Missing 'path' query parameter

El Partit Popular continua pressionant el govern espanyol obre la porta a no presentar-se a la conferència de presidents de Barcelona si l’executiu de Pedro Sánchez no incorpora en l’ordre del dia diversos aspectes que la seva formació vol debatre. Segons ha defensat aquest dilluns el portaveu dels populars, Borja Sémper, si la Moncloa es passa “per l’arc del triomf el reglament” i “fa el que vol”, “veurem la resposta dels presidents de les comunitats autònomes”. És a dir, el PP amenaça que si el president espanyol, Pedro Sánchez, no incorpora en l’ordre del dia de la conferència de presidents les seves reclamacions, no pot garantir que els líders de les autonomies que controlen el PP es presentin a la trobada, que enguany se celebrarà a la capital catalana. Fonts del Ministeri de Presidència, però, han apuntat a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) que es mantenen a l’espera que el PP proposi una ampliació de l’ordre del dia per fixar-la definitivament.

D’entrada, l’executiu de Pedro Sánchez plantejava un ordre del dia amb dos aspectes troncals: l’accés a l’habitatge, i la formació professional i universitària. Aquesta proposta, però, votada el dimecres de la setmana passada, no va acabar consensuant-se, motiu pel qual la reunió prèvia a la conferència de presidents va acabar sense ordre del dia acordat. Després d’escoltar les peticions del PP, el ministre Ángel Víctor Torres va accedir a afegir-hi el fenomen de “l’ocupació”, el finançament de l’educació infantil, el model energètic, la reestructuració del deute de les comunitats autònomes i també un cinquè punt sobre migració i un de sisè sobre infraestructures. Malgrat tot, però, els populars van tornar a votar en contra de l’ordre del dia proposat, ja que consideraven que encara faltaven dos aspectes més a tractar en aquesta trobada de presidents.

El president espanyol, Pedro Sánchez, en una imatge d’arxiu al Congrés / ACN

El “control de fronteres”, un dels punts de confrontació

Un dels aspectes que ha generat més reticències a l’hora de concretar l’ordre del dia de la conferència de presidents és el “control de fronteres”, el qual obriria a debat l’acord entre el govern espanyol i Junts en gestió de la immigració. Per una banda, els populars al·leguen que l’executiu de Pedro Sánchez incomplia el reglament de la conferència en no incorporar aquest aspecte en la trobada, ja que defensen que és una qüestió que demana la majoria. Per altra banda, però, des de la Moncloa esgrimeixen un informe jurídic que recorda que, en termes jurídics, la reunió no pot servir per demanar a una altra administració com la de l’Estat que retiri proposicions de llei. El “control de fronteres”, doncs, s’ha convertit en un escull previ a la trobada entre líders autonòmics. En aquesta línia, el portaveu del PP defensa que aquesta mateixa tarda es produirà una nova reunió per intentar tancar l’ordre del dia, però des del ministeri de Política Territorial ho neguen. Així doncs, els populars amenacen de fer descarrilar la conferència de presidents de Barcelona si no s’inclouen les seves reclamacions. És a dir, si no s’obre la porta a parlar del “control de fronteres”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter