La consellera de Territori, Habitatge, i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha avisat que caldran almenys dos anys perquè es notin “millores evidents” en el servei de Rodalies. Després d’una nova jornada caòtica, amb un tren de l’R2 aturat a Bellvitge durant més d’una hora i mitja per un problema de tensió a la catenària, Paneque ha admès que la xarxa de Rodalies té un “problema claríssim” amb la infraestructura i ha culpat els governs anteriors per no haver-se implicat prou en la gestió del servei. “Ens hem trobat la casa amb moltes deficiències, ens hem trobat una casa on hem de fer moltes reformes”, ha dit la consellera en una entrevista a ‘Catalunya Ràdio’.

La fi de les obres al túnel de Roda de Berà (Tarragonès), que van obligar a tallar durant mig any el servei de regionals entre Tarragona i Barcelona, ha desencadenat un reguitzell d’incidències i avaries durant tota la setmana a l’R2, l’R4, l’R14, l’R15, l’R16 i l’R17 que han tornat a posar en dubte la gestió de Rodalies. Però els problemes estructurals de Rodalies també s’han deixat notar a altres línies, com l’R2 nord, l’R8 o l’R3, on dimecres un tren va xocar amb una pedra entre Ribes de Freser i Planoles. Aquest divendres al matí, una incidència amb el subministrament elèctric ha obligat a interrompre la circulació de trens entre Gavà i el Prat i els Bombers han hagut de desallotjar 900 persones d’un tren.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque / Generalitat de Catalunya

El Govern assenyala ERC i Junts pel desgavell

Paneque ha assegurat que entén la indignació dels usuaris, que “fa anys que tenen un servei que no és l’adequat”, però ha insistit a passar la responsabilitat als anteriors governs, en especial de la Generalitat, ja que el PSOE fa set anys que governa a Madrid i tampoc ha estat capaç de complir amb l’execució dels pressupostos destinats a Rodalies. La consellera de Territori ha atribuït el caos que vius Rodalies a l’acumulació d’anys de “desinversió”, però també a “certa renúncia dels governs” anteriors. “La titularitat del servei és del Govern i s’ha d’exercir”, ha etzibat. Amb tot, ha reconegut que en l’últim període del govern de Pere Aragonès, la seva conselleria, encapçalada per Ester Capella, es va posar les piles.

Pel que fa als problemes del corredor sud, Paneque ha explicat que ha trobat “bona predisposició” al Ministeri de Transport, Adif i Renfe per solucionar les incidències. Dels tres grans problemes detectats després de les obres al túnel de Roda de Berà, dos s’han solucionat i queda per arreglar el sistema de comunicació entre els maquinistes i el centre de control. La consellera ha negat que darrere les incidències hi hagi una “mà negra” dels treballadors d’Adif i Renfe, que són contraris al traspàs de Rodalies a la Generalitat i han anunciat mobilitzacions al març i l’abril. “Entenem la inquietud, però el compromís és ferm, tant pel traspàs, per l’empresa mixta com amb els drets laborals”, ha insistit.

Més notícies
Notícia: Malestar entre els usuaris de l’R3: “Quan no és una pedra, és una vaca”
Comparteix
L'accident d'un tren que va col·lidir amb una roca, provocant tres ferits, encén els veïns de Ribes de Freser
Notícia: La indignació dels usuaris de Rodalies del sud de Catalunya pressiona el Govern
Comparteix
Sílvia Paneque mantindrà reunions "al més alt nivell" amb la Moncloa per abordar les incidències ferroviàries
Notícia: Caos a Rodalies mentre Renfe continua assenyalant els maquinistes
Comparteix
Aquest dilluns s'han repetit les aglomeracions de gent a l'andana de l'estació de Cunit
Notícia: Guerra entre els maquinistes i Renfe pel traspàs de Rodalies
Comparteix
Retards, 106 trens suprimits i acusacions creuades entre companyia i treballadors

Comparteix

Icona de pantalla completa