Els grups parlamentaris de Cs, el PSC-Units, la CUP i el PPC s’han oposat a la llei d’acompanyament dels pressupostos, que s’ha debatut aquest divendres al Parlament posteriorment als comptes del 2020, en considerar que es tracta d’un projecte “obsolet”, “irracional” i d'”ahir”, ja que es va elaborar abans de la pandèmia de coronavirus. Els quatre grups, tot i que amb matisos, han expressat el seu rebuig a la llei, que només ha estat avalada pels grups que donen suport al Govern i pels Comuns. Des de JxCat, ERC i CatECP han coincidit que la llei d’acompanyament és “més necessària que mai” tot i que l’escenari en què es van pensar ha canviat perquè permetrà disposar de més recursos davant la crisi sanitària.
El diputat de Cs Martí Pachamé ha assegurat que la llei, com el projecte de pressupostos, “s’ha convertit en una qüestió personal” del vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonès. “Són els seus pressupostos, però es tracta d’aprovar uns pressupostos realment útils per Catalunya i la seva ciutadania”, ha advertit, alhora que ha deplorat la reforma fiscal que contemplen. Per al partit taronja, “és necessari abaixar impostos per augmentar l’estalvi” i així fomentar el consum i “reiniciar el sistema productiu”. “Això significa despesa i inversió pública”, ha afegit.
També ha criticat la reforma d’impostos el diputat del PPC Santi Rodríguez, que ha lamentat que s’apugi l’IRPF a les rendes altes i incrementen el de successions en plena crisi sanitària. “Creuen que és el moment?”, ha preguntat. També ha deplorat l’augment de la taxa turística quan “el nivell de les activitats econòmiques basades en el turisme és zero” pel confinament contra el coronavirus.
Des de la CUP, Vidal Aragonés ha retret als grups parlamentaris que hagin aturat el ple per aplaudir els sanitaris i després votin “en contra que puguin recuperar el 5% de les seves retribucions del 2010”. “Què podríem votar avui i aprovar en aquest Parlament? L’esmena que aquells que cobren més de 60.000 euros paguin més i els que cobren més de 90.000 encara més”, ha suggerit, i ha reiterat el seu ‘no’ a la llei: “Si el gener del 2020 ja hi estàvem en contra, ara ens sembla irracional”.
La socialista Assumpta Escarp ha ironitzat sobre la situació d’haver de “discutir unes lleis que no seran”. “Aquesta llei respon a l’ahir”, ha subratllat, i consegüentment no dóna resposta a la situació que el covid-19 ha generat. Tot i que el PSC-Units dóna suport a algunes modificacions impositives, Escarp ha demanat una fiscalitat “consensuada” i que no s’aprofiti la llei d’acompanyament per fer aquestes reformes. A l’hora d’afrontar les reformes que caldran per adaptar la llei a la nova realitat, la diputada ha ofert el PSC-Units per “buscar entre tots l’acord”.
El diputat dels comuns David Cid ha reivindicat que aquesta “reforma justa i verda pot salvar vides”: “Cal aprovar-la ara per tenir-la a ple rendiment el 2021”, ha defensat. En plena emergència sanitària, i amb els efectes econòmics i socials conseqüents, Cid ha assegurat que aquesta reforma pot aportar recursos per als serveis públics. “Benvinguts els qui demanen ara un servei públic més fort, però això vol dir que s’han de fer menys retallades i més diners”, ha continuat. D’altra banda, ha criticat que el PSC-Units opti per votar a favor de la majoria de les mesures fiscals i que, en canvi, “potser els tremolin les cames en l’impost a les grans elèctriques i telefòniques”. “No s’entén el que fan, potser el càlcul electoral no és només de Torra”, ha etzibat el diputat de CatECP.
La diputada dels republicans Raquel Sans ha celebrat la política fiscal del Govern per a què “pagui més qui més té, una màxima per a aplicar encara més en temps de crisi com l’actual”. Sans, que ha advocat per “enfortir ara l’estat del benestar”, ha retret als grups que “demanen més recursos i alhora critiquen aquesta política fiscal”, i els ha preguntat “d’on han de sortir els diners” per als serveis públics. També ha apel·lat directament al PSC-Units, que han rebutjat les mesures per no ser “prou d’esquerres i progressistes” i, en canvi, “no haver posat ni una esmena per apujar els ingressos de la Generalitat”.
Des de JxCat, el diputat Josep Maria Forné ha dit que tot i que les circumstàncies han fet canviat l’escenari amb què es van pensar però que tot i això són “imprescindibles” i “convé tenir-los”, també encara que no siguin els que hauria fet el grup, si els hagués fet en solitari. A més, ha dit que amb el projecte de mesures fiscals “es vol distribuir riquesa” però ha advertit que “primer s’ha de generar”. Tant els republicans com JxCat han criticat “l’infrafinançament” a Catalunya per part de l’Estat espanyol i han instat als socialistes i als comuns a reclamar-ho.