Missing 'path' query parameter

Nou informe de la Sindicatura de Comptes. Aquest dimecres, la institució que fiscalitza els comptes públics de l’entramat de l’administració, ha fet pública una auditoria sobre la despesa electoral dels darrers comicis al Parlament de Catalunya, les eleccions avançades pel president Pere Aragonès al 12 de maig de l’any passat. El document només retreu alguna errada comptable a les formacions i sobre el control intern de la despesa, però sobretot carrega els neulers al legislador pels buits legals de la normativa, per la poca delimitació dels conceptes, per l’escassa regulació sobre el micromecenatge i, sobretot, pel sistema d’enviament de les butlletes i la propaganda, l’anomenat mailing electoral.

Per altra banda, l’informe detalla les partides pressupostàries, els resultats finals dels comptes, els ingressos i les despeses de cada partit polític amb representació parlamentària i amb dret a subvenció. De les dades destaca que PSC i Junts per Catalunya gasten més de la meitat de tota la despesa electoral declarada per totes les formacions. Els socialistes certifiquen una despesa de 3.030.066,07 euros i Junts de 2.823. 363,13 euros. Entre els dos, van gastar 5.853.429,2 euros, més de la meitat del total de la despesa declarada pels partits, que és d’11.282.475,50 euros. En tot cas, els auditors públics ressalten que les formacions han respectat els límits i els paràmetres de la llei.

El líder del PSC i guanyador de les eleccions al Parlament del 12-M, Salvador Illa, en la nit electoral / ACN
El líder del PSC i guanyador de les eleccions al Parlament del 12-M, Salvador Illa, en la nit electoral / ACN

Gairebé 11 milions en ‘mailing’

El document detalla la despesa en concepte de mailing justificada per les formacions polítiques que van entrar al Parlament i la calculen en 3.976.910,74 euros. Un import al qual els auditors recorden que cal afegir 6.816.817,33 euros corresponents al que paga el Ministeri de l’Interior a Correus per la tramesa electoral. Per tant, el total del cost electoral en concepte de despeses per mailing va ser de 10.793.728,07 euros. 

Els auditors centren l’anàlisi en el cost per unitat de la tramesa de sobres i paperetes electorals, on observen “variacions significatives entre les formacions polítiques”. “En alguns casos el cost unitari de la tramesa d’alguna formació supera el doble del cost unitari de la d’altres”, ressalten. Per exemple, el PSC suma una quantitat de 815.906 euros a la CUP, que sumaria 219.666,41 euros, només de la despesa del total del seu mailing. O la diferència entre ERC i Vox, on la ultradreta declara 693.993,25 euros i els republicans, que tenen més escons, 613.364,54 euros. Unes xifres a partir de les quals la Sindicatura “caldria estudiar la conveniència de reduir la despesa per mailing i definir amb més detall els conceptes subvencionables de la tramesa de sobres i paperetes i de propaganda i publicitat electoral”. 

En aquest context, també proposa al legislador i l’administració “avaluar l’eficiència real de les trameses de sobres i paperetes o de la propaganda electoral realitzades pels partits polítics”. Així, planteja que “es podria implantar un nou sistema aprofitant les noves tecnologies per evitar el malbaratament de recursos materials (paper, tinta, etc.) i econòmics que es fan servir en cada campanya electoral i reduir els costos ambientals i econòmics que genera aquest tipus de propaganda a les administracions públiques”. 

El PSC, el partit que més diners demana als bancs

Segons les xifres de la Sindicatura, el PSC és el partit que es van endeutar més amb els bancs per a la campanya electoral, amb 2.388.800 euros. En canvi, Junts va demanar un crèdit de 400.500 euros; ERC va demanar als bancs 497.440 euros; el PP, un préstec de 660.000 euros i Vox, de 158.150 euros. Per la seva banda, Junts és la formació que va aportar més diners de la seva tresoreria a la campanya, és a dir, que l’aportació del mateix partit va ser d’1.056.807,67 euros.

Taula de les despeses de la Sindicatura de Comptes sobre les despeses electorals del 12-M/Sindicatura de Comptes
Taula de les despeses de la Sindicatura de Comptes sobre les despeses electorals del 12-M/Sindicatura de Comptes

Els juntaires també van ser els que més diners van rebre d’aportacions privades, 121. 626 euros davant els 30.015 euros que va ingressar per aquest concepte el PSC o els 10.715 de Vox. Aliança Catalana va ingressar d’aquesta mena d’aportacions 18.374,43 euros. Són els quatre partits que han declarat aquests ingressos. En definitiva, segons els números de la Sindicatura, el PSC era el partit que disposava de més recursos –sense comptar la despesa per al mailing–, amb 2.979.681,08 euros, seguit de lluny per Junts, amb 1.949.872,68 euros. A molta distància es troba ERC, amb un dipòsit de 1.388.707,34 euros, i el PP amb 1.480.036,17, seguit per Vox amb 1.377.275,80 euros de recursos per la campanya.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter