Molt sovint, sectors del catalanisme han apel·lat a la desobediència a les lleis, entenent que la legislació de l’Estat és una cotilla per a les seves legítimes aspiracions culturals, econòmiques o polítiques. I podia ser una consideració perfectament raonable. Però hem arribat a un punt en què, des del catalanisme, i per tal de treballar per aquestes mateixes aspiracions, s’ha d’apel·lar en molts casos a tot al contrari, a l’obediència a les lleis i al seu ple compliment.

Això pot passar, per exemple, i d’una manera especialment greu, pel que fa a la situació del català. El fet que la legislació lingüística no es compleixi, no sigui obeïda, fa que la situació real de la llengua estigui per sota del que la llei no tan sols permet, sinó fins i tot del que la llei obliga. La realitat està per sota de la llei, perquè la llei no es compleix o no es compleix del tot. Perquè no es respecten plenament drets i deures que estan explícitament reconeguts en les lleis o els requisits lingüístics legals per a les persones que han d’atendre al públic. I en molts casos aquest incompliment resulta absolutament impune. Això veiem que passa, i no com a fets excepcionals i aïllats, en àmbits com la justícia, les relacions amb els cossos de seguretat, la sanitat, l’etiquetatge i la retolació i el mateix ensenyament, fins a arribar a l’universitari. Certament, és complicat fer complir la llei, en alguns àmbits. Segur que és difícil fer complir realment la immersió lingüística que la llei consagra. Però estic convençut que en la pràctica el que passa de veritat a moltes aules –en tots els nivells educatius- està prou lluny del que la llei marca, i no precisament per l’absència de classes en castellà. Les queixes sobre la presència del català en la justícia, en les relacions amb tots els àmbits de l’administració -també amb els que depenen directament de l’estat- o en els serveis públics no són escasses. I hi ha més incompliments que no pas queixes, ben segur.

Algú em dirà que les lleis, en aquest àmbit, són insuficients per a la protecció plena del català que en garanteixi la supervivència. I probablement tindrà raó. Però tant se val si les lleis són suficients o insuficients, si en la pràctica no es compleixen. Potser les lleis que tenim ara són insuficients. Però només que aquestes lleis es complissin ja estaríem millor que no pas estem. I si aquestes lleis insuficients ja no es compleixen, imaginem què passaria si les lleis fossin més exigents. A hores d’ara, parlant de llengua, posem per cas, ens convé que les lleis siguin obeïdes, que es compleixin. Perquè estaríem millor que no pas estem. Perquè molts d’aquests incompliments no els fan ciutadans particulars, sinó servidors públics en l’exercici de les seves funcions. Però també perquè el catalanisme s’ha hagut de sentir dir que la seva culpa principal i el seu pecat imperdonable ha estat saltar-se les lleis, quan resulta que molts dels qui el critiquen, el persegueixen i el castiguen per això se les salten encara més. Fins i tot les seves. (I no parlo només de la llengua, encara que la llengua en sigui un exemple clar).

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a maig 09, 2023 | 23:59
    Luisnomeacuerdo maig 09, 2023 | 23:59
    Vaya vaya villatoro ahora resulta que los fascistas independentistas de tractoria exigis cumplir las leyes, eso sí solo las que hacéis, las excluyentes y xenófobas. Date prisa en saltar las barrera que te va a pillar el toro ...embolao.
    • Icona del comentari de: Anònim a maig 10, 2023 | 16:34
      Anònim maig 10, 2023 | 16:34
      No saps de què parles
    • Icona del comentari de: Gonzalo a maig 10, 2023 | 19:34
      Gonzalo maig 10, 2023 | 19:34
      La policía española no cumple las leyes. Luego que esperas? Ah, y los fascistas son los que tienen el poder, la policía y los jueces, y los nacionalistas españoles que les aplauden.
  2. Icona del comentari de: Narcís ( no oblidem molts que no el dominen ens recolzen,i d' altres que sí, són catalanòfobs ! ) a maig 10, 2023 | 10:06
    Narcís ( no oblidem molts que no el dominen ens recolzen,i d' altres que sí, són catalanòfobs ! ) maig 10, 2023 | 10:06
    Ras i curt : 1. Pel que fa a relacions personals i mateixes públiques hem de ser flexibles així comprensius i alhora afectuosament influir en que l' aprenguin ( no debades no tothom té facilitat idiomàtica tot volent parlar-lo àdhuc sent cònjuges de naturals .. així no podem pas fer-los fora del món laboral ) ! I 2. Pel que fa a lleis de tota mena, sia en articles, sia en medicaments, sia rètols, sia en megafonia, sia al cinema, sia . . . . . òbviament, ha de ser-hi, perquè som catalans i, per si no fos prou, a Catalunya ( la Justícia són figues d'altre paner .. molts funcionaris són de fora, atès que encara som dins/ dessota Estat aliè ) ! PD : el català ha de ser-hi sempre arreu , però amb compte o que ningú es senti discriminat d' un costat i de l' altre .. no som lliures, no som independents, no som Estat així costa molt començar la casa per la teulada !
  3. Icona del comentari de: És el que passa quan fas lleis absurdes a maig 12, 2023 | 11:22
    És el que passa quan fas lleis absurdes maig 12, 2023 | 11:22
    No es poden complir.
  4. Icona del comentari de: Català a l'escola i a tot arreu a maig 12, 2023 | 12:44
    Català a l'escola i a tot arreu maig 12, 2023 | 12:44
    Aquest digital n'és un exemple: si et vols estalviar la xarnegada merdosa: “Su privacidad es importante para noso....”, etc en les seccions d’aquest digital com MónPeneta, MónBarcenyola o MónEsPorc, passat a Vilaweb

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa