Portals web, xarxes socials, totalment gratuïtes, són rendibles?

Des de sempre hem vist que Internet és gratuït. És un servei més, un nou mitjà de comunicació, portals de diferents temàtiques: de notícies, d’esports, fòrums i totes les noves tendències que van sorgint, com les xarxes socials.

Aquests portals són pràcticament gratuïts, tret d’algunes opcions “prèmium” que són restringides amb previ pagament. I, segurament, molts de nosaltres ens hem preguntat, si són gratuïtes, quin rendiment en treuen? Quin benefici n’obtenen? Ja que un portal web, d’entrada requereix una inversió en el disseny del portal i la seva programació, després dotar-lo de continguts, posar-lo on-line, invertir en servidors i realitzar una campanya de publicitat per tal de donar a conèixer el portal i que sigui suficientment atractiu tant amb el disseny com amb els continguts per atreure a l’usuari i que aquest torni a entrar en els pròxims dies.

Per això també s’han d’actualitzar els continguts periòdicament, i amb tots aquests esforços que podem traduir en una inversió o despesa important, com serà rendible aquest portal si és d’accés totalment gratuït?

La resposta a simple vista és molt fàcil: amb la publicitat inserida en llocs estratègics. Sembla molt senzill però per un bon portal que obtingui uns beneficis acceptables requereix una feina fina, dedicació i amplis coneixements. La publicitat no pot ser intrusiva, ha d’adaptar-se al disseny i no ser agressiva, ha d’anar d’acord amb la temàtica del que s’està parlant, i si és possible ha d’estar segmentada, per exemple, per edat i sexe.

S’han d’escollir bé els proveïdors d’aquests blocs d’anuncis que es col•loquen, a no ser que es disposi del temps, infraestructura i coneixements per vendre directament al client aquesta publicitat. Un bon exemple de proveïdor d’anuncis és Adsense de Google. El sistema és molt simple. Ens donem d’alta al servei i col•loquem a la web uns codis que el mateix proveïdor ens proporciona. A partir d’aquí ja podem començar a generar ingressos. De què depenen aquests ingressos? Doncs, tal i com hem dit anteriorment, depenen de la segmentació que es faci. Com més segmentació, la publicitat serà de més qualitat i, per tant, els ingressos augmentaran.

Existeixen moltes opcions per controlar els ingressos: Sistemes CPC (cost per clic), CPM (cost per cada mil usuaris) o per referències (cobrar comissions sobre vendes). Depenent del tipus de portal, del volum d’usuaris o de les pàgines servides, serà necessari utilitzar un servei o un altre o fins i tot complementar-los.

Un cop hem arribat a aquest punt, hem d’intentar augmentar els usuaris, les pàgines vistes i el volum de tràfic total, oferint uns bons continguts i un bon servei. És important que el portal sigui ràpid d’accedir i es trobi ben optimitzat per sortir a les primeres posicions als cercadors.

Per acabar de complicar-ho una mica més, un cop hem fet tots els passos necessaris i les optimitzacions pertinents, podrem començar a complementar diferents proveïdors d’anuncis, mostrant aquells que en cada moment el seu benefici sigui més alt. Això requereix d’unes bones eines “adserver” de control i optimitzacions, molts cops proporcionades directament per alguns proveïdors d’anuncis, per tal d’optimitzar al màxim el CPM mitjà de la web, ja que si ens descuidem podem tenir un CPM de 0,03 € sense donar-nos compte, i del que es tracte és de tenir aquest el més alt possible, podent així, arribar a 0,8€, 1€, 2€, 4€ per a cada mil impressions que es realitzin.

De proveïdors d’anuncis en trobem molts al mercat, però no tots s’ajusten a les nostres necessitats. Adsense, CPX Interactive, Impresiones Web, i un llarg etcètera. Uns poden semblar que són més rendibles, però no ens podem deixar enganyar, ja que a l’hora de realitzar els pagaments, molts d’ells, ho fan amb dòlars, degut a la seva situació geogràfica i tal com està el canvi Euro/Dòlar actualment no és del tot una bona opció.

En els pròxims articles aprofundirem més en aspectes com la publicitat on-line, l’optimització dels portals per tal que siguin de ràpid accés, l’optimització en cercadors i la fidelització dels usuaris. Aspectes molt importants a l’hora d’obtenir uns bons ingressos i la gran satisfacció que té el fet de donar un servei i ser recompensat amb les visites dels usuaris, que en definitiva són els que donen valor al Portal.

Ramon Casallachs
Àrea d’empreses i responsable del web

Nou comentari