Missing 'path' query parameter

Podem fer molta broma amb en Boris Johnson i la seva actitud vital entremaliada. Tanmateix, faríem bé de no deixar-nos enredar per les aparences. El primer ministre en funcions del Regne Unit és capaç de recitar de memòria La Ilíada en grec antic, la mateixa llengua amb què parla cada dia als seus fills quan comprova fins a quin punt segueixen els seus estudis, o és capaç de debatre sobre la veritable naturalesa dels emperadors romans amb Mary Beard, una de les millors especialistes del món antic, o d’interpretar diverses escenes de les obres de Shakespeare. Johnson, abans de passar per la Universitat d’Oxford va estudiar al selecte Eaton, el mateix internat, a deu minuts caminant del castell de Windsord, on van passar dinou primers ministres, i bona part de l’elit social, política, econòmica, acadèmica i cultural britànica.

Eaton, un centre exclusiu que recluta el bo i millor de les elits, no només es mesura per les 34.000 lliures anuals que costa el centre, sinó d’una dura prova d’accés apta només per als estudiants més brillants. Un cop allà, des dels nou anys, a banda d’un currículum tradicional d’assignatures convencionals, també se’ls imparteixen llengües clàssiques, història de les civilitzacions clàssiques alhora que itineraris científics. Als tretze anys, a més, se’ls sotmet a una revàlida exigent per comprovar si tenen prou nivell per mantenir-se al centre. Per acabar d’enfortir el caràcter, acaben a l’equip de rugbi (esport de rufians jugat per cavallers). En altres paraules, Eton (i, posteriorment, Oxfordbridge) representen una formació elitista per formar les elits (i reproduir-les) en una societat profundament classista.

La part irònica del cas és que Johnson, un personatge extraordinàriament culte i intel·ligent no ha dubtat a rebaixar el finançament de la universitat pública, i ha impulsat una reforma educativa en la direcció de lligar l’escola a les necessitats empresarials (prioritzant la formació professional) i alleugerint el currículum de matèries científiques i humanístiques. Evidentment, el primer ministre (de moment) d’aquesta potència nuclear i antic imperi encara influent, està clarament satisfet de la seva educació, i com fan les elits del seu país, vol privatitzar un dels principals béns públics (el coneixement) per a gaudi d’una minoria dirigent (recomano vivament l’obra del sociòleg Owen Jones, que retrata les narcisistes i egoistes elits britàniques, així com la criminalització de les classes treballadores encetada amb el thatcherisme).

Aquesta anècdota l’explica Pascual Gil al seu llibre Delenda est Schola. Pascual Gil és un joveníssim professor de secundària -25 anys- d’estudis clàssics que en un assaig molt breu condensa una crítica demolidora contra la deriva involutiva del sistema educatiu a casa nostra (en el context d’un corrent que afecta a occident). Que un primer ministre d’una elit tancada potenciï polítiques educatives que tinguin com a objectiu privar del coneixement a la majoria social descriu el que està passant a Catalunya, també a Espanya i a bona part dels països europeus. Hem normalitzat la idea de la “Transformació educativa” (que a Via Augusta compta amb una Direcció General i tot) que en base a un relat propagandístic ben elaborat ens ve a dir que s’ha acabat la idea d’escola com a espai de compensació social. S’elabora un discurs crític amb l’”academicisme”, la memòria, els coneixements, el currículum únic i universal o l’autoritat científica i moral professor com a espai central d’una aula.

Paral·lelament, es ven la idea que estem en una època en què els avenços digitals, la neurociència, les intel·ligències múltiples o les emocions passen a prendre el timó de les polítiques educatives en un espai on l’espontaneïtat rousseauniana de l’Infant i l’adolescent passen a esdevenir el centre de l’univers. Pascual Gil fa un recull de literatura científica on demostra que aquests suposats avenços són poc més que potingues que prometen fer créixer els cabells. La neurociència només serveix en contextos de laboratori, les intel·ligències múltiples són un invent sense literatura científica (de fet, cap revista acadèmica prestigiosa  l’avala), la intel·ligència emocional és una proposta d’un tal Daniel Goleman patrocinat per entitats financeres, i que cap membre seriós de cap facultat de psicologia es pren seriosament, i que es guanya la vida fent xerrades motivacionals i escrivint manuals d’autoajuda, mentre que tota la literatura al voltant de l’educació emocional respon a la voluntat empresarial de promoure la flexibilitat laboral i resignació davant onades d’acomiadaments al més pur estil Up in the Air. 

Certament, el llibre de Pascual Gil coincideix amb una creixent onada de resistència respecte a propostes educatives profundament reaccionàries embolcallades, tanmateix, en un llenguatge progressista. Idees com la no directivat educativa, l’espontaneisme, l’antiintel·lectualisme tan propis del postmodernisme esterilitzador provinent del maig de 1968 han permès que entitats com Qatar Foundation, el Global Teacher Price, el Banc de Santander, La Caixa o diverses charities de les fortunes globals pretenguin fer el mateix que Boris Johnson: privatitzar l’ensenyament de qualitat i deixar per a la majoria un succedani de formació amb pantalletes, mindfuldness, emocions i globus de colors. 

En tot aquest conjunt de reformes educatives que estan enfonsant els nivells educatius occidentals (l’Àsia, amb sistemes educatius que recorden els formalismes tradicionals de les escoles franceses, italianes o britàniques de les dècades de 1960-1970, les coses són ben diferents), no hem de perdre de vista un fet central. Les societats europees són, internament, cada vegada més desiguals. Menys tenen cada vegada més, i més cada vegada tenen menys. I si parlem d’elements materials (diners, propietats, habitatge, pensions, salaris, ingressos…) a nivell immaterial, encara més (salut, perspectives professionals, futur…). En aquesta equació, l’educació és fonamental, perquè un sistema educatiu igualitari, que permeti anivellar per la part de dalt la cultura, el coneixement, la capacitat d’interpretar la realitat, difícilment es pot mantenir aquests desequilibris socials, aquest acaparament tangible i intangible.

Al més pur estil orwellià s’imposa, doncs, unes elits que llegeixin Ciceró per entendre com funciona la política, mentre que d’altres es limitin a jugar a Age of Empires sense necessitat d’entendre gaire res. Així es promouen una tipologia d’escoles que esdevingui una mena de no lloc, on els mestres no ensenyin, els alumnes no aprenguin, i es provi d’oferir entreteniment, les criatures passin més temps (d’aquí l’obsessió per allargar horari i calendari) i l’escolarització passi a ser un espai on les classes subalternes siguin ensinistrades per treballar i per conformar-se quan no treballin (o que es lamentin quan visquin en la precarietat perquè no han estat prou dinàmics, sol·lícits o motivats).

La qüestió és que bona part d’aquestes noves polítiques no deixen de ser una gran estafa educativa. Com és ben sabut, els fills dels grans directius de les empreses tecnològiques de Sillicon Valley són portats a escoles on no hi ha pantalles, sinó llibres de text i una educació que aquí molts considerarien convencionals. És més, en algunes entrevistes, com ens recorda el llibre de Pascual Gil, alguns d’aquests directius es neguen a què els seus fills disposin de mòbil fins als catorze anys i els prohibeixen o limiten l’accés a determinades aplicacions, especialment les xarxes socials. I ho fan perquè, coneixedors de com funciona el tema (i de tenir accés a recerques científiques sobre els seus efectes), són conscients del mal que pot ocasionar allò que ells mateixos han creat com a un negoci rendible.

Per contra, i precisament perquè és un negoci, i parlem d’unes empreses tan poderoses que són capaces d’influir en eleccions (recordem el cas de Cambridge Analytica o la feina d’Steve Bannon en les eleccions presidencials nord-americanes de 2016) i tenen un domini indirecte dels principals mitjans de comunicació i, creixentment, del món acadèmic. Això vol dir que, de manera paradoxal, s’ha creat artificialment un estat d’opinió segons el qual els llibres de text són obsolets i indesitjables (i per extensió, el llibre imprès), el coneixement és avorrit i prescindible, mentre que la modernitat són les pantalles, els jocs, la dispersió de l’atenció i el treball per projectes (una metodologia centenària que, en el fons, podria considerar-se una mena d’ensinistrament laboral i una manera de fer callar els mestres i privar-los de compartir el seu coneixement amb els alumnes).

Mostra de tot això és allò que, no només sembla una moda, sinó un mandat legal (surt a la LOMLOE): el sistema competencial, destinat a acabar amb el coneixement. Perquè puguem entendre de què va això, posarem un exemple. Treballar per competències, és a dir, buscar aplicacions pràctiques a tot allò que es pugui aprendre en una escola és com ensenyar a infants i adolescents a fer servir un navegador. Per a algú del qual s’espera que, quan faci de repartidor d’Amazon del punt A al punt B el podem estalviar que estudiï què són les coordenades. No li caldrà saber què són els paral·lels, ni els meridians, ni els graus, ni els minuts, ni els segons.

Tampoc caldrà que els expliquem què és el meridià de Greenwich, ni perquè es va triar la seu de l’acadèmia naval britànica com a punt de divisió entre est i oest. Els estalviarem explicar perquè era essencial que en la navegació oceànica es busqués un mètode que permetès a cada capità esbrinar on se situava el seu vaixell en plena revolució científica del segle XVIII. Ni tan sols els hauríem d’explicar que uns científics francesos van tractar de buscar el radi de la terra i que per calcular el metre fessin una expedició entre París i Barcelona. En resum, que la “transformació educativa” consisteix en què Boris Johnson i els seus fills es perpetuïn com a classes dirigents, mentre que per a la resta, només caldrà gent amb capacitat per seguir les instruccions de Google Maps per tal que els d’Uber Eats puguin fer arribar una pizza al 10 de Downing Street.

Costa d’entendre com hem normalitzat que les classes treballadores, les mateixes que voldrien tenir una mansió de deu habitacions davant la platja, un Ferrrari o un Rolex, com els rics, renunciïn a disposar d’una educació com la de les elits. En aquest sentit, no és d’estranyar que Najat el Hachmi, una de les escasses escriptores catalanes que no són de casa bona arribés a la conclusió, tal com reprodueix Gil que “als pobres se’ls donen feines, menjar, habitatge i vides brossa. Una educació de qualitat seria una incongruència. No vagi a ser que als nens marginats es creguin amb dret a deixar de ser-ho”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Narcís ( la raó no són els diners, si més no, no més que en la resta de la vida . . que sí les intencions àdhuc ànsies de voler-ho ! ) a juliol 29, 2022 | 22:54
    Narcís ( la raó no són els diners, si més no, no més que en la resta de la vida . . que sí les intencions àdhuc ànsies de voler-ho ! ) juliol 29, 2022 | 22:54
    No sé pas . . perquè aquest concepte de privat, privatiu, classista . . o millor ensenyament que el públic . . per ventura llurs professors en guanyen més ? tenen millor qualitat de vida ? tenen menys alumnes ? tot plegat, que els de l' Administració ? O rau ( com diu l' autor ) en la voluntad, esforç i sacrifici dels alumnes que hi van, que hi són . . així qui hi va bé/ millor no haver d' aturar-se tot esperant els endarrerits es posin a sa alçada ? PD : i per raons de diners ser injust o competència deslleial.. gens ni mica, ço és, com d' alumnes públics han arribat ben o força lluny .. que no pas no pocs dels privats !
  2. Icona del comentari de: Una a juliol 29, 2022 | 23:29
    Una juliol 29, 2022 | 23:29
    Quan la selectivitat la passen gairebé el 99% cada any és que alguna cosa no va bé. Com que el 99,99% dels batxillers tinguin el C1català i després no escriuen bé ni els periodistes amb un grau en "Ciències de la informació". Molt d'acord en tot menys en els llibres de text. Calen llibres, però els de text tan sols són escrits per tots aquells que vostè denuncia, els teòrics de la destrucció dels valors, normalment editorials, professionals i distribuïdores obseqüents amb el poder.
  3. Icona del comentari de: Ok Corral a juliol 30, 2022 | 00:07
    Ok Corral juliol 30, 2022 | 00:07
    El que no entenc és com és que és parla com un exemple de democràcia la GB i altres, quan estan força juny: justícia fatxa, pels rics, amb dret a sentenciar i a sobre a donar lliçons morals i insultar, societat classista, racista (més repartit entre classes), però, com diuen ells, veste’n a viure avqualsevol altre país. Respecte dels llibres i bons llibres de text d’acord. Però les hores a l’escola per a aprofitar-les de gust, o aprenent i/o divertint-se, no a tortures i hores mortes segrestats. Que la suposada cultura de Boris no fos que se li hagués indigestat. Pitjor la del Pustin, segurament, també rígida, elitista o no.
  4. Icona del comentari de: adolf a juliol 30, 2022 | 07:54
    adolf juliol 30, 2022 | 07:54
    I qui es el responsable d'aquesta degradació del sistema educatiu, doncs en bona part determinats sectors del professorat i classes polítiques de l'esquerra que han anat suprimint l'exigència de l'esforç, mèrit i capacitat suprimint gradualment el concepte de nota i establint aquesta bajanada de "progressa adequadament" i així quin professor s'atraveix en posar com nota insuficient i al final al pas que anem també a la Universitat suprimiran la nota. Ho justifiquen dient que així tothom tindrà les mateixes possibilitats d'accedir al mercat de treball, però no els hi diuen que romandran aturats, o amb sous de misèria o abocats a emigrar.
  5. Icona del comentari de: jac de mai a juliol 30, 2022 | 08:52
    jac de mai juliol 30, 2022 | 08:52
    Molt bo , com sempre. (be casi)
  6. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juliol 30, 2022 | 09:57
    Doctor Strangelove juliol 30, 2022 | 09:57
    És evident que això interesa a les clases polítiques, estem creant borregos (vegi's el nivell intel.lectal dels indepres) per poder fer amb ells el que vulguem. Ara bé aquí a Catalunya aquests borregos arriben al poder, cosa que no passa a la Pèrfida Albiò, aquesta és la nostra misèria. La solució és clara, fer de la política una meritocràcia i aleshores bachillers com en Puigdemont, i sense estudis com en Dalmases, Puig, Nogueras i tants estarien demanant caritat al portal de l'àngel! Doc.
    • Icona del comentari de: El cid de Campelles a juliol 30, 2022 | 17:52
      El cid de Campelles juliol 30, 2022 | 17:52
      Ser un català unionista espanyol no és precisament ser intel·ligent.
    • Icona del comentari de: 1234 a juliol 31, 2022 | 09:06
      1234 juliol 31, 2022 | 09:06
      Què vostè atribueixi a l'independentisme el baix nivell educatiu, ja parla per si sol de la capacitat d'anàlisi que té. Segurament les brillants intervencions de personatges com Cospedal (la de la indemnització en diferit), M. Rajoy, Toni Cantó, Arrimadas, Rivera, Rita Barberà, Garcia Albiol i tantes ments brillants que ens ha donat l'anti-separatisme, són, per vostè, una prova científica.. I fixi's que no em faig trampes al solitari: no dic que el nivell acadèmic a Catalunya sigui millor. De fet, sé que és una porqueria a tot arreu. Però vostè, que presumeix de savi, és precisament dels que utilitza un mitjà que hauria de ser per defensar el coneixement, com a eina per atacar les idees polítiques que no comparteix. Gent com vostè és part del problema. No sé quins estudis té, però li serveixen de ben poc.
  7. Icona del comentari de: Un nou esclavisme a juliol 30, 2022 | 12:04
    Un nou esclavisme juliol 30, 2022 | 12:04
    Es prima l'igualitarisme populista, que vol dir sempre igualar per baix, perquè per dalt requereix esforç. Arriben a dir bestieses com que el coneixement és classista, quan el que és classista és la seva limitació a qualsevol etapa. I clar, tot plegat encaixa, o es fa encaixar, amb el interessos polítics i empresarials que necessiten gent que faci tasques sense qüestionar-se res més. I per legitimar l'engany i donar-li un vernís d'autoritat científico-acadèmica és quan entren en joc els pedagogs, els "experts" en "ciències" de l'educació. I així ja ho tenen tot lligat i apamat.
  8. Icona del comentari de: LoPep a juliol 30, 2022 | 12:08
    LoPep juliol 30, 2022 | 12:08
    Sobre la degradació del coneixement i l'exigènvia, crec que hi ha una colla d'ineptes psicopedagogs que s'hi presten entusiàsticament. Són tan curts que no veuen que ho són i volen que tothom s'estalvïi el patiment que a ells els va suposar aprendre el nores que saben.
  9. Icona del comentari de: Presoner núm. 41003003 a juliol 31, 2022 | 00:07
    Presoner núm. 41003003 juliol 31, 2022 | 00:07
    Molt progressista i cosmopolita, però pel que fa a estafes educatives m'afecta molt més la denominada "immersió lingüística", és a dir castellanització lingüística i mental massiva dels nens catalans a les àrees metropolitanes -és a dir, la majoria de nens catalans. És clar que, a canvi, aconseguim que els altres de grans puguin exigir (quan cal) en català o catanyol la submissió a Castella. Per cert, la transformació de Catalunya en el cagarro hispànic que està esdevenint l'hem d'agrair a les "clazes trabajaoras"... perdoneu-me els innocents.
    • Icona del comentari de: No és un tema apart a juliol 31, 2022 | 09:30
      No és un tema apart juliol 31, 2022 | 09:30
      És part del mateix problema. L'atac al coneixement és un atac a la pròpia cultura i història. És un procés de desarmament de l'individu de la pròpia identitat per facilitar-ne l'intercanvi i homogeneïtzació. La llengua n'és un element cabdal.
  10. Icona del comentari de: ciutadà a juliol 31, 2022 | 08:26
    ciutadà juliol 31, 2022 | 08:26
    Aixó és molt vell; ja ve d'ençà que la Esglèsia Católica condemnà la lliure investigació. - potser perquè intuïa que el coneixement anorrearia els seus delirants dogmes. La inquisició la cacera d'"Heretges" etc. I, com a remat, el súmum de la superbia : el Papa Pius IX, en el concili Vaticà I, autoproclamant-se infalible. Nogensmeys que aixó. I tanmateix ho encertaven: quan la gent ha esdevingut força més instruïda que abans, el castell de cartes ha caigut. Avui ningú (fora d'algun cas digne d'estudi) creu sincerament en la resurrecció de Jesus, en la virginitat de Maria, en els dogmes de l'Ascensió, etc. Clar que també hi ha hagut col·laboradors tipus d'aquell malvat de "Muera la inteligéncia!". I així estem, ara el Poder malda per que seguim immersos en la ignorància. Però podem fer que no es surti amb la seva.
    • Icona del comentari de: La cosa no va de censura directa a juliol 31, 2022 | 09:26
      La cosa no va de censura directa juliol 31, 2022 | 09:26
      L'església té dogmes de fe, que no són coneixement. Ets lliure de creure-te'ls o no. Les noves pedagogies d'esquerres imposen altres dogmes, un dels quals és precisament la residualització del cristianisme i de tota la cultura occidental que ha nodrit (filosofia inclosa), a canvi d'aquest multiculturalisme sovint legitimador de veritables monstruositats religioses i culturals, i d'un relativisme absolut pel que fa als valors occidentals que deixa el camp abonat als integrismes desintegradors de la pròpia història i cultura. L'escola els aplana el camí disfressant aquests monstres de tolerància, respecte multicultural i treball en equip, a més de incorporar l'estudi de la religió per part de no docents. Després ho revesteixen de pedagogia crítica, quan el que fan és precisament anul·lar la capacitat crítica dels joves amb pur adoctrinament.
  11. Icona del comentari de: Jubilat. a juliol 31, 2022 | 08:40
    Jubilat. juliol 31, 2022 | 08:40
    Lo Pep, mira. Estudiar és bàsic i fonamental....gairebé sempre. Et puc explicar el meu cas: sempre, ja des de molt jove em vaig sentir fortament atret per l'electrònica- la ràdio, com en deiem. Vaig estudiar el batxillerat elemntal- 4 cursos- i tanmateix seguia interessat en la ràdio. "No perdis el temps en aquestes coses que no et serviràn mai de res "em deien a casa, "Estudia força els llibres de text". Bé, al 14 anys vaig començar a treballar i vaig practicar la reparació de aparells de ràdio en hores lliures. I, heus aquí que, alló en el què no havia de perdre el temps, m'ha servit per guanyar-me acceptablement la vida i alló altre que m'havia de servir per a tot, com a molt m'ha servit per a resoldre encreuats. Llevat de les matamàtiques que, com que l'ensenyament oficial era nefast, vaig haver d'estudiar per mi mateix. Ja ho veieu: l'estudiar és moltíssim però, com totes les coses, no és garantia absoluta de res.
    • Icona del comentari de: Perspectiva limitada a juliol 31, 2022 | 10:47
      Perspectiva limitada juliol 31, 2022 | 10:47
      Si vas començar a treballar als 14 anys és impossible que sàpigues quines portes t'hagués obert estudiar altres nivells com el batxillerat o una llicenciatura. En tot cas el coneixement sempre té una utilitat que no és instrumental (per a la feina) que és donar-te una perspectiva que et permeti entendre les coses i decidir. Qui no coneix no és lliure per a prendre decisions, per molt que es pensi que ho és, perquè ningú pot optar per allò que no sap ni que existeix o desconeix completament.
      • Icona del comentari de: Narcís a juliol 31, 2022 | 16:21
        Narcís juliol 31, 2022 | 16:21
        Malgrat tot, ' jubilat ' té força raó, ço és, quan cerques treball et diuen ' què saps fer ' .. i per molta geografia econòmica que sàpigues o trigonometría o logaritmes elevats a l' infinit o determinants o n° complex i , o mateix cosinus o cotangent o filosofia, metafísica, història, història de l' art o el que fos, et diran, sí, molt bé, però què saps fer ?? PD : així doncs, no n' és gens sobrer el que diu .. reconeixent que com més coneixements, menys possibilitats de ser ' passejat ' ! PD : la llàstima és " qui usa llurs coneixements per a abusar de qui no els té " .. i sens dubte, de qui no tenint-los en fa dogma d' ells i, allò pitjor, es creu a ulls clucs força titulats que deixen massa a desitjar !
        • Icona del comentari de: Apessebrats a juliol 31, 2022 | 18:09
          Apessebrats juliol 31, 2022 | 18:09
          Entreu exactament en la mateixa dinàmica de mercat que ha portat a l'ensenyament en competències. El coneixement no serveix i només importa allò que es pot traduir en habilitats per a tenir una feina. Si la humanitat s'hagués quedat en el saber només allò que et permet arribar a final de mes no hauríem tingut mai la cultura, l'art, la filosofia, els progressos socials, les revolucions que les han forçat... Amb mentalitats així no és estrany que se'n surtin tan bé.
          • Icona del comentari de: Narcís ( per què alemanya és una potència . . potser perquè la formació professional n' és el 80% i ací el 80% universitari ? ) a juliol 31, 2022 | 22:27
            Narcís ( per què alemanya és una potència . . potser perquè la formació professional n' és el 80% i ací el 80% universitari ? ) juliol 31, 2022 | 22:27
            No ha estat la cultura qui provocà els avenços socials ( si és que hi són per tothom ! ) . .ha estat l' explotació laboral ! PD : quina eixida té persona que no conegui un ofici .. que no tingui una formació professional .. i que no tingui una carrera acabada .. doncs ser mà d'obra en general !
          • Icona del comentari de: Simplisme a agost 02, 2022 | 14:01
            Simplisme agost 02, 2022 | 14:01
            D'entrada la FP no deixa de ser formació (estudis) i que sigui més pràctica no vol dir que exclogui matèries teòriques. D'altra, atribuir que Alemanya sigui una potència a la FP és una simplificació molt agosarada, però en tot cas cal recordar que Alemanya té la FP dual implementada des del 1969, i això ha afavorit certament la seva indústria. Una altra tema seria veure fins a quin punt Alemanya segueix sent el gran referent cultural, filosòfic i artístic que va ser el XIX i primera meitat del XX, perquè si del que es tracta és només de ser una potència econòmica, la Xina ens passa la mà per la cara a tots. I no, el motor dels canvis socials no ha estat mai l'explotació, i si no mira la precarietat en molts països i explica perquè no estan (estem) fent revolucions. El motor dels canvis socials sempre ha estat la conscienciació, i això neix de la perspectiva històrica, la racionalització i la cultura. Sempre!
            1
            Icona de dislike al comentari de: Simplisme a agost 02, 2022 | 14:01 1
  12. Icona del comentari de: Narcís a agost 02, 2022 | 22:32
    Narcís agost 02, 2022 | 22:32
    Repeteixo i acabo : 1. massa sé que mortificar el poble no n' és prou .. però és bàsic/ fonamental ! i 2. quan et pregunten ( laboralment o professional ) ' què saps fer ' : tant se'ls hi en fum tos coneixements de la geografia econòmica del sud-est asiàtic .. la qüestió rau que si no coneixes un ofici, ni tens una FP, ni tens una carrera acabada . . com eixida econòmica, només et resta o oposicions o mà d' obra en general ! PD : aquesta n' és la realitat .. la resta, suposicions .. hipòtesis .. conjectures .. sospites .. deduccions .. figuracions .. càlculs . . . . . . . . . amb l' estómac ple !

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter