Nova passa dels acords d’investidura acordats entre el PSOE i els partits sobiranistes per investir Pedro Sánchez. Segons ha confirmat a El Món la portaveu de Junts per Catalunya, Míriam Nogueras, ja ha presentat davant la mesa del Congrés la petició de constitució de la comissió d’investigació dels atemptats del 17-A a Barcelona i Cambrils. Una petició signada conjuntament amb el portaveu del PNB, Aitor Esteban. Una petició simbòlica que arriba dos dies després de la vista oral dels recursos de cassació celebrats aquest dimecres davant la sala penal del Tribunal Suprem. També han registrat la petició de la comissió de l’Operació Catalunya, que va quedar aturada per l’avançament electoral.
Segons el text de la petició, la comissió dels atemptats es basa en el dret a saber la veritat, aclarir les responsabilitats polítiques i restituir i compensar en la mesura del possible les víctimes dels atemptats. Per la seva banda, la comissió de l’Operació Catalunya busca escatir les responsabilitats polítiques dels alts comandaments policials, del ministeri de l’Interior i de la Moncloa en les maniobres, actuacions i plans establerts per la policia patriòtica contra el moviment independentista. Les dues comissions tindran tres representants de cada grup polític i una durada aproximada de sis mesos.
Comencen els tràmits davant la Mesa del Congrés
Un cop la Mesa del Congrés que presideix la socialista i illenca Francina Armengol, que de fet és al càrrec, per un acord amb Junts, ERC, Bildu i PNB per la constitució d’aquestes dues comissions s’ha de fitxar data per constituir-la. Els diputats hauran de plantejar i proposar un pla de treball i una llista de compareixents i testimonis. Precisament, en la legislatura passada aquesta va ser una de les tasques més difícils, consensuar noms i articular un calendari, tenint present, els problemes que tant socialistes com populars van posar en el veto de molts dels possibles compareixents. Només va comparèixer el comissari José Manuel Villarejo sense aportar grans novetats a les informacions difoses els darrers anys.
Per contra, la comissió d’investigació pels atemptats del 17-A ha estat una petició reiterada des de Catalunya i que ha trobat la porta blindada al Congrés. De fet, la cambra catalana va celebrar una llarga comissió d’investigació amb sessions secretes i no obertes al públic. “Estic molt content, era una petició que esperàvem”, ha afirmat Javier Martínez, pare del nen de Rubí de quatre anys assassinat a la Rambla i un dels impulsors de la comissió.

Més informació més aviat