Missing 'path' query parameter

Enmig de l’acumulació d’incidències diàries a la xarxa de Rodalies de Catalunya, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha anunciat que el Govern ha encarregat a Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat) els treballs previs per fer possible el traspàs de les vies i estacions per on circulen les línies R1, R2 sud i R3 de Rodalies. L’encàrrec, segons l’acord del Consell Executiu d’aquest dimarts, inclou la redacció dels estudis i projectes que permetran identificar els elements que es traspassaran, les inversions que calgui dur a terme i l’elaboració de l’inventari detallat de les instal·lacions o béns que hi hagi en els diferents recorreguts. “Comencem amb l’R1 amb l’avaluació dels actius, però ens estem preparant per als traspassos que puguin venir a futur”, ha detallat la portaveu, i ha deixat clar que a hores d’ara no hi ha “un calendari establert” per al traspàs de l’R2, però ha deixat clar que ha de ser la següent.

Paneque ha detallat que aquesta decisió suposa “un pas més cap a aquest traspàs de Rodalies, i no només fem l’encàrrec per al traspàs de l’R1, que ja s’ha iniciat el traspàs, sinó els que han de venir a futur com l’R2 sud i l’R3”. L’acord d’aquest dimarts també encarrega la redacció i l’establiment de convenis i encomanes de gestió amb tercers, com ara Adif, per fer efectiu el traspàs “garantint la continuïtat i la seguretat del servei”. Es tracta, en definitiva, segons subratlla l’Executiu, “d’impulsar tots els treballs que permetran acordar els traspassos dels diferents trams, amb les actuacions tècniques i administratives necessàries”.

Ifercat és un ens públic, que depèn del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i la seva missió dissenyar, construir, conservar, gestionar i administrar les infraestructures ferroviàries que li encarrega el Govern de la Generalitat. Actualment, Ifercat treballa en la línia 9 del Metro, i, segons ha detallat Paneque en la roda de premsa posterior al Consell Executiu, s’ampliarà la seva plantilla per fer front a aquest encàrrec. “Ampliem la seva plantilla per tal que això sigui possible, perquè tenim reptes importants al davant”, ha remarcat.

Un tren de Rodalies a l’estació de Cerdanyola del Vallès / ACN

Una empresa mixta gestionarà el servei l’any 2026

Fa un mes i mig, el Govern i ERC van anunciar la creació d’una empresa mixta que operarà Rodalies a partir de l’1 de gener de 2026. La majoria de l’accionariat recaurà sobre el Grup Renfe Viajeros, amb el 50,01%, però la gestió de l’empresa i del consell d’administració de la nova empresa de Rodalies serà de la Generalitat, una decisió consensuada per disposar d’un marge de dos anys per poder buscar la fórmula adequada per poder preservar els drets dels treballadors, sobretot el dret a la mobilitat. Tot i això, Paneque va deixar clar fa unes setmanes que els estatuts de la nova empresa no contemplarà que es pugui revertir la majoria de Renfe. És a dir, no contemplaran l’adscripció a la Generalitat en el termini de dos anys, com reclamen els republicans.

Sobre el termini de dos anys fixats per ERC per trobar una solució per poder preservar els drets dels treballadors, el Govern ha tirat fins ara pilotes fora i ha volgut centrar tota l’atenció en la constitució de la nova empresa i en la redacció dels nous estats. “Ara que ho tenim a tocar sembla que és fàcil, però no ha estat fàcil tenir aquesta empresa mixta”, va dir Sílvia Paneque fa unes setmanes, quan va remarcar que la Generalitat presidirà un consell d’administració que “prendrà les decisions sobre el mateix servei”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter