El PP ha tornat a retallar distàncies amb el PSOE i els dos grans partits espanyols cada vegada estan més a prop. Segons el baròmetre del gener del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), els socialistes, que perden quatre dècimes, obtindrien el 31,8% dels vots si ara mateix se celebressin eleccions, mentre que els populars guanyen 1,3 punts i pugen fins al 29,7%. Els resultats de l’últim CIS arriben el mateix dia que Junts ha anunciat que suspèn les negociacions ordinàries amb el PSOE i que ERC ha confirmat que no negociaran els pressupostos de la Generalitat.
Darrere dels dos grans partits se situa, un mes més, Vox, que puja dues dècimes i escala fins al 12,4%. Sumar no aixeca cap i es deixa cinc dècimes pel camí, mentre que Podem tampoc sembla saber capitalitzar la crisi de Yolanda Díaz i perd dues dècimes, fins al 3,9%. Se Acabó la Fiesta (2,4%) també retrocedeix, mentre que ERC (1,9%) i Junts (1,4%) guanyen tots dos dues dècimes. El baròmetre s’ha fet a 4.000 persones entre el 2 i el 9 de gener, coincidint en part amb les festes de Nadal.

L’habitatge i l’economia, principals problemes
El baròmetre del CIS de gener constata que l’habitatge (28,3%) i l’economia (22,1%) són els principals problemes dels espanyols, seguits de la situació política en general (22%), la immigració (21,1%) i l’atur (18,8%). Qüestions com els estatus d’autonomia (0,9%), els nacionalismes (0,6%) i la independència de Catalunya (0,2%) tenen un pes testimonial entre els grans problemes de la ciutadania.
Pedro Sánchez (23,7%) és el líder polític preferit dels espanyols per ser president de l’estat, mentre que Alberto Núñez Feijóo el segueix a molta distància, amb només el 9,9% de les respostes. Santiago Abascal (6,7%), Isabel Díaz Ayuso (5,1%) i Yolanda Díaz (3,9%) completen el top5. Sánchez també és el polític més ben valorat, tot i que ni arriba al 4 (3,93), seguit de Díaz (3,89) i Feijóo (3,52).