El Govern té preparat un vehicle a la frontera de Polònia per facilitar la repatriació dels catalans i residents a Catalunya que es troben a Ucraïna. Segons les dades del govern català, una vintena de persones que es troben en territori ucraïnès, però cap d’elles ha declarat que vulgui sortir del país. El Govern no té competències per repatriar els catalans i residents a Catalunya que es troben en territori ucraïnès. Per això, el dispositiu que té enllestit ofereix el trasllat amb un vehicle a Catalunya des de la frontera de Polònia, on sí pot actuar.
La consellera d’Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina s’ha reunit aquest diumenge amb representants de la comunitat ucraïnesa de Guissona (Segarra) per mostrar el seu suport amb el poble ucraïnès, escoltar les seves preocupacions i explicar els tràmits que el Govern està fent per atendre els ucraïnesos atrapats a Catalunya i per enviar l’ajuda que necessiten en cas que vulguin marxar. De moment, cap dels ciutadans que el Govern ha contactat per fer un seguiment telefònic ha necessitat aquest dispositiu.
Pel que fa els ucraïnesos que s’han quedat atrapats a Catalunya per motius d’oci o laborals, Alsina ha recordat que el Govern ha posat a la seva disposició la xarxa d’albergs de Catalunya, i que es allotjar entre 500 i 600 persones en els propers dies. Pel que fa aquesta nit passada, 49 ucraïnesos han dormit en albergs de la xarxa Xanascat, segons ha piulat a Twitter la consellera de Drets Socials, Violant Cervera.
La consellera Alsina ha remarcat que el Govern està fent tot el possible, dins les seves competències, per enviar ajut humanitari i ajudar els catalans que s’han quedat al país. Ho ha dit a Guissona on la consellera s’ha desplaçat per mostrar el seu suport a la comunitat ucraïnesa del municipi, la més gran de Catalunya. I és que dels 7.000 habitants que hi viuen, un miler són originaris d’aquest país.