La sotssecretària d’Estudis i Programes del PP, Andrea Levy, ha sol·licitat aquest dimarts al president del Govern central, Pedro Sánchez, que impedeixi que la Generalitat utilitzi mitjans públics per fer propaganda independentista a l’exterior després de la reactivació del Diplocat. A judici seu, ha d’exigir al president de la Generalitat, Quim Torra, que s’abstingui d’obrir de nou “aquestes pseudoambaixades” per “seguir la distorsió” sobre Catalunya.
Aquest dimarts, el Govern ha acordat reactivar el Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya (Diplocat) després que el Govern central procedís a la seva liquidació el desembre de 2017 com una de les mesures d’aplicació de l’article 155 de la Constitució.
Levy ha criticat que Torra vulgui “repetir el mateix full de ruta” que el seu antecessor, Carles Puigdemont, i “les mateixes il·legalitats” obrint ambaixades per “fer propaganda independentista i parlar malament d’Espanya”.
“Crec que hauria de tornar a pensar-s’ho el Govern de la Generalitat abans de tornar a repetir els mateixos errors. No han servit de gens aquestes pseudoambaixades perquè el procés no ha portat a cap part, més que a la frustració i ha demostrat que la Justícia i l’Estat de Dret ha triomfat enfront dels plans independentistes”, ha emfatitzat.
Dit això, Levy ha demanat que el Govern socialista “impedeixi per tots els mitjans legals i polítics que, una vegada més, la Generalitat utilitzi mitjans públics per fer propaganda independentista a l’exterior”.
És més, ha sol·licitat a Pedro Sánchez que, a la reunió que mantindrà amb Torra pròximament, li demani abstenir-se d’obrir de nou “aquestes pseudoambaixades” perquè, a judici seu, el president de la Generalitat pretén “seguir la distorsió sobre Catalunya fent propaganda independentista a l’exterior”.
També demana explicacions pel sobrecost del call center
Levy també ha exigit explicacions a la Generalitat per les informacions que afecten la Conselleria de Vicepresidència sobre un presumpte sobrecost del 22% a les obres per rehabilitar una nau del Centre de Telecomunicacions de la Generalitat que havia de funcionar com a centre de dades en el referèndum de l’1 d’octubre.
En concret, Levy ha presentat una bateria de preguntes escrites a la Cambra Autonòmica després d’aquestes informacions conegudes a través d’un informe de la Guàrdia Civil dins de la causa per l’1-O i que apunten a una possible malversació de cabals públics a la consulta. La xifra ascendiria a 1,6 milions d’euros enfront dels 1,3 previstos.
Segons el PP, aquesta quantitat s’emmarcaria en els 3,2 milions que la Guàrdia Civil considera que es van pressupostar per al referèndum, fent oïdes sordes a les ordres del Tribunal Constitucional que els va negar expressament la utilització d’aquests recursos, ja que el referèndum estava suspès.
Levy ha afirmat que es va pretendre “amagar i actuar irregularment malgrat saber que no podien dedicar-se recursos públics a la celebració del referèndum il·legal de l’1 d’octubre”. “Es confirma com els responsables polítics catalans van fer cas omís als advertiments del TC, contravenint-ho conscientment”, ha agregat.