La CUP presentarà batalla per mantenir l’escó de Pau Juvillà després que la Junta Electoral Central (JEC) hagi ordenat al Parlament que li retiri l’acta de diputat per la condemna a sis mesos d’inhabilitació per no despenjar llaços grocs. La formació anticapitalista ha rebutjat la “ingerència” de la JEC i ha avançat que defensarà la sobirania del Parlament, que el passat 17 de desembre va aprovar amb els vots d’ERC, Junts, el PSC, la CUP i els comuns mantenir l’acta de diputat de Juvillà fins que hi hagi sentència ferma.
“Com que és el Parlament de Catalunya qui és competent en aquesta qüestió, i no pas la JEC, ens acollim al dictamen de 17 de desembre i defensarem la sobirania del Parlament de Catalunya”, ha dit la CUP en un comunicat. La formació defensa que la Junta Electoral “no és un organisme judicial” i que, per tant, no té potestat per inhabilitar diputats. En una piulada, la CUP ha insistit que la resolució del Parlament “preval” per sobre de la JEC i han fet una crida a defensar la seva sobirania.
La JEC es defensa
La Junta Electoral Central no fa la mateixa interpretació que la CUP i en el seu escrit, al qual ha tingut accés El Món, afirma que té potestat per deixar sense escó a Juvillà perquè el Tribunal Suprem, en els recursos contra la inhabilitació de Torra, va resoldre que la JEC pot retirar una acta de diputat “en el cas que no ho faci la cambra parlamentària corresponent”. L’òrgan electoral defensa que la capacitat de retirar un escó no es basa només en el reglament del Parlament, sinó que també es regula a la Constitució i en altres “normes diferents”.
A més, la Junta Electoral insisteix que la “inelegibilitat sobrevinguda” té efectes automàtics “des de la condemna del parlamentari” i que la cambra catalana i l’administració electoral han d’actuar com una simple corretja de transmissió per “adoptar les conseqüències que se’n desprenen”.