El panorama polític català sembla una xarxa d’escuderies escalfant motors abans de la cursa. Un enrenou de propostes, contrapropostes, propòsits i despropòsits que també recorda la febre del parquet quan es cotitzen valors. No es juguen diners sinó vots que esdevindran diners… o no. Es prenen i abandonen posicions mentre roden informacions públiques o privades fetes pels mateixos que les invoquen amb intencions que només l’oracle de Delfos podria esbrinar.

El trencadís català es recompon a ulls obertament clucs, com al film de Kubrick. Fa quinze dies ERC trencà públicament amb el CxR a través d’unes declaracions de sa secretària general adjunta, Marta Vilalta. La decisió seguia la línia del partit, o línia general, de tallar qualsevol mena d’unitat d’acció amb l’espai “neoconvergent”, obstinadament representat per JxC. La justificació, que el CxR és un òrgan partidista, és òbviament absurda, però tampoc no vol ser lògica. Es trenca perquè ho mana el partit. Punt. Ponts cremats.

Però el mateix partit prometia, una setmana després i per boca del seu candidat, Pere Aragonès, que si l’oracle es complia i li donava la victòria faria un govern amb JxC, la CUP i els Comuns/Podem. El trencament es convertia en una nova proposta d’unitat en forma de govern de coalició amb forces que no es fàcil veure compartint taula i tovalles. L’oferta sembla feta sense haver-la consultada abans amb els interessats, probablement per la molt pragmàtica convicció (gairebé sanció) que ningú no rebutja cap oferta beneficiosa. Per descomptat és obvi, intuïtiu, irrefutable, que qualsevol oferta d’ERC s’entoma com un benefici.

Encara una setmana després, la portaveu dels Comuns Podem, Jessica Albiach, tan determinada com la seva epònima a El mercader de Venècia, declarava amb tota solemnitat la radical incompatibilitat de la seva formació amb les dretes de JxC. Ho va fer amb tanta passió shakespeariana que es va embolicar i es va declarar “inversament proporcional” a JxC. De vegades els oracles són foscs, fins i tot hermètics. Però no són ridículs. Al capdavall queda palès que els Comuns/Podem i JxC són com l’aigua i el foc.

Pel que fa a qui fa l’oferta, ERC, la posició dels Comuns/Podem, encara que no tan bel·ligerant, arrossega la desconfiança d’aquell que temia els grecs i els qui portaven presents. Tot plegat, el trencadís català és una mena de vertigen que enlluerna el judici per la volatilitat i volubilitat de les ofertes i rebuigs. Res no resta dempeus. Tots els ponts, totes les vies racionals de comunicació estan trencades.

JxC, fidel al seu rol d’unitat i transversalitat per la independència, planteja la campanya com un referèndum, independència aquí i ara, sí o no. És una campanya en positiu que només torna al negatiu davant l’adversari, partidari del “no” i personificat en el PSC i son candidat, el ministre Illa. Twitter ha trobat el lema de campanya: Ella o Illa.

Els Comuns/Podem comparteixen amb JxC l’esperit de transparència: a l’independentisme “radical”, o sigui l’independentisme, s’hi ha d’oposar un dependentisme igualment radical. Sense mistificacions ni embuts, la formació d’esquerres rebutja la independència. Catalunya és Espanya i el que cal és reformar l’Estat en un sentit progressista, social, amb virtuts (que no realitats) republicanes. L’entesa amb el PSC, encara que totalment negada, està preordenada en la que manté amb el govern espanyol del PSOE/Unidas Podemos.

Pel que fa a ERC, l’espectacle aclaparador dels seus fracassos a tots els nivells possibles i impossibles no li permet alliberar-se de la contradicció de bastir una campanya bruta contra l’independentisme “neoconvergent” alhora que li ofereix un govern de coalició. La il·lusió de representar una mena de centrisme (l’independentisme pragmàtic) entre l’independentisme “radical” i l’unionisme és això, una il·lusió, una quimera o una mentida. Com tot projecte de centre, li calen els dos extrems que després se’l mengen ja que, per ell mateix, és incapaç de decidir-se per cap d’ells i mor com l’ase de Buridan o, encara pitjor, com el pobre Tàntal.

Quan els ponts estan trencats només es pot combatre des d’una de les ribes i cal triar. Independència, sí o no.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Nyigu a gener 05, 2021 | 22:30
    Nyigu gener 05, 2021 | 22:30
    Zzzzzz
    10
    Icona de dislike al comentari de: Nyigu a gener 05, 2021 | 22:30 53
    Respon
  2. Icona del comentari de: Eduard, pilotaire@gmail.com a gener 05, 2021 | 23:21
    Eduard, [email protected] gener 05, 2021 | 23:21
    ERC mai ha estat independentista Companys va ser Ministro de Marina del Gobierno español. Am això esta tot dit
    101
    Icona de dislike al comentari de: Eduard, pilotaire@gmail.com a gener 05, 2021 | 23:21 123
    Respon
    • Icona del comentari de: JordiP a gener 06, 2021 | 20:44
      JordiP gener 06, 2021 | 20:44
      També la Frederica Montseny va ser ministra de la República. I què? Eren altres temps i altra gent. No es spot comparar.
    • Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 12:18
      Ramon gener 07, 2021 | 12:18
      Que ERC no ha set mai independentista? Jo hi discrepo. El breu lapse de Colom i Rahola sí que van ser-ne!
  3. Icona del comentari de: Enricsvh a gener 06, 2021 | 10:15
    Enricsvh gener 06, 2021 | 10:15
    Mentre votem partits, que tants diputats treuen, tan cobren de l'estat espanyol, no serem mai independents. Els partits polítics, estan totalment desacreditats.
  4. Icona del comentari de: GROC a gener 06, 2021 | 10:20
    GROC gener 06, 2021 | 10:20
    El sr. Cotarelo , sempre fidel a la seva linia periodistica. L'home es feliç intentan destruir a ERC . Es de JxC un gran incondicional , pero sec , per no veura res mes Cadescu es guanya la vida com pot
    198
    Icona de dislike al comentari de: GROC a gener 06, 2021 | 10:20 161
    Respon
    • Icona del comentari de: Anònim a gener 06, 2021 | 10:51
      Anònim gener 06, 2021 | 10:51
      critica ERC perke son uns traidors i sempre porten la contraria jo tambe habia votat erc pero are ni un vot
      72
      Icona de dislike al comentari de: Anònim a gener 06, 2021 | 10:51 84
      Respon
    • Icona del comentari de: Per l'anònim corruptgent a gener 07, 2021 | 12:20
      Per l'anònim corruptgent gener 07, 2021 | 12:20
      millor que expliquis les veritats dels corruptes i no els teus somnis humits...
  5. Icona del comentari de: Abril Pasqual a gener 06, 2021 | 11:56
    Abril Pasqual gener 06, 2021 | 11:56
    Doncs a molts de nosaltres, el que ens preocupa més en aquests moments, és la impossibilitat de que se'ns pugui explicar la forma de control i, per tant, la fiabilitat del control dels vots emesos per correus. Això i la campanya persuasiva desde els mitjans perquè la gent voti d'aquesta manera, encenen totes les alarmes de tupinada. Correus ja sabem de quin peu calça.
    • Icona del comentari de: JordiP a gener 06, 2021 | 20:54
      JordiP gener 06, 2021 | 20:54
      Les dificultats i complicacions que comporta el vot per correu a Espanya fan que no sigui una opció massa interessant, Més aviat antipàtica i, per tant, n desitjable. De entrada, cal fer cola a Correus: una hora a la freda intempèrie. Després, cal entregar el sobre: una altre hora de cua. I no sabem si arribarà a temps o el canviaran pel camí. Així que, si no volíem fer cua el dia 14-F, en fariem dues cues. La tassa de té. Ho he parlat amb la meva dona(tots dos som gent de risc) i anirem a votar encara que sigui amb un esparcidor de Flit per mantenir el bitxo a distància. Dues mascaretes, una dintre l'altre. I marchando. Anirem a votar peti qui peti. Cal tallar el camí als de Vox, tocar el voraviu del PP i evitar el sorpasso d'ERC a JxC. De Podem ja ni cal parlar: que espabilin. I C's? Bon vent i barca nova, Carasosa!
  6. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 06, 2021 | 13:55
    Doctor Strangelove gener 06, 2021 | 13:55
    Ja es pot tornar a comentar? Bon any
    • Icona del comentari de: Menos darselas de Doc. a gener 07, 2021 | 08:57
      Menos darselas de Doc. gener 07, 2021 | 08:57
      Tu no comentes, tu només vomites merda...
  7. Icona del comentari de: Angelblau a gener 06, 2021 | 16:57
    Angelblau gener 06, 2021 | 16:57
    Sempre tant clar i catala en Cotarelo.
    36
    Icona de dislike al comentari de: Angelblau a gener 06, 2021 | 16:57 42
    Respon
  8. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 06, 2021 | 18:02
    Doctor Strangelove gener 06, 2021 | 18:02
    A veure Ramon Xitxarel.lo, només et paguen per tirar brossa contra ERÑ! Mira que passar de comunistot a corrupgent per quatre monedes de coure, que malament et veig noi. I és que l'edat avançada és molt dolenta, i el segon principi de la termodinàmica t'ha afectat i molt. En fi, espero que us foteu la trompada del segle i acabem amb aquest xacra de mediocres, que són a la política perquè no saben fotre res més de bo. Doc.
    73
    Icona de dislike al comentari de: Doctor Strangelove a gener 06, 2021 | 18:02 64
    Respon
    • Icona del comentari de: JordiP a gener 06, 2021 | 21:00
      JordiP gener 06, 2021 | 21:00
      Efectivament. Xacra de mediocres. Ara bé, els de la teva corda son menys que mediocres: són insuficients. I el tema de la corrupgència ja ha caducat. Millor oblides la palla a l'ull dels altres i et dediques a analitzar la biga al teu. Ecs, quin fàstic dona contestar els teus teledirigits i nauseabunds comentaris, noi! Me'n vaig a tornar la peseta.
      15
      Icona de dislike al comentari de: JordiP a gener 06, 2021 | 21:00 18
      Respon
    • Icona del comentari de: Raül a gener 07, 2021 | 02:27
      Raül gener 07, 2021 | 02:27
      Tan sol un marxista pot fer els anàlisis que fa Cotarelo. Et recordo que el marxisme existeix per més que els nous esquerrans volgueu fer-ho desaparèixer. És de miserables atacar-li amb arguments tan pobres o millor dit sense arguments. També és clar que no es pot esperar més de servils al españolisme.
    • Icona del comentari de: Dèú no existeix, idiota! a gener 07, 2021 | 08:59
      Dèú no existeix, idiota! gener 07, 2021 | 08:59
      Ja has deixat el Dolça Catalunya per tornar a escriure sensesentits aquí? D’on no n’hi ha no en raja...
    • Icona del comentari de: RaBeLa a gener 07, 2021 | 10:36
      RaBeLa gener 07, 2021 | 10:36
      La mala educació, la prepotència i el menyspreu son males compamyes de viatge. Que tinguis un bon viatge malgrat tot.
  9. Icona del comentari de: Mandrake a gener 06, 2021 | 18:48
    Mandrake gener 06, 2021 | 18:48
    Magnífic Cotarelo, com sempre. Al marge del fons de l'article, volia comentar-ne la traducció del títol de Kubrick: "Eyes wide shut", com a oposat a la forma habitual "...wide open", quadra molt bé amb el català "Ulls tancats de bat a bat", igualment insòlita. I em sorprèn molt la manera de recargolar el vers de Virgili. Em sembla que la traducció ha estat sempre "temo els grecs fins i tot quan portin regals".
    25
    Icona de dislike al comentari de: Mandrake a gener 06, 2021 | 18:48 34
    Respon
  10. Icona del comentari de: JORDI a gener 06, 2021 | 19:05
    JORDI gener 06, 2021 | 19:05
    En Cotarelo ha acabat convertit en l'intel·lectual del règim post-convergent (a sou es clar) i com tots els nous conversos en l'azot dels heretges i traïdors ... tots ho son menys els seus. Que n'és de lamentable haver d'acabar així a aquestes edats !! Independència sí o no ? I es clar que sí, i si pot ser, per avui mateix. Però en lloc de tanta xerrameca demagògica i populista comença per dir el què , comença per explicar-nos el com !!
    87
    Icona de dislike al comentari de: JORDI a gener 06, 2021 | 19:05 68
    Respon
    • Icona del comentari de: Raul a gener 07, 2021 | 02:17
      Raul gener 07, 2021 | 02:17
      El vostre infantilime esquerra (de paraula) està en contradicció amb el vostres fet servils amb l'espanyolisme tan esquerra com vosaltres mateixos. No haurà independencia si no hi ha unitat i si no és transversal. I vosaltres ho sabeu molt bé per això, ni voleu la unitat, ni voleu la transversaliat.
  11. Icona del comentari de: M. Dolors a gener 06, 2021 | 19:11
    M. Dolors gener 06, 2021 | 19:11
    Felicito a en Ramon Cotarelo pels, seus comentaris. Estic totalment d'acord amb ell. Esquerra no ha volgut mai la unitat, també es disfressa de un fals esquerranisme amb uns comenteristes sectaris com Sergi Sol i Roger Heredia plens de odiM.
    60
    Icona de dislike al comentari de: M. Dolors a gener 06, 2021 | 19:11 71
    Respon
    • Icona del comentari de: jordi a gener 07, 2021 | 12:36
      jordi gener 07, 2021 | 12:36
      Dolors en lloc de donar LLUM dones FUM no ens tirem pedres a la teulada INDEPEN...
  12. Icona del comentari de: Octubrista a gener 07, 2021 | 00:14
    Octubrista gener 07, 2021 | 00:14
    Crec que JUNTS guanyarà les eleccions però que tindrem tripartit sí o sí. ERC, Comuns i CUP amb el suport del PSC, però ho considero un problema menor perquè des de la Generalitat "de Vichi" absolutament controlada pel poder colonial i farcida de funcionaris col·laboracionistes, tampoc s'hi podria fer gran cosa, ni que el 80 % dels diputats fossin de JUNTS. Naturalment cal votar JUNTS, però encara és més important donar el màxim suport polític i econòmic al Consell per la República i crear Consells Locals a cada barri, centre de treball i d'estudis, etc.
    12
    Icona de dislike al comentari de: Octubrista a gener 07, 2021 | 00:14 13
    Respon
  13. Icona del comentari de: ER a gener 07, 2021 | 10:46
    ER gener 07, 2021 | 10:46
    ER no només dona un rave per la independència, sino que dona un rave per la gent en general, amb Pere Aragonès, que ha usurpat la presidènscia de Catalunya, en la covid s´ha passat a salvar la economía a sobre de tot, "no n´hi ha diners, doncs que es mori la gent". Torra era la mosca collonera per al règim, Aragonès es el lubricador del règim.
  14. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 11:36
    Ramon gener 07, 2021 | 11:36
    A mi em sembla tan lícit i patriota mantenir l'intent d'independència, com el retorn a la defensa de la nació dins l'estat espanyol perquè es consideri que ara com ara la independència no és possible. El problema és que repartint-nos el vot entre els que defensen la primera opció (Junts per Catalunya, etc.) i els que defensen la segona (PdCat, etc.) pot acabar guanyant ERC que no defensa cap de les dues: ni estat, ni nació.
  15. Icona del comentari de: Cotarelo, un comunista reciclat a neoconservador que està ga-ga, quant de mal fa abusar de substàncies de jove... a gener 07, 2021 | 12:00
    Cotarelo, un comunista reciclat a neoconservador que està ga-ga, quant de mal fa abusar de substàncies de jove... gener 07, 2021 | 12:00
    Ha triat el partit més corrupte de Catalunya, quins beneficis li deuen haver promès?
  16. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 12:02
    Ramon gener 07, 2021 | 12:02
    A sota un pertorbat ens diu que Cotarelo "ha triat el partit més corrupte de Catalunya". Va errat. Cotarelo no ha triat els sociates. Qui ha triat els sociates és ERC. Concretament porta fent-ho des de 1931.
    • Icona del comentari de: Ramoneta i puta a gener 07, 2021 | 12:24
      Ramoneta i puta gener 07, 2021 | 12:24
      Fill meu, coneixes ta mare però no ton pare. Has vist com t'assembles a Duran i Lleida?
  17. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 12:11
    Ramon gener 07, 2021 | 12:11
    La màfia calabresa està del tot fora de sí. Lògic. Les enquestes. Consti que ja fa molt de temps que vaig predir que ERC com a molt repetiria el tercer lloc del 2017.
  18. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 12:27
    Ramon gener 07, 2021 | 12:27
    Definitivament, embogits. Això és que ja donen per feta l'ensulsiada. A veure quant triguen a implorar als sociates que ajornin les eleccions "per la pandèmia".
    • Icona del comentari de: Ramoneta i puta a gener 07, 2021 | 12:33
      Ramoneta i puta gener 07, 2021 | 12:33
      Fill meu, coneixes ta mare però no ton pare. Has vist com t'assembles a Duran i Lleida?
  19. Icona del comentari de: pel director d'aquest pamflet corruptgent, Cot a gener 07, 2021 | 12:31
    pel director d'aquest pamflet corruptgent, Cot gener 07, 2021 | 12:31
    Seguim aplicant la censura als comentaris que explican les vergonyes i mentides del partit més corrupte de Catalunya? Qui paga mana, oi Cot? Felicitats pel teu master en ètica periodística per la universitat d'Ankara, o era la URJC com Cifuentes?
  20. Icona del comentari de: Eulalia Ciutadella a gener 07, 2021 | 12:39
    Eulalia Ciutadella gener 07, 2021 | 12:39
    La peonada ercs! es concentra aquí per criticar el sr. Cotarelo. La clarividència de l'articulista els fa "pupa".
    • Icona del comentari de: Si noia, a gener 07, 2021 | 13:15
      Si noia, gener 07, 2021 | 13:15
      un comunista que'n la vellessa veu la llum i defensa al partit més corrupte del País, conegut com Corruptgència perquè canvia de nom tot sovint, deu tenir un alzaimer molt avançat... possiblement per l'abús de substàncies de jove.
  21. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 12:39
    Ramon gener 07, 2021 | 12:39
    Atenció a com falten a Cotarelo d'ençà que va adonar-se'n del doble joc d'ERC, per tenir l'edat del president Macià!
    • Icona del comentari de: Ramoneta i puta a gener 07, 2021 | 13:11
      Ramoneta i puta gener 07, 2021 | 13:11
      Fill meu, coneixes ta mare però no ton pare. Has vist com t'assembles a Duran i Lleida?
  22. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 12:46
    Ramon gener 07, 2021 | 12:46
    Comín, Cotarelo, Pesarrodona, MES, Demòcrates, un munt d'alcaldes, el flux de baixes d'ERC en direcció a Junts per Catalunya és constant. I espera! Però, reconeguem-ho, ERC també ha tingut altes, eh? Concretament ha posat a les llistes de la demarcació tarragonina un sociata que nega que Oriol Junqueras sigui pres polític. Sky's the limit, republicans!
    • Icona del comentari de: Ramoneta i puta a gener 07, 2021 | 13:11
      Ramoneta i puta gener 07, 2021 | 13:11
      Fill meu, coneixes ta mare però no ton pare. Has vist com t'assembles a Duran i Lleida?
  23. Icona del comentari de: Ramon a gener 07, 2021 | 13:22
    Ramon gener 07, 2021 | 13:22
    La màfia calabresa ja sap que se'n fotrà una de campionat. I jo ja també ho donava per fet, per això no vaig desaprofitar el desig de cap d'any demanant-ho. Fa tres caps d'any vaig demanar que ERC perdés l'alcaldia de Sant Vicenç dels Horts. El penúltim, el descens de l'Espanyol. I aquest darrer, que enguany revifi la consciència lingüística com a la Transició o quan de la Crida.
    • Icona del comentari de: Ramoneta i puta a gener 07, 2021 | 13:41
      Ramoneta i puta gener 07, 2021 | 13:41
      Fill meu, coneixes ta mare però no ton pare. Has vist com t'assembles a Duran i Lleida?

Respon a Menos darselas de Doc. Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa