Durant el debat previ a la consulta interna, els càrrecs i líders de Junts quasi només estaven d’acord en una cosa: sortir o continuar al govern era una decisió sobre la mateixa essència del partit. Ha de ser Junts un moviment independentista transversal o un partit amb tots els ets i uts? Al final la votació era molt més transcendent que decidir quina havia de ser la resposta a la crisi de la coalició amb ERC.

Tan transcendent era la decisió que havien de prendre els militants que no tothom es va comprometre a continuar dins la formació si guanyava l’opció contrària als seus interessos. Finalment, no hi ha hagut escissió, de moment, però la mar de fons no és fàcil de dissimular. Realment s’han posat de manifest dues maneres de fer política que són fonamentalment incompatibles. És ben bé que Junts són dos partits junts.

M’atreviria a dir que si Junts no s’ha escindit és perquè els que han perdut la consulta no ho donen tot per perdut. De fet, hi ha qui s’ha afanyat a reivindicar el poder que tenen a les estructures del partit els partidaris de seguir al govern, cada vegada més desacomplexadament autoidentificats com a ‘convergents’. “Uns guanyen les consultes i altres guanyen els congressos”, en paraules de l’exdiputat convergent Jordi Cuminal.

Aquesta dualitat d’ànimes que conviu al partit dirigit per Turull i Borràs també s’expressa en les freqüents dissonàncies entre els discursos de campanya i l’acció de govern. Fins al punt que molts tenen la sensació que els qui aconsegueixen els vots i els qui després els administren no són els mateixos. O com va dir un influent periodista: “La gent va votar Puigdemont i Borràs i després totes les decisions les va prendre en Jordi Sànchez”.

L’independentisme és en una cruïlla històrica en què la gent cada vegada té menys tolerància per les dualitats i les ambigüitats. La pèrdua de confiança en el lideratge que va gestionar l’octubre del 2017 (amb molt poques excepcions) és total i absoluta. I si hem de fer alguna cosa amb cara i ulls, recuperar la confiança entre totes les parts (partits i entitats, activistes i líders, votants i càrrecs electes) és imprescindible. Sense dirigents amb credibilitat, divisa molt escassa en aquests moments, no hi ha possibilitats de fer res.

Quina credibilitat pot tenir un partit/moviment en què uns guanyen els congressos i els altres les consultes, de tal manera que la gent vota uns líders i acaben manant uns altres? En un any i mig Junts ha aconseguit decebre els activistes de l’1-O entrant al govern dels indults i la desjudicialització, i després a la gent més convergent sortint-ne de manera sobtada. Les conseqüències de la consulta interna no són especialment encoratjadores per cap dels dos sectors.

Una gran massa de votants independentistes fa temps que ha deixat de banda la fidelitat a unes sigles en favor de la fidelitat a l’1-O. És per aquesta raó que durant els 16 mesos que ha durat la fallida coalició signada entre Pere Aragonès i Jordi Sànchez no ha deixat de créixer la demanda de nous líders i noves fórmules electorals. La sortida del govern de Junts, causada pel moviment sísmic que va provocar la manifestació de l’11-S obre ara un escenari nou.

Encara és massa aviat per saber quina ànima de Junts gestionarà tot el cicle electoral de les municipals. En el procés de fer les llistes, definir el discurs i negociar els pactes postelectorals, Junts haurà de decidir si vol recuperar la credibilitat davant el votant del Primer d’Octubre o davant el votant postconvergent. No sé si és un bon auguri que s’arribi a aquest cicle amb el tripartit PSC-Junts-PDCat de la Diputació de Barcelona a prova de bombes.

Si volem tornar a posar rumb cap a la independència és imprescindible recuperar la confiança entre governants i governats, cosa que és impossible sense un lideratge creïble. Tenc molts dubtes que un partit amb dues ànimes, en què no està gens clar quina s’acabarà imposant, sigui un instrument útil per avançar. Fins ara no ho ha estat.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Victor a octubre 15, 2022 | 22:52
    Victor octubre 15, 2022 | 22:52
    D'acord. Però per mi un lideratge creïble a aquestes alçades no és Borràs . És una lider que parla bé i molt convençuda però a la pràctica no fa res del que diu que vol fer. Encara estic espereant que ens expliqui quin és el seu pla per avançar molt més ràpidament cap a la independència des de l'oposició.
    • Icona del comentari de: sabiondu a octubre 16, 2022 | 11:43
      sabiondu octubre 16, 2022 | 11:43
      D'acooord:sempre s'hi poden trobar pels.
    • Icona del comentari de: Guiru a octubre 16, 2022 | 18:47
      Guiru octubre 16, 2022 | 18:47
      Bestiesses. I qui ho fa? Aixecar la DUI i anar tots a una, així es fa la independència.
  2. Icona del comentari de: Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) a octubre 16, 2022 | 01:41
    Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) octubre 16, 2022 | 01:41
    La meva sensació és que el tripartit que prepara ERC és imparable i que a JUNTS li tocarà estar una bona temporada a la oposició. La bona noticia pot ser que el sector autonomista de JUNTS se'n vagi al PDeCat o a la mateixa ER I que, després de la "desinfecció", JUNTS coordinat amb el Consell pugui primer aglutinar la resistència per passar després, enfortits, a l'atac
    29
    Icona de dislike al comentari de: Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) a octubre 16, 2022 | 01:41 14
    Respon
  3. Icona del comentari de: Independentista a octubre 16, 2022 | 07:49
    Independentista octubre 16, 2022 | 07:49
    Aixó passa perquè Junts (i tots els partits polítics) no son altra cosa què un modus vivendi per als professionals de la política. Sense ideologia - s'acomoden a la situació del moment- sense cap consideració per als que els han votat. només miren pel seu profit personal. Aixó és una evidencia escandalosa i, per fi, es comencen a veure publicades en diaris, cartes de lectors que comencen a adonar-se d'aixó. Ja és alguna cosa.
    • Icona del comentari de: sabiondu a octubre 16, 2022 | 11:46
      sabiondu octubre 16, 2022 | 11:46
      Entenc que part important de la votació ha anat d'això
    • Icona del comentari de: Tripartit no, gràcies a octubre 16, 2022 | 18:54
      Tripartit no, gràcies octubre 16, 2022 | 18:54
      Per sort, hi ha individus que són una excepció i fan política, generalment fora de les institucions, per servir el país. Són pocs, o molt pocs, d'acord, però la seva existència és decisiva
  4. Icona del comentari de: Avia a octubre 16, 2022 | 07:49
    Avia octubre 16, 2022 | 07:49
    Tota la rao, calen definicions clares
  5. Icona del comentari de: Edgar a octubre 16, 2022 | 09:07
    Edgar octubre 16, 2022 | 09:07
    D'acord. La part autonomista de Junts és una rèmora difícil de resoldre perquè s'han quedat al partit... són menys però amb pes al partit. Tal com està Junts... la solució és la llista cívica.
  6. Icona del comentari de: Josefa Pañella a octubre 16, 2022 | 11:06
    Josefa Pañella octubre 16, 2022 | 11:06
    Deixa tranquils a Junts. Nomsa0s parlar de res mes?
    • Icona del comentari de: Josefa Pañella a octubre 17, 2022 | 02:31
      Josefa Pañella octubre 17, 2022 | 02:31
      Deixa tranquils a Junts. No saps parlar de res mes?. La llibertat es necessaria en un partit. La dictadura del mediocre i vulgar Junqueras, ha convertit ERC en la seva secta de creients en ELL i en ESPAÑA
  7. Icona del comentari de: Pilar a octubre 16, 2022 | 12:00
    Pilar octubre 16, 2022 | 12:00
    Si la gent vota Puigdemont o Borrás, Junts no pot fer els pactes de'n Jordi Sánchez. Sino que es presenti en Jordi Sánchez com a cap de llista, a veure quanta gent els acaba votant.
  8. Icona del comentari de: Narcís a octubre 16, 2022 | 12:08
    Narcís octubre 16, 2022 | 12:08
    Què hagi varietat a Junts no n' és cap de problema, ni de bon tros, a l' inrevés, denota/ demostra llur sentit democràtic ! PD : la qüestió és que després del 155 i tot el que aquest estat ens ha fumut ( i continua fument-nos ) .. el Consell de la República n' és l' únic legal, legítim i lícit , l' únic vàlid fora mida, pro prendre iniciatives que puguin materialitzar allò sorgit l'1 O i .. hi hem de ser tots per veure com hom ho fa, com ho fem !
    11
    Icona de dislike al comentari de: Narcís a octubre 16, 2022 | 12:08 14
    Respon
  9. Icona del comentari de: PETITXINXIN a octubre 16, 2022 | 13:08
    PETITXINXIN octubre 16, 2022 | 13:08
    Tots els que estan dins de JXC després de la consulta, han tingut una gran experiència, i aprenentatge, només anar a una, els farà avançar a aconseguir el propòsit d'independització.
  10. Icona del comentari de: Un suïcidi, vaja! a octubre 16, 2022 | 19:09
    Un suïcidi, vaja! octubre 16, 2022 | 19:09
    Quasi sempre estic d'acord amb el Sr. Costa i l'admiro pel que fa, però no amb el que expressa en aquest article on sembla desitjar que Junts és divideixi en dos partits. Ja només faltaria això! Apart de confirmar el que ERC, i altres, deien que Junts primer s'haurien d'aclarir entre ells, que aconseguiríem amb això? Fragmentar encara més l' espai independentista i afavorir els interessos electorals dels altres partits? Amb qui podria pactar el Junts que ell considera més independentista? O pensa que sense cap poder institucional ni mediàtic aniria millor? Ja m'imagino com riurien i com es fregarien les mans els rivals! La realitat és que un cop ERC ha deixat de banda l'objectiu de la independència i es disposa a conquerir el poder, Junts haurà d'assumir que tampoc la pot aconseguir tot sol. I llavors, tenen tot el dret a intentar governar les institucions del nostre país.
  11. Icona del comentari de: Presoner núm. 24839084 a octubre 16, 2022 | 19:17
    Presoner núm. 24839084 octubre 16, 2022 | 19:17
    Completament d'acord. Junts continua plena d'oportunistes de la vella Convergència que combreguen plenament amb el cloroform d'ERC, i més enllà.
  12. Icona del comentari de: Fabencio a octubre 17, 2022 | 07:03
    Fabencio octubre 17, 2022 | 07:03
    Nos estem barallant per res. Potser no lo veiem però Espanya es un gegant amb peus de barro. El nacionalisme espanyol es autodestructiu y acabarà amb Espanya molt abans que nosoltres estem d’acord
    • Icona del comentari de: Gonzalo a octubre 17, 2022 | 15:40
      Gonzalo octubre 17, 2022 | 15:40
      Pues anda que no lleváis años diciendo esa gilipollez.... jajaja!
  13. Icona del comentari de: Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) a octubre 17, 2022 | 16:52
    Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) octubre 17, 2022 | 16:52
    Em sorprèn que molts independentistes es queixin de la possibilitat de que es produeixin escissions entre independentistes i autonomistes dins dels partits. Volen ignorar que l'autonomisme és una forma d'unionisme i de les que fan més mal perquè posen pals a les rodes del sector independentista del seu partit
  14. Icona del comentari de: federalista a octubre 19, 2022 | 12:02
    federalista octubre 19, 2022 | 12:02
    nomes el 90 em semblava que ereu el 103 per cent jajajaja el 100 mes el 3 per cent de frau convergent jajajajajajajajajaa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa