El Bloque Nacionalista Galego (BNG) ha estat a punt d’obrar el que es considera un miracle a Galícia, arrabassar la Xunta al PP, ara amb Alfonso Rueda al capdavant i amb una nova majoria absoluta. El nacionalisme gallec, de la mà d’Ana Pontón, ha aconseguit uns resultats històrics -25 escons- i s’ha situat com a segona força molt per sobre dels socialistes, que han perdut 5 escons i s’han quedat en els 9. Els comicis han estat un èxit sense precedents per a la formació, que considera que ha capitalitzat el descontentament de l’esquerra i ha guanyat 6 escons respecte de les últimes eleccions, on ja van obtenir bons resultats. La cita electoral, però, també han suposat una decepció per al partit de Pontón, que confiava a arribar a la presidència de la Xunta i portar un canvi de 180 graus al Parlament gallec. La líder, però, hi ha passat de puntetes en la seva valoració dels resultats i ha destacat l’èxit del moviment nacionalista que, en aquestes eleccions, a les quals ha concorregut juntament amb Anova, l’escissió de Xosé Manuel Beiras, ha trencat el sostre de vots de la seva història.

L’eufòria que s’ha viscut a la seu elctoral cada cop que el BNG guanyava un escó s’ha mantingut un cop ha acabat el recompte i Pontón ha comparegut entre aplaudiments i crits de “visca el BNG”. Pontón, visiblement emocionada, ha entrat a la seu del BNG amb els 24 diputats que l’acompanyaran al Parlament gallec, que s’han situat al seu darrere. “Les 445.000 persones que ens heu votat heu aconseguit que tinguem un resultat extraordinari i que el BNG sigui una alternativa indiscutible al PP”, ha dit dirigint-se als votants que els han situat com “l’única esperança de qui creu que Galícia mereix més”. “Hi ha moltes persones que estan decebudes, ho entenc i comparteixo la decepció perquè hi havia molta il·lusió en aquesta campanya i molta gent havia dipositat les seves esperances en nosaltres, però aquest país ja ha canviat i no hi ha marxa enrere“, ha advertit Pontón, que ha insistit que els grans canvis no són fàcils. “Avui tenim més força per continuar lluitant. Aquí no acaba res, tot comença avui“, ha reblat per tancar un discurs molt esperançador. “Res mai més tornarà a ser igual”, ha conclòs.
La desfeta del PSdeG impedeix el canvi a Galícia
El principal perjudicat pels resultats d’aquests comicis és el PSdeG, és a dir, el PSOE gallec, que ha caigut fins als 9 escons i, en conseqüència, ha afavorit la consecució de la cinquena majoria absoluta del PP. El candidat, José Ramón Gómez Besteiro, no ha estat capaç de revertir el que les enquestes pronosticaven des que Alfonso Rueda va anunciar l’avançament electoral i ni tan sols la visita dels pesos pesants madrilenys del partit ha pogut amortir la caiguda. L’analista polític Suso de Toro va advertir en entrevista amb El Món que el candidat socialista era “fluix” perquè portava temps apartat de la política i hauria de remar molt per aconseguir un bon resultat, i els seus presagis s’han complert. El BNG, però, n’ha sabut treure profit i s’ha convertit en la segona força a Galícia amb més d’un 31% dels vots. Els nacionalistes consideren que han capitalitzat el descontentament de l’esquerra –han fet una campanya encarada a aquest objectiu– i ara es veuen com l’única alternativa al PP i, a partir d’ara, dirigiran l’oposició al Parlament gallec. Caldrà veure l’efecte de la caiguda dels socialistes a Galícia en Pedro Sánchez a Madrid, on aquesta nit Alberto Núñez Feijóo dorm una mica més tranquil.