El PSOE no s’ha vist sorprès per la decisió del Tribunal Suprem, que manté les inhabilitacions de Turull, Junqueras, Romeva i Bassa. Segons sostenen fonts socialistes, quan van aprovar la reforma del Codi Penal amb l’eliminació del delicte de sedició i la reforma del de malversació, pensaven que aquesta pena d’inhabilitació al líder d’ERC s’anava a mantenir.
La sotssecretària general del PSOE i ministra d’Hisenda i Funció Pública, María Jesús Montero, ha afirmat aquest dilluns que la sentència coneguda aquest mateix matí posa de manifest que el PP mentia quan afirmava que la reforma penal impulsada pel govern espanyol anava a beneficiar als líders del procés.

Han arribat al “límit”
A més, assenyalen que han fet la contribució que podien fer i han arribat al límit que podien arribar, en referència al fet que aquesta decisió del TS pogués enterbolir la relació amb ERC, que reclamava una reforma del Codi Penal que pogués beneficiar a membres del seu partit encausats pel procés independentista.
Referent a això, ha indicat que continuaran treballant amb ERC a “trobar solucions dialogades per a Catalunya” que estiguin “dins de la Constitució i de la legislació”, ha assegurat. No obstant això, assenyalen que no contemplen noves reformes penals per a corregir l’anterior.
Acusa el PP de “mentir”
Del seu costat, Montero ha acusat el PP de mentir “expressament” i que la sentència del Suprem coneguda aquest dilluns dona la raó al PSOE que defensava que es fes distinció entre causes greus de malversació i altres, de menor gravetat però que continuen tenint el seu càstig penal, segons ha remarcat.
Així ha negat que aquesta reforma despenalitzi els tipus penals que es van cometre en el procés perquè “continuen sent delictes”, i ha criticat al PP per alertar que això anava a succeir.
No es podran presentar a eleccions
La ‘número dos’ del PSOE també ha assenyalat que la resolució del TS assenyala que mentien els qui alertaven que líders independentistes com el president Carles Puigdemont podrien presentar-se a les pròximes eleccions. “S’ha demostrat que era mentida”, ha incidit.
En aquesta mateixa línia ha assenyalat que el PP mentia per a “agreujar el conflicte” amb Catalunya i els ha acusat de voler treure rèdit polític i electoral d’aquest xoc que es va produir “de forma tan violenta” en els anys previs a l’arribada del president Pedro Sánchez a la Moncloa.
Acusa l’anterior govern espanyol del PP
Per tant, ha subratllat que es tracta d’un problema heretat del govern espanyol del PP que va mirar per a un altre costat mentre l’actual Executiu ha actuat “per a normalitzar la convivència”. Així ha indicat que ningú dubte que la situació en aquesta comunitat és millor avui que en 2017, quan es van produir els principals fets del Procés, a excepció del PP, “que sembla viure millor com pitjor estigui la situació a Catalunya”.
A més, ha assenyalat que en l’actualitat, i després de la reforma penal de l’executiu existeixen “millors condicions” perquè els “escapolits” de la justícia tornin a Espanya i es pugui continuar avançant en la convivència.