Missing 'path' query parameter

ERC ha trobat en el titubeig del PSC amb el finançament singular de Catalunya una escletxa per desgastar Salvador Illa i fer-lo entrar en contradiccions en el seu discurs sobre dedicar-se als “problemes de la gent”. El flamant nou viceconseller d’Estratègia i Comunicació, Sergi Sabrià, considera que Illa quedarà “inhabilitat” per governar Catalunya si el PSC no se suma a les reivindicacions d’ERC i Junts per negociar un nou sistema de finançament que atengui les particularitats del país i posi fi al dèficit fiscal històric. En una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), Sabrià considera un “esperpent” que els socialistes catalans no facin costat a la Generalitat i al Parlament quan reclama un millor finançament per a Catalunya. També troba “sorprenent” que, a l’hora de la veritat, el PSC sempre “triï el PSOE” en lloc de Catalunya.

El nou sistema de finançament autonòmic, que està pendent d’actualitzar des del 2014, és un maldecap per a la Moncloa, que ha de conjugar les reivindicacions de singularitat que arriben des de Catalunya amb el cafè per a tothom que reclamen la resta de comunitats. I, fins ara, el PSC no ha dubtat en cap moment fer costat a Madrid. En els últims mesos, els socialistes catalans han tancat la porta a buscar un finançament especial per al país, tal com reclama l’independentisme, i aposten perquè la Generalitat lideri les negociacions de les autonomies amb el govern espanyol per pactar un nou sistema de finançament per a tot l’estat. “Catalunya sempre havia liderat aquests processos i és important que ho torni a fer”, diuen des del PSC cada vegada que els pregunten per la qüestió.

El primer secretari del PSC, Salvador Illa, en una sessió del Parlament fent una pregunta al president Pere Aragonès / David Zorrakino - Europa Press
El primer secretari del PSC, Salvador Illa, en una sessió del Parlament fent una pregunta al president Pere Aragonès / David Zorrakino – Europa Press

Els republicans volen aprofitar aquest discurs ambigu per tensar les costures del PSC de cara a les pròximes eleccions al Parlament. “Quan algú no vol donar solucions a la gent del seu país, això l’inhabilita per governar”, defensa Sabrià. El viceconseller recorda que, amb el finançament singular que defensen ERC i Junts, Catalunya continuaria sent “solidària” amb la resta de territoris i assumiria la seva quota amb l’estat espanyol. A finals de novembre, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, va encarregar al Departament d’Economia i Hisenda una proposta de finançament per posar fi al dèficit fiscal de 22.000 milions d’euros que Catalunya arrossega des de fa anys i que s’hauria de publicar abans d’acabar el mes de febrer. Sabrià ha avançat que el contingut “no sorprendrà”, però ha deixat clar que serà una “proposta viable” que dependrà de la voluntat política.

Lentitud en les negociacions pels pressupostos catalans

El viceconseller d’Estratègia ha reconegut que els pressupostos catalans van “tard” i ha culpat l’oposició de la lentitud en les negociacions. Sabrià ha recordat que el Govern ho té “tot a punt” des de fa setmanes per aprovar els comptes al Consell Executiu i portar-los al Parlament, però que abans volen tancar un acord “prou amplia” per garantir que tiraran endavant. L’executiu de Pere Aragonès recorda que la diferència entre tenir pressupostos o no tenir-los són 2.400 milions d’euros que principalment aniran a polítiques socials. Sabrià calcula que els comptes del 2024 són en un 80% iniciativa d’ERC i en un 20% de la resta de partits. De fet, el viceconseller ha avançat que recolliran propostes de partits com la CUP encara que no hi votin a favor.

Les converses estan més avançades amb el PSC, mentre que amb Junts “tot costa més”, segons el dirigent republicà, que matisa que les diferències no són pel contingut, sinó d’agenda. “És fotut, perquè no és que estigui costant posar-se d’acord amb les mesures, sinó parlar-ne, fixar reunions, tenir respostes”. Sabrià ha alertat que Junts podria aprovar abans els pressupostos espanyols que els catalans. “És estrany, però sembla que podria passar”.

Més notícies
Notícia: ERC i Junts plantegen una llei de “finançament singular” que posi fi al dèficit fiscal
Comparteix
Els dos partits conclouen que la solució "amb més garanties" per posar fi a la "discriminació" passa per la independència
Notícia: Illa obre la via del consorci tributari per negociar el finançament català
Comparteix
Illa ha defensat que el "finançament singular" que defensa Aragonès és un "concepte buit"
Notícia: Sánchez esquiva el referèndum i aposta per “reformar” el finançament català
Comparteix
El president del govern espanyol respon a Aragonès i evita parlar del "finançament singular" que demana el cap de l'executiu català
Notícia: Illa acusa Aragonès d’escudar-se en el finançament “per no fer la feina”
Comparteix
El primer secretari socialista considera que els objectius del Govern pel 2024 haurien de ser "recuperar l'excel·lència" a Catalunya

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter