El Govern ha fet un nou gest per atreure Esquerra Republicana a la taula de negociació i ha fixat per al pròxim 28 de febrer la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals Estat-Generalitat, una reunió que se celebrarà a Barcelona i que ha de servir per abordar el finançament singular. Aquest anunci, que ha fet la mateixa consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero, es produeix dos dies després que l’executiu de Salvador Illa activés el traspàs de Rodalies per atraure Esquerra Republicana a la taula de negociació.
En un comunicat, el Departament ha explicat que Romero ho ha anunciat en una trobada amb membres de Cecot, una reunió que forma part de la ronda de contactes que està duent a terme Romero durant aquest mes de gener per exposar les línies mestres del projecte de Pressupostos del 2025. De fet, la consellera ha defensat durant la trobada que la comissió mixta tindrà “una rellevància important en matèria de finançament singular”, i en l’avenç cap a la gestió i la recaptació tributària, que ha d’estar en marxa l’any 2026 per poder gestionar els tributs del 2025.
Romero ha assenyalat que estan accelerant les feines de cara a aquesta reunió per disposar “del màxim de propostes possibles” que permetin caminar cap al nou model de finançament singular i augmentar la recaptació d’impostos, dos punts pactats amb Esquerra Republicana per a la investidura d’Illa. Serà la mateixa consellera qui encapçalarà la representació de la Generalitat a la comissió mixta, que estarà integrada per sis persones, les mateixes que la representació de la part espanyola.

No descarta cap escenari per als Pressupostos
Sobre els pressupostos del 2025, que estan encallats per la negativa dels republicans a seure a la taula de negociació fins que no es compleixin els acords ja subscrits, Alícia Romero ha afirmat que la prioritat del Govern és poder aprovar-los per impulsar polítiques públiques, però ha afegit que “el Govern no es pot parar perquè no hi hagi” Pressupostos. Així, ha exposat que l’executiu està treballant a “tots els escenaris” i també avancen els treballs tècnics per poder incorporar els recursos necessaris en cas d’una possible pròrroga pressupostària.
Romero va lamentar ahir que Esquerra Republicana estigui “lluny” d’aprovar els comptes, però va mostrar predisposició a “apropar-se” a ERC tot i que també va dir que “no s’acaba el món i Catalunya no caurà” si s’han de prorrogar els comptes del 2023 aprovats pel Govern de Pere Aragonès. Malgrat això, va admetre que la pròrroga pressupostària suposaria “fer constantment canvis”, de manera que caldrà negociar amb ERC i els Comuns per pactar els decrets llei per fer les modificacions que calgui. “Ens haurien de donar suport parlamentari”, ha subratllat Romero.