Missing 'path' query parameter

Cap a 2008 vaig fer de traductor d’una conferència a l’Ateneu Barcelonès que va fer Richard Hatcher, aleshores president del National Union Teachers, sobre com s’havia degradat el sistema educatiu anglès. El context, en plena discussió al voltant de la Llei d’Educació de Catalunya –aprovada al cap d’un any–, es caracteritzava per múltiples temors que, molt relacionats amb el que ens explicava aquest professor de pedagogia de la University of Central England – Birmingham, inspirava aquest canvi legislatiu, avui vigent. I, certament, els detalls que compartia es van acabar convertint en profecia del que avui, quinze anys després de múltiples despropòsits de diversos colors polítics, està succeint.

Hatcher ens va relatar l’impacte de les polítiques neoliberals experimentades des que Margaret Thatcher va ser nomenada primera ministra (amb experiència catastròfica prèvia com a responsable d’educació a principis de la dècada de 1970). Curiosament, les reformes introduïdes compartien cert llenguatge que avui podria compartir una part important del progressisme, en la combinació de retallades econòmiques amb polítiques d’inclusió, innovació educativa i flexibilització curricular. Tanmateix, el pitjor estava per arribar, perquè sens dubte va ser la gestió de Tony Blair qui va acabar desmantellant i reduint a la indigència educativa el sistema públic. Potser és per això que la mateixa Margaret Thatcher sempre va reivindicar que el seu millor llegat va ser el primer ministre laborista, que es va atrevir a anar molt més enllà dels conservadors.

Les reformes de Tony Blair (1997-2007) van implicar una fiscalització obsessiva de les feines dels professionals. Va posar pressió a les escoles per acabar amb uns mals resultats més fruits de la sociologia que de les habilitats pedagògiques dels professionals. Això implicava atorgar més poder a les direccions, sotmetre a avaluacions constants i treure recursos a aquells centres que no eren capaços de millorar resultats, fins al punt que el centre podria tancar o passar a ser gestionat per empreses privades. Unes privatitzacions, per cert, vinculades sovint a l’àmbit de la defensa, la seguretat privada, la gestió de presons o centres d’internament d’estrangers, multinacionals de serveis, i fins i tot una dotzena atorgades a Ferrovial. Amb aquestes polítiques dràstiques, Blair prometia que acabaria amb els mestres mediocres i només els més bons es mantindrien en la docència.

Els resultats van ser catastròfics i contraris als desitjats. Amb la fiscalització constant, la pressió creixent, els cursets de reeducació de les suposadament equivocades qualitats pedagògiques, es va poder assistir a una great resignation molt diferent a l’esperada. En un país amb bones oportunitats laborals, amb empreses que saben apreciar la formació humanística, precisament els mestres més competents van marxar a fer altres feines. I els més incompetents, aquells amb currículums més curts o caràcter més indolent, van ser els que es van quedar a esperar que escampés el temporal. I això passava mentre que el sistema educatiu, ja de per sí escassament centralitzat (les competències educatives corresponen als municipis), es va fragmentar encara més. Es van reforçar les escoles d’elit –les Public Schools (que paradoxalment són privades) i les Grammar Schools amb plantejaments pedagògics convencionals i elevada exigència acadèmica per a les elits –, mentre que per a les classes treballadores es van estendre les comprehensive schools (que podríem traduir com a “escoles inclusives”). La distància social, creixent des del terratrèmol de Thatcher, s’ha complementat amb una distància educativa, en un país profundament classista on resta molt clara una educació tradicional i exigent, fonamentada en coneixements, ciències i humanitats per a les elits; i una de competències bàsiques, per projectes, experimental i de molta roba i poc sabó per a les working class, en un país on l’escola primària on has anat marca les teves oportunitats laborals i vitals.

Vuit anys després, vaig tornar a tenir l’ocasió de convidar de nou a Hatcher en una conversa pública a Rosa Sensat. Va ser més explícit amb la magnitud de la tragèdia. Explicava que, després del tsunami de les polítiques blairistes, tot i que les autoritats havien deixat d’obsessionar-se pels resultats (al final optaven per aprovar tothom en una actitud de comptabilitat creativa adoptada universalment per la pressió dels informes PISA), la professió docent havia estat completament trinxada. L’esperança de vida professional no passava de sis anys, amb mestres farts que acaben abandonant. La pressió per fer front a una burocràcia kafkiana, l’ús i abús d’aplicatius informàtics, d’indicadors, de rúbriques, d’informes i dades recopilades sobre els alumnes (que després, amb alguns escàndols periodístics, eren apropiats per empreses de serveis que posteriorment els revenien a empreses privades de treball temporal, immobiliàries o asseguradores), les exigències de famílies i directors, exhauria psicològicament els docents. Els mestres vocacionals de tota la vida havien estat substituïts per dos tipus de perfils típics: dones de mitjana edat, amb els fills grans, que feien unes poques hores de classe a l’escola local, més amb ànim de servei social que amb objectius econòmics i un creixent nombre d’immigrants, bona part dels quals en la Commonwealth en condicions laborals i salarials precàries, i amb una elevada rotació laboral. De fet, un amic de Linyola té un fill que practica aquesta mena de nomadisme per escoles angleses, de la mateixa manera que professionals de la sanitat catalans emigren a la recerca de millors condicions laborals d’un sistema que prefereix reclutar professionals que no saben parlar català. Hatcher també explicava que sovint aquests nous professors no disposaven de titulació universitària. Tampoc importa, perquè el classisme britànic, tan ben descrit pel sociòleg Owen Jones persegueix precisament que el sistema educatiu faci d’amplificador, més que atenuador, de diferències socials.

Quinze anys després d’aquesta conferència, aquesta catàstrofe anunciada ha arribat aquí. Aquest mateix mitjà ja s’ha fet ressò de les dificultats per trobar professorat, un problema extremadament greu que afecta un dels pilars de l’estat del benestar. Seria fàcil atribuir aquesta situació en base a la degradació material de la professió, amb una pèrdua de poder adquisitiu que, des de 2010 ençà ha implicat una pèrdua d’un 15-20% de capacitat adquisitiva; o de la creixent precarietat laboral, que va fer créixer la temporalitat d’un 15 a un 45% (i més d’un 60% entre els menors de 40 anys). O del perllongament de la jornada laboral en base a les exigències creixents per tasques burocràtiques inútils i discutibles. Hi ha altres aspectes, no menys importants, com l’addicció al populisme pedagògic de diversos actors polítics, molt especialment per part del partit que gestiona l’educació en els darrers cinc cursos. Accions polèmiques com el canvi unilateral del calendari escolar són també una manera d’assenyalar el professorat i de confondre l’educació pública fent creure que les escoles són pàrquings i guarderies, i no pas espais de formació integral, humanística i acadèmica. Hi ha altres qüestions doloroses, com ara la indefensió de professors, i sobretot d’alumnes, enfront de la violència escolar, que cap administració s’ha plantejat abordar amb rigor i eficàcia (i no, com fins ara, amb mantres de psicologia positiva i permissivitat amb els agressors). També podríem parlar d’una innovació que, com han reconegut en públic directors generals, exigeix un triple salt mortal sense xarxa perquè no hi ha s’ha comptat amb evidències de cap mena ni hi ha prevista cap mena d’avaluació de les experiències, amb una fe irracional que miren d’encomanar a una opinió pública acostumada a mirar cap a un altre cotat. Fins i tot hi ha, de manera creixent, l’ús de les aules per adoctrinar en la nova ideologia woke, optant per uns determinats valors sobre moral sexual, fluïdesa de gènere, experiments budistes o la metafísica pseudoreligiosa d’experiments Waldorf que no compten precisament amb el consens social. Tanmateix, la cosa va molt més enllà. En realitat, la decadència de la professió docent, que està assistint a una great resignation és provocada per un procés de proletarització.

Anem a pams. Quan parlem de proletarització, podríem fer la similitud amb la Revolució Industrial. Els artesans amb orgull d’ofici, llibertat personal, criteri propi, certa marca individual, va ser esborrats del mapa per les cadenes de muntatge, per la disciplina fabril, per la destrucció de la pròpia identitat, acompanyada, evidentment, per la caiguda dels nivells de vida, l’empobriment natural, la despossessió de llibertat personal i la militarització de la producció. És el que està passant actualment al sistema educatiu. A partir del moment en què les direccions decideixen qui es queda, a qui es contracta, què s’ha de fer i què no, a qui s’ha d’aprovar, a qui s’ha de vendre el producte, els docents han perdut la seva independència, el seu criteri professional d’adaptar la metodologia i els continguts al context específic d’una classe, i es redueix a seguir les consignes del projecte de direcció, per absurd, incoherent o irreal que sigui. La capacitat de tria de les direccions, en un país amb tendència a l’endogàmia i el sectarisme ha representat un Txernòbyl educatiu. Molts mestres i professors, amb l’esperit artesanal i l’orgull d’ofici han perdut la seva autonomia. Els claustres, abans amb un punt caòtic de confrontació d’idees, han esdevingut silenciosos. La submissió ha acabat essent una estratègia de supervivència per mantenir-se en un destí cobejat. L’antic pacte de carrera professional –a mesura que hom acumulava anys i experiència, un mestre es podria moure fins trobar aquella escola desitjada– ha estat trencat per la idea que qui disposa de majors habilitats socials o millors contactes personals té la capacitat de fer drecera en la trajectòria professional. S’apliquen metodologies que se sap perfectament que no funcionen, per no ser assenyalat i no resultar perjudicat. Quan hi ha problemes, ningú de l’administració es posa a l’altra banda del telèfon (i en les rares ocasions en què ho fa, no es creuen els professors). En aquestes circumstàncies, sovint els que disposen de més bona formació o els més decidits, busquen maneres de fugir de l’aula i buscar altres activitats relacionades. Aquells que disposen de carreres (com la informàtica o les matemàtiques) que permeten trobar altres sortides professionals, sovint més ben pagades o amb més marge de llibertat, fan el pas i deixen la docència. En altres casos, alguns professionals ja acostumats a la precarietat (com ara els filòlegs) busquen altres activitats que, si bé mal pagades i tan precàries, impliquen menys estrès, major independència i autonomia personal.

No ens hauria d’agafar per sorpresa. Ho havíem advertit. Ho sabien. Tot això que s’ha explicat en aquest article, s’ha exposat en fòrums públics i converses privades. Els responsables d’educació no són ximples, sinó coneixedors del que passava en altres països i ara, també, en aquest. I no només no han fet per evitar-ho, sinó que han premut l’accelerador. Hi caben dues hipòtesis d’aquest deteriorament induït. La primera, la necessitat de controlar estretament el professorat per manipular les dades de fracàs escolar i abandonament prematur (sense independència professional, les ordres de complir objectius estadístics pressionats pels organismes institucionals, combinat amb la desinversió educativa, és una drecera per complir objectius ni que sigui enganyant la ciutadania). La segona, la incapacitat de desprendre’s de dogmes ideològics i els prejudicis polítics (en la meva experiència, m’inclinaria per una combinació de totes dues). Una tercera, que no prendrem en consideració per la seva matriu conspirativa, seria que el pla forma part d’una destrucció de l’educació perquè, amb la quarta revolució industrial de la intel·ligència artificial, la major part de feines que ocupaven classes mitjanes desapareixeran, i per tant caldrà eradicar la capacitat de cultura i pensament de la majoria.

En qualsevol de les opcions, el panorama és desolador, perquè amb aquesta dinàmica autodestructiva, amb un professorat desmoralitzat i amb filtres qualitatius minvants, allò que s’ha deteriorat en pocs anys pot costar dècades redreçar. Potser sí que han posat l’alumnat al centre de la galàxia (on, per cert, hi ha un forat negre supermassiu). El preu ha estat enviar una professió de les més essencials per assegurar el progrés i el benestar a vagarejar pel fred i inhòspit espai exterior.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: LoPep a maig 05, 2023 | 20:29
    LoPep maig 05, 2023 | 20:29
    Tot això és veritat. I que ara toca trinxar la universitat, també. Els mateixos culpables de fer malbé la primària i la secundària ara faran el mateix amb els estudis superiors. Tothom titulat, vet aquí l'objectiu.
  2. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a maig 05, 2023 | 23:16
    Luisnomeacuerdo maig 05, 2023 | 23:16
    Javier este rollo ya lo has soltado otra vez, esperemos que la suma sacerdotisa que hace de jefecilla de este panfletillo supersubvencionado te lo pague en puigdemoles. Moneda de la repugblica imaginaria de tractoria.
    • Icona del comentari de: Algú que acabarà fugint d'aquí. a maig 06, 2023 | 10:26
      Algú que acabarà fugint d'aquí. maig 06, 2023 | 10:26
      De veritat que no hi ha d'haver ningú que filtri porqueria com aquesta? Ja sé que aquest individu només parla malament d'ell mateix, que t'ho pots saltar i tota la pesca, però aquesta merda queda escrita en aquest diari. Gent del diari, segur que l'hi voleu?
      10
      Icona de dislike al comentari de: Algú que acabarà fugint d'aquí. a maig 06, 2023 | 10:26 14
      Respon
      • Icona del comentari de: Llibertat d'expressió a maig 06, 2023 | 22:55
        Llibertat d'expressió maig 06, 2023 | 22:55
        Demanar censura per als altres no et posa en bon lloc. També et podrien censurar a tu. Si has de fugir d'aquí, com més aviat millor i no haurem d'aguantar-te.
        • Icona del comentari de: Nastapat a maig 10, 2023 | 22:57
          Nastapat maig 10, 2023 | 22:57
          Ja veig que t'agrada la merda. Estaria bé poder parlar normalment sense la porqueria que deixen anar alguna gent per aquí. En altres diaris es pot discutir obertament i intercanviar parers. Aquí poc o molt et trobes això però enmig de tanta brossa que francament hi perds molt de temps. Que al diari ja li sembla bé? Què hi farem. És llàstima, perquè d'articles bons n'hi ha, i escadusserament comentaris també.
  3. Icona del comentari de: ernst a maig 05, 2023 | 23:33
    ernst maig 05, 2023 | 23:33
    nosaltres el que et demanem es que ens expliquis que farien Durruti, Montseny i Garcia Oliver en aquestes cicumstancies
  4. Icona del comentari de: Ok Corral a maig 06, 2023 | 07:58
    Ok Corral maig 06, 2023 | 07:58
    L’ordre dels factors no és ben bé així. Es partia d’uns professors molt incompetents i violents, amb l’única vocació de suspendre molt i nivell molt fluix en tots els sentits. Tant a primària com a secundària. Professors i sistema anaven molt desacompasats amb els alumnes. Llavors sí, bona part de la solució va ser igual o pitjor que la malatia. Enlloc de donar bones eines i formació a qui més la necessitava, els professors, es van dedicar a pressionar-los. Les formes de maltractament s’havien suavitzat físicament, però el bulling continuava o augmentava entre alumnes (amb el vist-i-plau de professors i directives) i entre directives i professors.
    • Icona del comentari de: Pedemagogs a maig 06, 2023 | 08:54
      Pedemagogs maig 06, 2023 | 08:54
      En absolut. T'has saltat dècades de per mig, i amb elles un element clau per arribar on som: la invenció i empoderament polític de la pedagogia moderna que ho ha destrossat tot.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 06, 2023 | 10:45
      Anònim maig 06, 2023 | 10:45
      Miri, no sé quina és la seva experiència personal a l'ensenyament. Potser va ser maltractat a l'escola de nen. Ara bé, dir que es partia d'un professorat molt violent és una bestiesa. Tinc seixanta cinc anys. Vaig estudiar a una escola i institut de poble amb aules de quaranta alumnes i professors que ho tenien clar:"un quatre i mig no és un cinc" Per tant, tots ens esforçavem per aprendre i aprovar. Tots els meus antics companys s'han anat col.locant a la vida i tenen feines de responsabilitat. Aproximadament la meitat van anar a la universitat, però la resta, només amb el batxillerat d'abans, van aconseguir feines prou bones. Actualment tenir el batxillerat no és garantia ni tan sols d'entendre un text o redactar-lo amb correcció. Vostè deu ser un militant o càrrec d'ERC, o tenir interessos personals d'alguna mena, i defensa la gestió feta, malgrat les evidències.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 06, 2023 | 10:50
      Anònim maig 06, 2023 | 10:50
      El bulling continuava amb el vistiplau del professorat? Però què diu vostè? La immensa majoria de professors no saben què fer, atès que són les normes imposades des de dalt que impedeixen accions contundents contra els assetjadors, i és desesperant. Els professors no poden ni defensar-se a ells mateixos quan són insultats o amenaçats per alumnes violents que mai haurien d'estar barrejats amb nens i nenes de dotze, tretze anys, innocents, de bona fe i futures víctimes. Vostè o no sap de què parla o menteix descaradament.
    • Icona del comentari de: Un a maig 06, 2023 | 11:12
      Un maig 06, 2023 | 11:12
      Uf, OK corral, em sembla que en aquesta anàlisi t'has saltat tota una època i fas una barreja de coses que fa que no s'entengui res. El maltractament era del professorat i després ha passat als alumnes? De debò que és aquest el problema? Professors que maltractaven l'alumnat són de quan jo era petit, i ja tinc una edat, i dues i tot, entremig han passat moltes coses, i en l'última fase d'aquestes coses, això que l'article descriu força bé.
    • Icona del comentari de: Gerard a maig 06, 2023 | 12:48
      Gerard maig 06, 2023 | 12:48
      Sincerament, no sé quina és/era la teva experiència escolar... La meva, a l'EGB, el BUP i el COU, té poc de "professors violents". El nivell acadèmic de fa 25 anys, res a veure amb el d'ara... Parlo de nivell acadèmic, no de "continguts" -que també -. Fa 15 anys que sóc professor de secundària -que no "mestre" de primària, que no som el mateix, per més que la consellria, la societat i la gent de primària s'ho pensi.
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 06, 2023 | 20:38
        Doctor Strangelove maig 06, 2023 | 20:38
        Ets mestre de secundària, els professors són a la universitat. Doc.
        • Icona del comentari de: Un professor qualsevol a maig 07, 2023 | 00:44
          Un professor qualsevol maig 07, 2023 | 00:44
          No contesto mai els seus comentaris, perquè francament no paga la pena, però avui faré una excepció. Sóc professor de secundària jubilat fa dos anys. Vaig fer un doctorat, per pur plaer, ja que no pensava deixar la secundària. Vaig ser totalment vocacional durant uns vint-i-cint anys, fins que els últims cursos, amb els seus canvis em van acabar la paciència i qualsevol espurna de ganes de tractar amb alumnes en general. La qüestió és que durant sis anys vaig combinar les classes a l'institut amb una assignatura a la universitat. Allà tenia com a companys els professors que vostè esmenta i, amb comptadíssimes excepcions, cap enlluernava pels seus coneixements. A tenir en compte també, que els canvis pedagògics tan brillants que ens hem hagut d'empassar a primària i secundària, van ser perpetrats per professors de les facultats de pedagogia (un pou de saviesa, escolti)
        • Icona del comentari de: Gerard a maig 07, 2023 | 10:10
          Gerard maig 07, 2023 | 10:10
          No, sóc professor. Amb llicenciatura (que no grau) i doctorat (que no crec que sigui el mateix que té vosté).
          • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 07, 2023 | 10:53
            Doctor Strangelove maig 07, 2023 | 10:53
            Tio, i què fas a secundarària fent 20 hores de classe a 2.000 i poc pavos? Vés a la uni, faràs 8 hores de classe i guanyaràs més de 4.000, mestret! Doc.
        • Icona del comentari de: Jo a maig 07, 2023 | 11:14
          Jo maig 07, 2023 | 11:14
          Doctor? Si et vas quedar a P3...
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 06, 2023 | 15:57
      Anònim maig 06, 2023 | 15:57
      On ha estudiat vostè? A la presó?
      • Icona del comentari de: Algunes aules eren com presons a maig 07, 2023 | 07:56
        Algunes aules eren com presons maig 07, 2023 | 07:56
        Segurament devia estudiar en un institut amb professorat franquista que als setanta n'hi havia que et clavaven cops que et tombaven a terra. De nen en vaig ser testimoni força vegades. Una altra cosa és que aquest senyor s'hagi saltat tres o quatre dècades fins a l'actualitat.
    • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 06, 2023 | 20:35
      Doctor Strangelove maig 06, 2023 | 20:35
      El teu mestre debia ser en Doc. Holliday ????Doc.
      • Icona del comentari de: Anònim a maig 07, 2023 | 00:33
        Anònim maig 07, 2023 | 00:33
        Molt bona!
  5. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 06, 2023 | 08:57
    Doctor Strangelove maig 06, 2023 | 08:57
    Déu meu, quina manera de barrejar conceptes per a la fi demanar una pujada de sou del mestres! Cal tot aquest rotllo? MIra Diez, tots sabem qui ha fet realment mal a l'educació: els pedagogs, com el teu amiguet Hatcher. Gent que al no tenir aptituts científiques odia la ciència, les mates, la física... i només es dediquen a relativitzar-la i no donar-li cap valor. I llavors surt el que surt, alumnes sense fonamewnt lògics a qui poden arrossegar cap a pensaments comunistes i/o independentistes com els teus, però això ja ho sabem! En fi, tu Diez el que vols es cobrar més, quan estic convençut que no et deus mereixer ni un euro dels que cobres, matat, que només ets un matat! Doc.
    • Icona del comentari de: Un a maig 07, 2023 | 00:00
      Un maig 07, 2023 | 00:00
      Un argument, sisplau? Va, només un, que tu pots.
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a maig 07, 2023 | 11:02
        Doctor Strangelove maig 07, 2023 | 11:02
        La pasta nen, que no saps llegir? Doc.
        • Icona del comentari de: Un a maig 07, 2023 | 16:41
          Un maig 07, 2023 | 16:41
          Això no és un argument, és només una afirmació, que a més no té res a veure amb l'article. Tècnicament se'n diu judici d'intencions, i mai no ha servit com a argument de res. Un recurs retòric barat precisament per quan no tens arguments.
    • Icona del comentari de: Jo a maig 07, 2023 | 11:45
      Jo maig 07, 2023 | 11:45
      Doctor? Si et vas quedar a P3...
  6. Icona del comentari de: Jo ho tinc clar. a maig 06, 2023 | 09:23
    Jo ho tinc clar. maig 06, 2023 | 09:23
    Per alusions. He estat més de 30 anys de professora d'institut a la pública. Ara com ara, no portaria mai els meus nets a la primària de les escoles públiques, anirien directes a la Waldorf i en concret, a la Waldorf de Vic. Són criatures extraordinàries, les que surten d'allí, humanament ben formades, alegres, felices, sense mobing i d'altres maltractaments a companys petits. El Bill Gates sabia molt bé a on havia de portar els seus fills i van anar a una Waldorf.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 07, 2023 | 00:57
      Anònim maig 07, 2023 | 00:57
      Caram: Jo ho tinc clar. Ha descobert la sopa d'all. Jo també portaria els meus néts a la privada. A qualsevol privada, vull dir, no cal que sigui res innovador. El secret és que la gent que gasta entre 800 i 3000 euros mensuals en l'escola dels seus fills, generalment té interès en la formació dels seus fills, se'n cuida, a casa tenen bones maneres i volen resultats acadèmics i controlen els avenços dels fills. Òbviament hi ha bona i mala gent a tot arreu, no es tracta de dir que els que porten els fills a la pública siguin tots semi-analfabets maleducats, però diem que a la privada no es trobaran amb aules on hi ha deu nacionalitats diferents, afegint tres alumnes amb trastorns de conducta, tres amb antecedents d'agressió a companys i un parell amb dificultats auditives. Les escoles privades, d'altra banda, poden filtrar els alumnes i fins i tot expulsar els poca-soltes, que seria, de tot, el més important, perquè són els que endarrereixen la classe i agredeixen a companys i professors. Pel que fa a la Waldorf, ignoro com funciona la de Vic, però n'he sentit de tots colors.
  7. Icona del comentari de: Anònim a maig 06, 2023 | 11:23
    Anònim maig 06, 2023 | 11:23
    Doncs jo crec que els polítics si són ximples. Pensar que ho fan pensant en un pla per abocar els futurs alumnes a una societat robòtica és planificar a un termini mitjà i ells no planifiquen mai més enllà de les properes eleccions. Assumir tanta diversitat sense perdre qualitat d'aprenentatge requereix aules amb quinze o setze alumnes i molta més inversió, i com que això ni s'ho plantegen, opten per guardar la canalla moltes hores per fer contents els pares. Regalar ordinadors i aprovar tothom va en la mateixa línia.
  8. Icona del comentari de: adolf a maig 06, 2023 | 12:07
    adolf maig 06, 2023 | 12:07
    I el professorat també es responsble de que Catalunya segons Pisa te un nivell educatiu amb set comunitats superior, fins i tot Galicia ens supera i es conseqüència de la implantació de la Industria de la Bonomia.
  9. Icona del comentari de: Gerard a maig 06, 2023 | 12:51
    Gerard maig 06, 2023 | 12:51
    Voleu saber la darrera gran pensada del búnquer pedagogico-departamental? Enviar instruccions als centres per buscar llocs on posar els alumnes quan no es pugui estar a l'aula per la calor (al pati, a ple sol?) I fer d'una onada de calor una "oportunitat pedagògica" per adoctrinar sobre els ODS a les aules o allí on carai ens haguem d'amagar.
    • Icona del comentari de: Un professor qualsevol a maig 07, 2023 | 01:00
      Un professor qualsevol maig 07, 2023 | 01:00
      Ai, Gerard! Qui no ha passat dies sencers organitzant torns amb els altres professors per deixar anar els alumnes a la font a refrescar-se el cap. O ha repartit els nanos entre els quatre arbres del pati, disputant per un tros d'ombra!
      • Icona del comentari de: Gerard a maig 07, 2023 | 10:58
        Gerard maig 07, 2023 | 10:58
        Arbres??? Seran els dels murals pintats a les parets...
    • Icona del comentari de: Oportunitats a maig 07, 2023 | 08:06
      Oportunitats maig 07, 2023 | 08:06
      Jo crec que tot plegat és una gran oportunitat perquè aprenguin que els pedagogs actuals són una colla d'imbècils i el govern uns inútils escorrialles de la societat que els volen fregir (literalment) el cervell. I potser d'aquí a uns anys votin en conseqüència.
      • Icona del comentari de: Anònim a maig 07, 2023 | 12:37
        Anònim maig 07, 2023 | 12:37
        Oportunitats: els pedagogs no aprenen de res. Són l'antítesi d'allò que prediquen. Si tinguessin professionalitat, abans de "dissenyar" els seus plans educatius, passarien un temps, mínim un curs, a les aules reals, per a detectar problemes i proposar-s'ho solucions. No ho han fet MAI..ells pontifiquen des dels despatxos de les universitats, com un metge que enviés receptes sense haver visitat ni escoltat mai al pacient. Quan les coses surten malament, la culpa és dels professors que no saben aplicar les noves idees, perquè "no tenen prou formació" o "són reticents als canvis, per pura comoditat". Fa més de vint anys que sento el mateix.
  10. Icona del comentari de: Narcís ( per què l' autor sempre parla de diners/ sou .. quan aquests surten majoritàriament de sous baixos i treballs fumuts dels pares ? ) a maig 06, 2023 | 23:16
    Narcís ( per què l' autor sempre parla de diners/ sou .. quan aquests surten majoritàriament de sous baixos i treballs fumuts dels pares ? ) maig 06, 2023 | 23:16
    Ras i curt : és veritat que hi ha autonomies on : 1. demanaren classes només pel matí ( així munt d' hores seguides ) tot dient pensar en els alumnes ? 2. fan vacances de Setmana Santa ( titllades d' altres noms ) recollint dies fora d' aquesta àdhuc afegint algun dia extra ? 3. acullen criatures de 3 anys tot dient als pares seran avisats perquè vinguin si de cas tenen un soscaire sent al vàter ( sinó paguin algú que hi vagi ) ? . . . . . . . . De debò es pensa en l' alumnat ? PD : pot passar allò de fer bon examen i se'l suspengui per no basar-se en llibre ' recomanat ' a llibreria quina fos ?
  11. Icona del comentari de: Oposicions a decadent a maig 07, 2023 | 08:58
    Oposicions a decadent maig 07, 2023 | 08:58
    Potser el títol també podria ser "Una decadència professionalitzada".
  12. Icona del comentari de: Narcís ( sembla mentida, però ho havia dir ! ) a maig 07, 2023 | 12:00
    Narcís ( sembla mentida, però ho havia dir ! ) maig 07, 2023 | 12:00
    -- Hi havia un ' mestre d' escola ' que donant classes particulars de Graduat Escolar ( necessari per treballar ) es preocupava fossin aprovats àdhuc els acompanyava a on s' examinaven ! -- Aquest mateix ' mestre d' escola ' també procurava donar classes particulars a alumnes de pobles petits de Batxiller Elemental que es presentaven ' per lliure ' així jugant-se'n l' any a una carta ! -- Idem de mestre ( com quasi tots els d' aquells anys ) donava hora de ' permanència ' . . . . . . . . . . . Tot plegat, eren temps del ' pasa más hambre que un maestro de escuela ' . . i era un " professor " sense llicenciatures àdhuc ( òbviament ) sense PREU o després COU , però competent, apte, eficaç, eficient i vocacional d'allò més responsable del que pugués passar l' alumnat ( començant per patir no perdessin cap any tot repetint el curs ! ) ! PD : aquest mestre era de dretes, espanyolista i humil o sense fardar de grans títols acadèmics ( que no tenia ) .. però que donaria mil lliçons a molt de progre baliga-balaga pel que fa a ser conseqüent amb el mot professor/ docent simples cercadors de la dolce far miente en diners i en temps lliure !

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter