El Departament de Territori ha aprovat el programa Carreteres 2+1 per actuar en 425 quilòmetres de la xarxa viària catalana i reduir el nombre de morts en xocs frontals en mig centenar de punts negres. Segons ha detallat la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, a Catalunya cada any es registren al voltant de 80 morts per xocs frontals, una xifra que s’ha mantingut “estable” des del 2010 i que els diferents governs han estat incapaços de reduir. “És essencial i fonamental per reduir la sinistralitat”, ha dit Paneque. Territori estendrà el model 2+1, que inclou la construcció de tercers carrils addicionals i la instal·lació d’elements de separació en vies d’un carril per sentit, a 425 quilòmetres de la xarxa viària i suposarà la inversió de 660 milions d’euros fins al 2030.
El sistema, segons expliquen des del Govern, s’inspira en països capdavanters com Suècia, i té com a objectiu facilitar els avançaments amb millors condicions de seguretat. L’objectiu és reduir entre el 80% i el 100% el nombre d’accidents mortals en 51 punts negres de les carreteres catalanes en les quals es produeixen morts per xocs frontals. Aquest model ja s’ha implantat en trams de la C-55, la C-16 o la C-58 amb resultats satisfactoris i ara s’estendrà a altres trams de la mateixa C-55, la C-66, la C-15, C-31, C-35 o la C-12. Una de les característiques del model 2+1 és que les carreteres disposen d’una “separació forçada” entre els dos sentits de circulació, com una mitjana de formigó o altres tipus de senyalització horitzontal com zebrats centrals, pintura vermella o ressalts.
El pla, segons Paneque, respon als “dos reptes” que tenen les carreteres catalanes: “La modernització de la xarxa viària, que té molts quilòmetres de carrils 1+1 [un per sentit], i disminuir la mortalitat associada als xocs frontals”. Bona part d’aquesta mena d’accidents són provocats per “avançaments mal efectuats, pèrdua de control i falta d’atenció”. El sistema 2+1 afronta aquests factors i, per una banda, millora la fluïdesa de la circulació amb la construcció del carril addicional i, per l’altra, ajuda els conductors a mantenir l’atenció al voltant. En aquest sentit, el pla també contempla la implantació de bandes rugoses centrals en 700 quilòmetres de carreteres durant aquest any i el vinent per “alertar” els conductors que estan envaint el sentit contrari.

Primers trams del 2+1: 76,3 quilòmetres i 128,8 milions
El programa Carreteres 2+1 de Territori ja té planificades les actuacions per al període 2025-2027, mentre que les del trienni 2028-2030 només estan identificades. La priorització d’uns trams sobre els altres s’ha fet basant-se en criteris com la intensitat del trànsit, el nombre d’accidents frontals i la seva gravetat, la continuïtat de l’itinerari amb la xarxa d’altres prestacions o la seva pertinença a la xarxa bàsica de carreteres. Per aquest 2025 i per al 2026 hi ha programades actuacions en 76,3 quilòmetres de vies que tindran un cost de 128,8 milions. La primera licitació es farà abans de Setmana Santa i afectarà 3,3 quilòmetres de la C-12, entre Tivissa i Móra la Nova, a la comarca de la Ribera d’Ebre. El pressupost és de 8,6 milions. En total, en aquests dos anys s’impulsaran 16 obres, set aquest any i nou el següent.
Enguany destaquen actuacions com destaquen actuacions sobre 8,2 quilòmetres de la C-12, entre Amposta i Vinallop (Baix Ebre), amb 19 milions, o en els 5,6 quilòmetres de la C-37 entre Manlleu i Torelló (Osona), per un import de 5,6 milions d’euros. De cara al 2026, hi ha 3,4 quilòmetres a la C-63 a Vidreres (Selva), amb un pressupost de 8,5 milions; 5,3 quilòmetres en dos trams de la C-55, entre Manresa i Callús (Bages), i 8,4 quilòmetres a la C-31 a Vilanova i la Geltrú (Garraf). Territori calcula que les obres duraran, de mitjana, entre 7 i 9 mesos per tram, tot i que el temps concret dependrà de la complexitat” de la via i de si “passa per una zona més o menys urbana”.