La presidenta de Sumar i vicepresidenta del govern espanyol en funcions, Yolanda Díaz, ha anunciat que la setmana que ve presentarà un dictamen elaborat per una vintena de juristes sobre l’encaix de la llei d’amnistia a la Constitució. L’informe, que s’ha elaborat en les últimes setmanes, es donarà a conèixer en un acte a l’ateneu de Barcelona. En una entrevista a RTVE, Díaz ha explicat que comparteix la seva “agenda catalana” amb Pedro Sánchez i que treballa en “coordinació” amb el seu soci de govern.

Fonts de Junts han explicat que Sumar els ha fet arribar la seva “proposta de llei d’amnistia”. L’eurodiputat i interlocutor del partit amb la plataforma de Díaz, Toni Comín, ha enviat la proposta a la direcció de Junts perquè la pugui analitzar. El partit de Carles Puigdemont s’ha compromès a respondre “de la manera més immediata possible” i a enviar les seves conclusions sobre l’informe.

L'eurodiputat de Junts, Carles Puigdemont, i la líder de Sumar, Yolanda Díaz, acompanyats de Jaume Asens i Toni Comín, sortint de la reunió que han mantingut al Parlament Europeu a Brussel·les per abordar la investidura de Sánchez / ACN
Comín, Puigdemont, Díaz i Asens surten de la reunió que van mantenir al Parlament Europeu a principis de setembre / ACN

L’amnistia i la desjudicialització del conflicte català

Díaz també ha assegurat que “totes les parts” treballen perquè l’acord de govern i d’investidura “surti bé” malgrat les diferències evidents que hi ha en molts aspectes. “Tenim projectes diferents, però en campanya transmetíem que caminàvem junts”, ha reconegut. La vicepresidenta en funcions ha defensat que cal explorar totes les opcions legals que hi ha per aprovar una llei d’amnistia i ha apostat per la “desjudicialització” del conflicte entre Catalunya i Espanya com la millor manera de recuperar la convivència.

Sumar utilitzarà el dictamen elaborat pels juristes —de qui encara no ha transcendit el nom, però que serien de l’òrbita de la plataforma que dirigeix Díaz— com a base sobre la qual bastirà la seva proposta per articular l’amnistia que reclamen els partits independentistes. La presidenta de Sumar no ha volgut donar més detalls sobre el contingut de l’informe, però de les seves paraules es dedueix que hi ha diverses opcions per materialitzar-la i ho ha emmarcat en els “treballs” que duen a terme per tancar la investidura de Pedro Sánchez. “Hem aconseguit passar una pàgina. La posició sobre si és constitucional o no és del Tribunal Constitucional”, ha afegit.

Díaz insisteix amb les renúncies a la unilateralitat

La vicepresidenta segona va insistir en un acte aquest dijous que les negociacions per una llei d’amnistia han de comportar necessàriament “renúncies a la unilateralitat”. Díaz considera que “si hi ha acord, no hi ha unilateralitat”. Els partits independentistes han aprofitat l’aritmètica parlamentària posterior al 23-J per pressionar el govern espanyol per aprovar la llei d’amnistia i han reclamat també que faci passos concrets per parlar del referèndum, però es resisteixen a abandonar la via de la unilateralitat, encara que només sigui com a amenaça retòrica.

Comparteix

Icona de pantalla completa