que “preocupen” l’executiu. “Si s’han de prendre decisions, les prendrem, actuarem amb sentit comú”, sentencia. Mirant cap al seu homòleg al País Valencià, Carlos Mazón, ha evitat “demanar responsabilitats” per la seva actuació durant el darrer temporal. En un sentit similar al que ja han seguit les autoritats espanyoles, Illa ha etzibat que “ja hi haurà temps” per atribuir culpes. “Ni pel moment ni per les meves responsabilitats em pertoca entrar-hi”, ha conclòs.
Salvador Illa defensa els mitjans públics catalans
El president Illa ha aprofitat la intervenció per realitzar un al·legat a favor dels mitjans públics catalans després que s’hagi demanat l’eliminació de la publicitat d’aquests espais. No correspon al govern prendre una decisió en aquest sentit, però, tal com ha recordat: “No ens correspon perquè els mitjans públics no depenen del Govern, depenen del Parlament perquè el consell d’administració del CAC l’escull el Parlament”.
No obstant això, deixa clar que continuaran apostant-hi i sobretot en moments com l’actual: “Tots estem veient l’espectacle de desinformació, amb episodis greus com el de la dana, amb mentides i eines que ho faciliten molt. En aquest context, l’aposta que nosaltres vam fer de reforçar i apostar pels mitjans públics té més sentit que mai, per garantir informacions de servei públic“.