El nou ministre de Transports, Óscar Puente, s’estrena al càrrec amb els sindicats d’Adif i Renfe en peu de guerra pel traspàs de Rodalies a la Generalitat. Després de fer-se públic l’acord entre ERC i el PSOE, els sindicats es van mostrar molt crítics amb el traspàs i van convocar cinc jornades de vaga per impedir el que consideren que és el primer pas per trossejar la xarxa ferroviària espanyola. El govern espanyol ha intentat calmar els comitès d’empresa i negocia a contrarellotge per desconvocar una vaga que considera “injustificada”.

Renfe ha hagut de cancel·lar 400 trens a Catalunya per les cinc jornades de vaga. La primera serà aquest divendres 24 de novembre i hi ha quatre dies més previstos: el dijous 30 de novembre, i els dies 1, 4 i 5 de desembre, just abans del pont. El Departament de Territori ha fixat uns serveis mínims del 66% en les hores puntes (6.00-9.30 i 17.00-20.30) i del 33% la resta del servei els cinc dies de protestes.

L’exalcalde de Valladolid i nou ministre de Transport, Óscar Puente / EP

Transports promet garantir els drets laborals

En una entrevista a TVE, Puente ha demanat “tranquil·litat” als treballadors d’Adif i Renfe perquè el traspàs de Rodalies serà llarg i “complex” i en tot moment els seus drets laborals seran “absolutament respectats”. Puente ha lamentat que els sindicats hagin convocat una vaga “sense que ni tal sols hagi començat la negociació per al traspàs”. El ministre de Transports ha insistit que els sindicats ferroviaris poden estar “tranquils” i ha reiterat que “formaran part de les taules de negociació” per concretar com es desplega el traspàs.

El pacte entre ERC i el PSOE preveu la creació d’una empresa pública participada al 50% entre la Generalitat i el govern espanyol en la qual Catalunya tindrà el vot de qualitat per decidir qüestions del dia a dia, però haurà de consensuar les decisions estratègiques amb Madrid. L’acord també inclou el traspàs d’estacions, personal i finançament, així com de les vies. La Generalitat ha confirmat que en un primer moment es traspassarà la gestió de les vies de les línies R1, R2 i R3, que transcorren íntegrament per territori català. La resta de trams s’haurà de negociar cas per cas, però el Ministeri de Transports insisteix que no es transferiran “xarxes completes” perquè la llei no ho permet. “Només es poden transferir les xarxes que són estrictament intracomunitàries, però no només a Catalunya, es pot fer a altres comunitats”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter