Sandokan, Orzowei, La abeja Maia, Ivanhoe, Heidi, De los Apeninos a los Andes, Con ocho basta, La casa de la pradera, Los payasos de la tele, Un globo dos globos tres globos, Jackie y Nuca, Curro Jiménez, Un dos tres… Seguim? Aquesta va ser la dieta audiovisual de la meva generació fins que no va aparèixer TV3. Va ser increïble descobrir la televisió en català, una sensació marejadora perquè et canviava el centre de gravetat. Sí, alguna cosa havíem vist al circuit català de TVE, però allò era una altra cosa. Allò era Una Televisió Sencera en Català.

Jo tenia tretze anys el dia de la primera emissió de TV3. El meu fill petit en té ara dotze. Han passat trenta-vuit anys, i la seva dieta mediàtica és igual que la meva a la seva edat: 100% en castellà. Cap contingut de la Corpo ha aconseguit captar el seu interès i es passa la vida a Titk Tok i Youtube, amb incursions de consum familiar de sèries i pel·lícules a Netlfix, on el català també és absent. Com Penèlope, que de dia teixia la tela i de nit la desfeia, en trenta-vuit anys hem tingut temps de normalitzar el català a l’audiovisual i tornar-lo a desnormalitzar. Som pràcticament on érem i cal tornar a començar.

El català no s’està morint, però la nostra relació col·lectiva amb la llengua necessita una sacsejada si no volem entrar definitivament en camins molt perillosos, com ara aquest de la irrellevància audiovisual. Dic que el català no es mor i sóc conscient que allò que és popular i que dóna likes i retuits i minuts de televisió és afirmar el contrari, però una llengua que es mor no té la capacitat demostrada d’incorporar nous parlants que té el català. Una llengua que es mor tampoc no té una transmissió generacional de pares a fills tan robusta com la del català, fins i tot quan el matrimoni és lingüísticament mixt. Una llengua que es mor no té dues ràdios líders, ni un sistema d’ensenyament principalment en català (la immersió és un animal mitològic), ni una administració com la Generalitat amb més de 200.000 funcionaris que funciona en català. Una llengua que es mor no té un club de primera línia mundial com el Barça fent-la servir com a llengua corporativa, ni té teatres, ni editorials, ni dotzenes de diaris en paper i digitals, nacionals i locals. Ni té Manel, ZOO Posse, la Sotana, el Soterrani, Sàpiens o Time Out. (Obro parèntesi: pràcticament tot això que dic aplica a Catalunya però no a la resta de països catalans. Malauradament, la fragmentació administrativa, política i psicològica fa impossible fer una anàlisi conjunta que valgui per a tots, i per tant és millor que la realitat lingüística al País Valencià, les Illes o Catalunya Nord la descrigui algú que la visqui cada dia, i aquest no sóc jo).

No, el català no es mor a Catalunya, però sí que és cert que han passat coses que, si no hi ha reacció, a la llarga poden matar-lo. La primera, el procés de residualització audiovisual, que ha corregut en paral·lel a la degradació del projecte empresarial de la CCMA. La Corpo era un gran portaavions de la llengua i ara és un vaixell envellit i desnortat, a punt d’encallar en un platja solitària on d’aquí a uns anys s’haurà convertit en ferralla… a no ser que hi hagi una reacció decidida per part del poder polític. Tan decidida, ràpida, determinada i valenta com la que va portar a la creació de TV3 l’any 1983. La Corpo s’ha de refer de dalt a baix sense contemplacions, garantint una sortida digna a qui n’hagi de sortir, dotant-la de directius i professionals de l’audiovisual del segle XXI, i del pressupost suficient per poder ampliar continguts, targets de públic i canals de distribució, des de la televisió convencional a la més nova de les xarxes socials. Ens hi va el país, no hi a res més important que això en matèria de llengua i cultura, perquè fer això amb la CCMA automàticament té efectes multiplicadors positius en tot el sistema cultural, no només en l’audiovisual. Pere Aragonès, això és feina teva.

Un segon fet de gran impacte és el procés migratori experimentat des de 2004, que és l’any que per primera vegada arriben a Catalunya des de fora d’Espanya més de 100.000 persones. En total, de 2004 a 2020 arriben a Catalunya 2,3 milions de persones d’arreu del món, i també en marxen moltes, 1,3 milions. El balanç net és d’un milió de nous ciutadans. (Font: IDESCAT). D’aquests, els que estaven en edat escolar s’han integrat en el sistema educatiu i per tant han tingut una acollida al país en català, però els adults han entrat directament en el sistema productiu, majoritàriament en feines de baixa qualificació i salari en les quals no hi ha requisit lingüístic de cap mena. L’impacte demogràfic ha estat brutal i una de les conseqüències ha estat la reducció percentual (no absoluta) dels catalanoparlants que reflecteixen totes les enquestes, i una sensació al carrer de minorització lingüística que genera angoixa en molts parlants: abans de la immigració multinacional els catalanoparlants érem més o menys el 50% de la població, i ara som entre el 30% i el 40%, segons les enquestes. I aquesta angoixa lingüístico-identitària, si no es vigila, es pot convertir fàcilment en frustració, malhumor, agressivitat i, finalment, en actituds de rebuig a l’estranger, és a dir xenofòbia. Això sí que seria el desastre final per a la llengua.

Cal tornar-se a posar les piles urgentment, doncs, però essent conscients que, avui, per fer política lingüística, no valen els motllos dels anys 80, 90 i fins i tot de la primera dècada del segle, perquè han canviat dues coses fonamentals que aleshores ajudaven i que ara faran tot el possible per fer-nos fracassar: el PSC i els tribunals. Tot el que es va fer en matèria de llengua els primers 30 anys d’autogovern (1980-2010) es va fer amb la complicitat del PSC i dels tribunals. El tema formava part dels pactes fundacionals de la transició. Per això el PSC participa en tots els avenços legals de la llengua (de la primera llei de normalització lingüística de 1983 a la llei del cinema de 2010), i per això els tribunals, amb el Constitucional al capdavant, sempre van protegir la columna vertebral del sistema de protecció del català, especialment pel que fa a l’escola. La implicació del PSC, en un país on els dos grans partits arreplegaven el 70% del vot i el 100% del poder, deixava sense oxigen polític i mediàtic les posicions contra el català. I la complicitat del Tribunal Constitucional blindava per dalt la llengua dels embats jurídics dels ultres.

Doncs bé, tot això ho hem perdut. El PSC d’avui ni tan sols aprovaria la llei de normalització de 1983, i no serà còmplice de cap política lingüística que es pugui impulsar des del parlament o des del govern. S’ha convertit en un partit espanyolista, amb la qual cosa els grans consensos en matèria de llengua són impossibles. I els tribunals, què dir dels tribunals. Després de la sentència de l’Estatut tot es va començar a girar com un mitjó, i amb el procés els jutges s’han autoerigit en els garants de la unitat de la nació espanyola en la seva versió més unitarista, conservadora i al·lèrgica a la diversitat. Qualsevol reforma legal a favor del català serà primer combatuda pel partit més votat del Parlament, amb el que això implica de discòrdia social interna; i en cas de ser aprovada, serà immediatament tombada per la justícia.

Si es vol fer política lingüística, doncs, haurà de ser amb mètodes nous i caldrà combinar intel·ligència governamental amb implicació popular. Entre tots, hem de tornar a posar la llengua al centre i fer-ho en positiu. Inundar el mercat de continguts en català de qualitat, des del sector públic i el privat. Oblidar-se de fer lleis i normatives noves que s’estavellaran contra la justícia espanyola, i centrar-se a fer complir les vigents, les que ja han passat el filtre de la constitucionalitat, sobretot en aquells aspectes que afecten les obligacions lingüístiques de les grans empreses. Crear mecanismes i facilitats per a la incorporació a la llengua de més i més nous parlants, posant-hi els diners que faci falta. Buscar complicitats en tanta i tanta gent que, malgrat no estar a favor de la independència, entén perfectament que el català necessita protecció i impuls. Trencar les barreres comunicatives amb la resta de territoris de llengua catalana. Transformar el sistema productiu i reduir dràsticament la precarietat laboral, que també acaba essent precarietat lingüística. Tornar a explicar –a explicar-nos– que sense el català no som ni serem res. I tot això amb un somriure, sí. Seduint, sí. Evitant que la bandera de la llengua l’agafin els sectors més essencialistes del catalanisme. Sense traçar línies divisòries internes de nosaltres i ells. Actuant, fent-ho bé, fent-ho amb sentit comú, amb fermesa i alhora empatia. El català no necessita manifestos malhumorats. Ens necessita a tots i necessita polítiques guanyadores, polítiques Niké

Comentaris

  1. Icona del comentari de: LlunyDeCat a abril 17, 2021 | 21:02
    LlunyDeCat abril 17, 2021 | 21:02
    Finals dels 70 i tots els 80 el sociolingüista Lluís Vicent Aracil deia i repetia que l'única manera de recuperar massivament l'ús social del català després de 40 anys de Terror Feixista i Espanyol era utilitzar l'anglès com a cavall de Troia. Ho deia també pel francès al Nord de CAT sota ocupació francesa. Es va afartar d'advertir els nous dirigents de CAT. Tothom el prenia per foll. Un home que fou el President de l'Associació Internacional de Sociolingüistes. Ningú no el volia escoltar. Hi havia por al lerrouxisme després d'haver rebut més d'un milió d'estrangers Espanyols. L'ús de l'anglès el varen posar en pràctica Netherlands i Suècia. A Suècia és ja una segona llengua a la majoria de la població. I a Amsterdam fins i tot els escombriaires et parlen anglès sense accent. Com hi havia tanta por els nostres estrets dirigents es concentraren en dos fronts: la immersió a l'escola i TV3. La immersió ja fou combatuda pels Espanyols del Cuerpo de Magisterio amb el Manifest dels 2000, poc abans del cop d'en Tejero. I quin ha estat el resultat?: immersió fracassada i TV3 fracassada. Als patis i al carrer hom parla gairebé sempre Espanyol. Però els responsables del fracàs mai no acceptaran llur responsabilitat.
    12
    Icona de dislike al comentari de: LlunyDeCat a abril 17, 2021 | 21:02 41
    Respon
  2. Icona del comentari de: Jeroni Munyós a abril 17, 2021 | 21:02
    Jeroni Munyós abril 17, 2021 | 21:02
    El català hauria de tenir, si més no, el mateix status i ús pels seus parlants, que els del danès, grec, suec, eslovac, txec, finlandès (una llengua recuperada que jo sàpiga), estonià, letó, lituà, eslovè, neerlandès, croat... llengües d'estats de la UE de les quals moltes tenen menys persones que el parlin que la nostra llengua. Totes aquestes llengües suara esmentades tenen un estat al darrere: El català té al darrere un microestat, Andorra, però, la resta de parlants no andorrans no tenen cap "sentit" d'estat, altrament serien poc o molt, conscients de què és una llengua pròpia d'ús normal i oficial. Al meu parer el principal problema, a banda de la manca d'estat (condició necessària, però, no suficient), son els mitjans audiovisuals. Algú ha calculat els canals de televisió, de ràdio, mitjans, doblatge de pel·lícules infantils a disposició dels usuaris de les llengües esmentades ? A banda d'això als catalans, potser per l'esmentada manca de sentit d'estat, ens fa cosa (?!) preguntar, per exemple quan comprem un vehicle ( o aparell), on podem trobar les instruccions d'ús i manteniment en la nostra llengua... Si molts ho féssim moltes companyies complirien la normativa vigent. Ara és un escàndol, jo vaig preguntar fa uns dies com a client, dues voltes (!?) als venedors d'una marca de vehicles si disposaven de les instruccions en català, em van respondre que no... Jo recordava feia pocs anys que les havia vist on line però, aleshores no les vaig baixar, perquè aleshores no eren del model, ni la marca del meu vehicle, ara al capdavall després de cercar molt les vaig poder trobar en format pdf. Hi ha companyies que amaguen el català per a no "ferir" espanyols monolíngues, altrament no ho amagarien i ho difondrien com cal, més que com una obligació, com un valor afegit. Avui hi ha com a mínim tres marques de vehicles que disposen de les instruccions en català i una altra també el web... però és per al mercat andorrà. És així.
  3. Icona del comentari de: LlunyDeCat a abril 17, 2021 | 21:08
    LlunyDeCat abril 17, 2021 | 21:08
    La por i la covardia eren les característiques principals pel que fa a la llengua durant la Transició i als 80 per part de les nostres elits polítiques. Per això es concentraren en la immersió a l'escola. I sabeu perquè tots aquests funcionaris espanyols del Cuerpo de Magisterio varen començar els cursos de Català ja al 1979 ? M'ho va explicar una així de clar però reflectia tot el cos de funcionaris espanyols: si me'n vaig fora de CAT malgrat tenir titularitat i antiguitat em tocarà una plaça o bé en un poble perdut o bé en un barri amb problemes d'una gran ciutat. Per això varen restar a CAT. El mateix varen fer els guàrdies civils de Girona passats massivament als Mossos perquè molts es casaren amb catalanes i fills i la dona ni beguts volien tornar a Espanya. Per això a la comissaria dels Mossos a Figueres et parlaven Espanyol malgrat que t'hi adreçaves en català. I només quan insisties i NO CANVIAVES PAS de llengua, aleshores et parlaven en català perfecte.
    12
    Icona de dislike al comentari de: LlunyDeCat a abril 17, 2021 | 21:08 23
    Respon
  4. Icona del comentari de: LlunyDeCat a abril 17, 2021 | 21:15
    LlunyDeCat abril 17, 2021 | 21:15
    Allò que a finals dels 70 i als 80 no es va pas fer és el següent: 1-Campanyes massives de continuació del "En Català si us plau!" per demanar als Catalans de no canviar de llengua i continuar sempre en Català; 2-Creació d'un servei de protecció lingüística per tal de rebre totes les denúncies de discriminació, agressions i humiliacions per parlar català, per exigir que et parlin en català o per exigir que els documents siguin en català. Aquestes dues mesures haurien d'haver estat massivament implantades a les escoles i als Instituts i a la Universitat. 3- Engegar un projecte d'Ensenyament de l'Anglès per esdevenir segona llengua dels Catalans com recomanava l'Aracil. Però és evident que res del que he escrit més amunt serà dut a terme per les nostres elits. Qui vol ficar-se amb baralles amb els partits dels Estrangers Espanyols. Qui vol ésser tractat de Racista, Supremacista, Discriminatori dels Infants, etc ?
  5. Icona del comentari de: Ramon a abril 17, 2021 | 21:23
    Ramon abril 17, 2021 | 21:23
    Menys ERC i més Francesc Macià i Heribert Barrera.
    317
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 17, 2021 | 21:23 473
    Respon
    • Icona del comentari de: Maria a abril 17, 2021 | 21:32
      Maria abril 17, 2021 | 21:32
      Com sempre ximple i recargolat.
      474
      Icona de dislike al comentari de: Maria a abril 17, 2021 | 21:32 351
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a abril 17, 2021 | 21:43
        Ramon abril 17, 2021 | 21:43
        Com sempre, ruc i covard.
        46
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 17, 2021 | 21:43 119
        Respon
      • Icona del comentari de: Ximpleta a abril 18, 2021 | 11:28
        Ximpleta abril 18, 2021 | 11:28
        El nom deu ser del que et fumes.
        • Icona del comentari de: Fum a abril 18, 2021 | 12:13
          Fum abril 18, 2021 | 12:13
          Qui fuma Ramon?
          43
          Icona de dislike al comentari de: Fum a abril 18, 2021 | 12:13 15
          Respon
  6. Icona del comentari de: LlunyDeCat a abril 17, 2021 | 22:18
    LlunyDeCat abril 17, 2021 | 22:18
    Fins que tot l'Arc Independentista: OC, ANC, JXCAT, ERC, CUP i la resta no facin una crida als Catalans a parlar NOMÉS català, a no contestar quan et parlen Espanyol, a exigir que et parlin català, a exigir tots els documents en català, etc, no hi haurà recuperació de l'ús social de la llengua. I fer això és un enfrontament total i massiu amb l'Amo Espanyol i tota la seva gent a CAT. Als 70 ho van fer els Flamencs amb el francès i els va anar força bé. Però jo sé que MAI ho faran. Prefereixen podrir a la presó, parlar Espanyol, llengua del país que tan estimen (quina bestiesa tan gran, és com dir-li a un holandès que s'ha d'estimar els Alemanys després el que els van fer durant l'Ocupació), continuar qui dia passa dia empeny sense afrontar l'Amo i la Colònia Espanyola. Prefereixen viure com Esclaus i fer la viu-viu com covards que són. Perquè es tracta de greu covardia. Covardia de no haver fet una crida a la Revolta després de l'apallissament de Vells i Dones l'1O pels policies Espanyols. Haver deixat sense resposta contundent la violència rebuda. Però les nostres elits de covards hi tenen molta traça a la covardia. Fa 42 anys que ni tan sols defensen llurs compatriotes de les agressions i discriminacions per la llengua. Per què ho faran quan atonyinen els pacífics ciutadans als col.legis electorals ?
  7. Icona del comentari de: Ramon a abril 17, 2021 | 22:30
    Ramon abril 17, 2021 | 22:30
    Mon desig de fa tres Caps d'Any fou que ERC perdés l'alcaldia de Sant Vicenç dels Horts. El penúltim Cap d'Any mon desig fou que l'Espanyol baixés a Segona. Aquest darrer Cap d'Any formulí el desig d'una revifalla en la consciència i defensa de la llengua de Catalunya. Atès que tres de tres ja no pot ser xamba, for some reason això pinta que funciona, falten mesos però ja estic pensant-me el proper.
    73
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 17, 2021 | 22:30 141
    Respon
    • Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 00:03
      Ramon abril 18, 2021 | 00:03
      Segurament demanaré un mitjà audiovisual. Amb un ja faríem. Un mitjà audiovisual democràtic, amb sentit de país i intenció nacional tipus com aquella TV3 o aquella Catalunya Ràdio que vam tenir mercès a Jordi Pujol. Haurà d'estar situat a l'estranger de fora, és clar. Fora de les urpes d'Espanya-ERC.
      75
      Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 00:03 132
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 00:49
        Ramon abril 18, 2021 | 00:49
        Al tripartit ara li ha agafat amb el twitter un furor com el dels anys Montilla en veure amb desesperació que Convergència no es desfeia tot i haver-los tallat tota quanta font de finançament havien pogut: "Ah, coño, estos hijoputas deben sacar tajà der Palau!". L'anomenat Cas Palau va ser un darrer intent per salvar aquella conxorxa. Ara també tornen a estar dels nervis en veure que ni amb un espai mediàtic pràcticament totalitari al seu servei no aconsegueixen la claudicació de Catalunya. I ara la culpa és del twitter. La culpa és aquesta escletxa de llibertat que s'escapa a llur control totalitari. Ells, aquesta grotesca emulació del Frente Popular espanyol de fa un segle, voldrien fer amb el twitter com el dictador xinès o el nord-coreà.
        63
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 00:49 171
        Respon
      • Icona del comentari de: Maria a abril 18, 2021 | 13:06
        Maria abril 18, 2021 | 13:06
        Hòstia estàs com un llum. Amb un únic mitjà tu ja faries ? TV3 va néixer quan hi havien UHF i VHF, dos (un i mig) canals en espanyol... Ara el panorama audio-visual no hi té res a veure. Els catalans contribuim a pagar la tv pública catalana i l'espanyola... això és normal? El què cal és palantejar-se seriosament on som i on volem arribar, en comptes d'escriure comentaris estúpids i forasenyats com el Ramon. Menys odi als migrants, al progressisme, més democràcia i més respecte a la condició humana i.... menys fums.
        299
        Icona de dislike al comentari de: Maria a abril 18, 2021 | 13:06 122
        Respon
        • Icona del comentari de: La porrete a abril 18, 2021 | 19:43
          La porrete abril 18, 2021 | 19:43
          Per fums els teu, progre de m. Deixa la maria que et senta fatal. Condició humana, diu...
    • Icona del comentari de: Vicentí a abril 18, 2021 | 00:08
      Vicentí abril 18, 2021 | 00:08
      Al municipi meu municipi, St Vicenç dels Horts, el Batlle és del PSC amb el suport del partit de Rivera. De 21 regidors ERC i el PSC en tenen 8, el partit de Rivera 3 i les confluències de Podemos 2 regidors... Junts per Catalunya no en té cap. Sense comentaris. Alguns desitjos d'algunes persones son ben estranys.
      252
      Icona de dislike al comentari de: Vicentí a abril 18, 2021 | 00:08 104
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 00:33
        Ramon abril 18, 2021 | 00:33
        Exacte, exacte, Vicentí. L'any 2010, la Convergència més sobiranista ever va escombrar a totes les comarques. Totes. Baix Llobregat inclòs. Ergp heus ací el puto eixamplament de merda d'ERC. Renegar de la nació, renegar de la identitat, renegar fins i tot de la normalització del català... per captar vot que ja era nacionalista català! No ens han fet créixer en nombre. Però ens han fet anar enrere en contingut. A qui li pot estranyar, el desfici d'Espanya per fer-nos votar ERC? Que perdessin l'alcaldia de Sant Vicenç dels Horts fou una hòstia en tota la cara a aquella estratègia tan estupidíssima en el més que dubtós supòsit que fos ben intencionada (que jo no crec pas que ho fos perquè després d'haver-li fet tant de mal a Catalunya ni tan sols han demanat perdó per res).
        835
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 00:33 995
        Respon
      • Icona del comentari de: Tanto monta monta tanto a abril 18, 2021 | 11:25
        Tanto monta monta tanto abril 18, 2021 | 11:25
        Dons així poca diferència haureu notat.
        74
        Icona de dislike al comentari de: Tanto monta monta tanto a abril 18, 2021 | 11:25 131
        Respon
      • Icona del comentari de: Josep M. a abril 18, 2021 | 13:20
        Josep M. abril 18, 2021 | 13:20
        Així aneu !!
        56
        Icona de dislike al comentari de: Josep M. a abril 18, 2021 | 13:20 107
        Respon
  8. Icona del comentari de: Jeroni Munyós a abril 17, 2021 | 23:27
    Jeroni Munyós abril 17, 2021 | 23:27
    Desperteu-vos, més enllà d'Espanya hi ha vida. Solament unes dades. Llengua danesa: 6.000.000 parlants; canals de TV en llengua danesa: DR1 HD, TV 2 HD, DR2 HD, DR Ramasjang HD, TV3 HD, Kanal 5 HD, TV 2 NEWS HD, TV3+ HD, TV3 Puls HD, Kanal 4 HD, TV 2 Charlie HD, TV 2 Fri HD, DK4 HD, TV 2 Zulu HD, FOLKETINGET HD, Tegnsprog/lokal-tv, DR1 Synstolkning HD, DR2 Synstolkning, Disney Channel, TV 2 Regionerne HD... En tenen un centenar en total, la majoria son encriptats, però com a mínim n'hi ha 8 de gratuïts. N'hi ha també d'internacionals com per exemple Disney Channel que es poden veure en la versió de llengua danesa. Cal afegir-hi res més ? Sí, si no ens movem més, ningú farà res per nosaltres. Els catalans solament ens tenim a nosaltres, els danesos solament es tenen a ells, però... déu-n'hi-do la feina que fan i com s'espavilen. I a sobre dominen l'anglès.
    231
    Icona de dislike al comentari de: Jeroni Munyós a abril 17, 2021 | 23:27 73
    Respon
    • Icona del comentari de: Ser un estat a abril 18, 2021 | 09:54
      Ser un estat abril 18, 2021 | 09:54
      Ser amo del propi destí deu tenir-hi alguna cosa a veure, no?
      • Icona del comentari de: Jeroni Munyós a abril 18, 2021 | 11:56
        Jeroni Munyós abril 18, 2021 | 11:56
        És clar que hi té a veure, qui et diu i on, que no hi té res a veure ? Però, cal esperar la independència per a fer coses per a dignificar i normalitzar la nostra llengua ? Aleshores potser serà massa tard. L'irlandès n'és un exemple que ens cal tenir sempre present, company.
        • Icona del comentari de: Els que podien fer-hi alguna cosa ens han venut a abril 18, 2021 | 13:19
          Els que podien fer-hi alguna cosa ens han venut abril 18, 2021 | 13:19
          I quina solució proposes quan la legislació ens va en contra, el mercat ens va en contra, fins i tot TV3 està introduint el castellà, el resultat de la immersió és lamentable amb gran part del jovent parlant en castellà perquè fa més modernet, amb els partits beneint la cooficialitat que ens està matant per motius electoralistes, i els articulistes a sou es dediquen a ser la veu d'aquests mateixos polítics? La solució és que el terç de catalanoparlants que queda ens partim la cara cada dia en contra de tots els poders? I amb això salvarem la desfeta?
  9. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a abril 17, 2021 | 23:44
    Luisnomeacuerdo abril 17, 2021 | 23:44
    Pues visto lo visto, como este tal vueltas , que abunda por la repugblica de tractoria en vez de Nike los fascistas independentistas sois más bien delmon.
  10. Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 00:38
    Ramon abril 18, 2021 | 00:38
    Falange Española i l'actual ERC sostenen que la castellanització ens ha significat una riquesa brutal. Jo hi estic d'acord però només a mitges. Concretament la meitat que hi estic d'acord és "brutal".
    58
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 00:38 234
    Respon
    • Icona del comentari de: LlunyDeCat a abril 18, 2021 | 01:00
      LlunyDeCat abril 18, 2021 | 01:00
      Un detallet, Falange espanola de la Jons, Falange Autentica, Mesa nacional falangista, Falange espanola tradicionalista... desitgen des de fa quasi un segle anihilar el català. El teu odi malaltís a la república, al progressisme i a ERC també és brutal, assossegat.
      292
      Icona de dislike al comentari de: LlunyDeCat a abril 18, 2021 | 01:00 20
      Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 01:06
        Ramon abril 18, 2021 | 01:06
        Moltes gràcies per descobrir-me la Mediterrània. Però jo he escrit, i ho repeteixo, que l'actual ERC sosté, com Falange (i com Juan Carlos I, i com Colono's, i com Vox) que la castellanització ens és una riquesa brutal i que l'hem de viure AMB ALEGRIA. Textual.
        57
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 01:06 203
        Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 01:17
        Ramon abril 18, 2021 | 01:17
        Quant al "progressisme", no facis com aquell ruc. Simplement es tracta de combatre el relat de l'enemic. Que no és cap altre, des de fa prop de mig segle, que la hiperlegitimació progre. Fixa't que l'únic que han sabut fer, per respondre al tomb independentista, ha set apujar el to d'aquella hiperlegitimació. Ara ja estan en pla Frente Popular del 36. Combatre, trinxar, la hiperlegitimació progre és una necessitat clau del nacionalisme català. Una necessitat fonamental. Essencial. Sense això, mai no tindrem la necessària unitat aquí ni mai podrem deixar de ser uns putos palanganers de l'Espanya sociata i comunista allà. És la clau de tot. És fonamental. Pierre Vilar, marxista, per cert, sostenia que el normal en un nacionalisme com el nostre és que, tot i ser transversal, tendeixi sempre al costat ideològic contrari de l'imperant a la metròpoli. Doncs bé, nosaltres ho fem a l'inrevés. Allà manant quasi sempre les esquerres i aquí tots de palmeros, mariatxis, palanganers i llepaculs captius per causa d'aquella visió tan sectària, escorada i hiperlegitimada d'un costat. Hem de forjar un mapa polític nacional... i democràtic. Homologable amb el de les democràcies. Sempre dic que el problema d'aquestes esquerres no és que siguin esquerres sinó que siguin aquestes.
        40
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 01:17 207
        Respon
        • Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 02:03
          Ramon abril 18, 2021 | 02:03
          Last but not least, la hiperlegitimació progre amb el consegüent seguidisme que s'hi veu obligat a fer el nacionalisme català duu a posar-los el cul als sociates allà... i a hiperlegitimar-los aquí, que és molt pitjor, molt més greu encara. Fer això, fer el que sempre ha fet ERC, ja era un error els anys 30 del segle XX. Però ara no és un error: ara és UN HORROR. Perquè, ara, per causa de la colonització que hem sofert, aquella Espanya a la que ERC li llepa el cul és l'Espanya amb la que ens juguem les garrofes polítiques nacionals, municipals, electorals, culturals, mediàtiques, dins la pròpia Catalunya. ERC hiperlegitima l'enemic real. Tant de bo que Vox creixi força entre la terregada tavernària. Això torpedinaria la hiperlegitimació progre. Això ens podria ser de gran ajut.
          55
          Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 02:03 211
          Respon
      • Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 01:23
        Ramon abril 18, 2021 | 01:23
        Ah, i me'n deixava una que també la repeteixo i repeteixo. El progrés el vol tothom. El volen els liberals, els conservadors, els socialdemòcrates, els socialistes i fins i tot els extremistes a banda i banda. Identificar el progrés amb una ideologia concreta és antidemocràtic. Però identificar-lo amb determinada ideologia concreta, penso per exemple en Podemos, a més d'antidemocràtic és senzillament ridícul. Mira com han deixat aquestes polítiques el país amb més reserves petrolieres del món!
        38
        Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 01:23 239
        Respon
  11. Icona del comentari de: Ricard a abril 18, 2021 | 00:40
    Ricard abril 18, 2021 | 00:40
    Reeixir a normalitzar un llengua del tot és possible, el finès, l'hongarès, l'islandès, el noruec, el polonès i el txec, son exemples de llengües europees que varen estar a punt de desaparèixer, però, els seus parlants, descendents d'antics parlants i nouvinguts varen ésser capaços de recuperar-les, i ara ens semblen llengües "normals" de tota la vida, malgrat que varen patir períodes de dominis estrangers, durant els quals aquestes llengües foren bandejades, desprestigiades i substituïdes sobretot en els àmbits oficial i públic. Quasi tot està inventat, si una comunitat lingüística tocada, n'és CONSCIENT de al situació, té les EINES i s'hi posa, és a dir VA PER FEINA, la llengua nacional es pot normalitzar. Ànims i salut a tothom.
    267
    Icona de dislike al comentari de: Ricard a abril 18, 2021 | 00:40 50
    Respon
    • Icona del comentari de: A dir-la grossa a abril 18, 2021 | 09:50
      A dir-la grossa abril 18, 2021 | 09:50
      No diguis bestieses. Estàs comparant estats amb una colònia.
      83
      Icona de dislike al comentari de: A dir-la grossa a abril 18, 2021 | 09:50 207
      Respon
      • Icona del comentari de: Ricard a abril 18, 2021 | 11:35
        Ricard abril 18, 2021 | 11:35
        No has entés res. No vols entendre res. Informa't millor: Unes pinzellades ràpides: Finlàndia fou ocupada per Rússia i el finès estigué en perill de desaparèixer, s'independitzà el 1920; els hongaresos s'hagueren d'alliberar dels Habsbuurg i de la monarquia austríaca, ja et pots imaginar com estava l'hongarès; Noruega es separà pacíficament de Suècia... el 1905 fins aleshores el suec llengua oficia de N; Islàndia era sota sobirania Danesa fins el 1918; Polònia estigué durant el segle XVIII dividida sota la sobirania de Prússia, Rússia, Aústria... i el polonès dividit i empobrit s'hagué de normalitzar amb la reunificació ; Txèquia des del segle XVII fou governada des de Viena. l'alemany esdevingué llengua dominadora .. N'hi ha que no veieu més enllà d'Espanya i a banda d'Espanya, fora hi ha molta vida. Si t'interessessis una mica sabries que molts d'Estats actuals d'Europa... fa uns anys eren colonies, malgrat que ara els percebeixis com estats lliures de tota la vida. Quan el nostre país esdevingui independent, d'ací unes dècades segurament hi haurà despistats com tu que creuran que Catalunya havia estats des de sempre un estat...
        129
        Icona de dislike al comentari de: Ricard a abril 18, 2021 | 11:35 12
        Respon
        • Icona del comentari de: A 'a dir-la grossa' (?!) a abril 18, 2021 | 11:41
          A "a dir-la grossa" (?!) abril 18, 2021 | 11:41
          En Ricard compara ex-colònies, ara estats lliures europeus, amb una colònia actual. Als catalans en general ens manca sentit d'estat i és important i necessari, eixir de la síndrome d'Estocolm. Espavila't, més enllà d'Espanya i del nas d'un català despistat i encantat, hi ha vida.
          115
          Icona de dislike al comentari de: A 'a dir-la grossa' (?!) a abril 18, 2021 | 11:41 7
          Respon
          • Icona del comentari de: Despistats a abril 18, 2021 | 13:10
            Despistats abril 18, 2021 | 13:10
            Ja sé el que compara en Ricard. Peres i pomes. Mentre siguem colònia les solucions dels que han deixat de ser-ho no ens serveixen fins que no assolim la seva capacitat legislativa i executiva. I clar que hi ha vida més enllà d'Espanya, diria que una de millor, però anar-ho dient sense sortir-ne diria et fa a tu un bon despistat que per no saber no sap ni on és.
            39
            Icona de dislike al comentari de: Despistats a abril 18, 2021 | 13:10 39
        • Icona del comentari de: Ara per ara no són casos comparables a abril 18, 2021 | 13:07
          Ara per ara no són casos comparables abril 18, 2021 | 13:07
          He entès el que has escrit, però al teu comentari "si una comunitat lingüística tocada, n'és CONSCIENT de al situació, té les EINES i s'hi posa, és a dir VA PER FEINA, la llengua nacional es pot normalitzar" li faltava el principal, que és que per tenir les "eines" i "posar-s'hi" cal primer assolir la independència. I pel que fa ser "conscient", em temo que vistos els escrits com el del Voltas i la posició d'ERC en general, ni la independència ho arreglaria perquè el procés de substitució només es podria aturar amb l'oficialitat única.
          35
          Icona de dislike al comentari de: Ara per ara no són casos comparables a abril 18, 2021 | 13:07 175
          Respon
    • Icona del comentari de: Uix! a abril 18, 2021 | 13:59
      Uix! abril 18, 2021 | 13:59
      Cap d'aquestes llengües que refereix l'article pertanyia a un estat amb llengua universal. Tampoc hi havia ni internet ni els "m'agrada". El resultat és que els nòrdics per exemple, parlen al món en anglès, una llengua auxiliar que no pertanyia a la metròpoli. A Catalunya compartim la llengua universal amb la llengua de l'estat catalanòfob. Com no és tan fàcil aprendre l'anglès com el castellà que ja es du de l'escola, els continguts per a joves a les xarxes socials són en aquest idioma que els asseguren més difusió," likes" o ingressos. L'articulista pensa que si es posen diners als ens públics es pot fer continguts de qualitat per a joves, però sols faríem que deixar la casa sense fons per una visualització d'uns milers de persones que aquell dia miraran el programa, perquè sia fet sobre un tema que interessi els joves, però en acabat continuaran el seu periple en castellà. És lamentable, avui en dia els catalanoparlants tenen més coneixement de lèxic sud-americà que del propi. tot el que diu l'articulista es propi d'un boomer que no sap el terreny que trepitja. Com el partit al que dona veu i suport.
      108
      Icona de dislike al comentari de: Uix! a abril 18, 2021 | 13:59 203
      Respon
      • Icona del comentari de: Gervasi a abril 18, 2021 | 21:31
        Gervasi abril 18, 2021 | 21:31
        Capgirem-ho, ara al segle XXI hi ha més eines que mai per a poder normalitzar una llengua, a banda de la principal, comptar amb un estat propi. L'impediment per a normalitzar la nostra llengua és principalment, el poc activisme dels parlants en general -son molts anys de d'ocupació i de desprestigiar el català- i sobretot l'estat espanyol xovinista que considera les llengües, les cultures i les nacions diferents dels castellà, un nosa. Guaiteu com l'espanyolisme més carca i xovinista considera un àtac a la seva llengua, el fet que hi hagi algunes normes que diuen que com a mínim s'ha de retolar o fer servir el català, alguns espanyols ho capgiren i ho "interpreten" amb malícia com una "imposició", son uns experts en capgirar i fer passar botxins per víctimes. prou que ho sabem.
  12. Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 01:53
    Ramon abril 18, 2021 | 01:53
    La propaganda del tripartit és un non stop d'alarmismes que només pretenen l'associació mecànica de la preocupació generada amb el vot al tripartit. No és mai un alarmisme que tingui per intenció canviar realment res. En podria posar exemples a cabassos. És més, poc que se'n farà mai després de la propaganda cap seguiment per si s'hi han pres mesures o si han set efectives o no. I encara més i tot, manta vegades, o bé no hi ha cap raó real per aital alarmisme, o bé resulta imbècil que un país amb la dimensió i la poquíssima capacitat d'autogovernar-se que té Catalunya s'hi encaparri tantíssim com ho pretél el tripartit quan tenim quelcom tan important com la independència en l'agenda. Ara bé, això sí, pel present i futur del català no cal alarmismes. Aquest articulista, que no s'ha desdit d'haver-nos convidat a celebrar la castellanització amb alegria, ens assegura que el català no desapareixerà. Ja respirem. No farem cas del que diuen els lingüistes (que per sota d'un llindar de parlar que ja el tenim a tocar la residualització ja és irreversible). Li farem cas a ell. Li farem cas a ERC. Sí. Segur.
    182
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 01:53 337
    Respon
  13. Icona del comentari de: LlunyDeCat a abril 18, 2021 | 04:14
    LlunyDeCat abril 18, 2021 | 04:14
    Ha aparegut un paio escrivint com escriuen els analfabets funcionals i en un català defectuós que signa LlunyDeCat fent-se passar per mi: "18/04/2021 1:00 am". Contesta un comentari a algú que denuncia ERC per dir que la llengua dels Espanyols és patrimoni dels Catalans. La qual cosa és veritat si tenim en compte les declaracions fa anys d'en Junqueras. Cal ésser conscient que hi ha una guerra entre Espanyols i Catalans i cal afegir-hi la guerra per sota per control.lar i monopolitzar l'independentisme. OC i l'ANC ja són pràcticament en mans polítiques. I com els mitjans públics i no pas públics, la cantarella és sempre la mateixa i la dissidència no hi té accés, només resten les webs on la gent pot desemmascara els nous "Petits Amos" de la botiga. Molts d'aquests individus que vénen per aquí tenen allò que se'n diu en anglès una "agenda". Pel que fa a ERC els vaig estar votant des que es declararen independentistes i fins al primer Tripartit. I vaig tenir raó perquè quan varen posar en Montilla ja se'ls va veure el llautó. Però els de CIU no eren pas millors. Li van donar a en Samaranch la medalla d'or de la Generalitat allà el 1985. Poquets anys després de la foto amb en Martin Villa i altres fent la saluació nazi com a bons feixistes Espanyols.
    104
    Icona de dislike al comentari de: LlunyDeCat a abril 18, 2021 | 04:14 291
    Respon
    • Icona del comentari de: Observador a abril 18, 2021 | 07:14
      Observador abril 18, 2021 | 07:14
      Per com menteixes en el teu llarguisim sermó, es veu d'una hora lluny que ets corruptgent de neixament. Tu has votat ERC tants cops com la Ferrussola...
      262
      Icona de dislike al comentari de: Observador a abril 18, 2021 | 07:14 134
      Respon
      • Icona del comentari de: Observatori a abril 18, 2021 | 11:20
        Observatori abril 18, 2021 | 11:20
        No sé per què et costa tant creure que hi ha gent que va deixar de votar ERC arran dels tripartits. Concretament 325.000 vots perdent un 60% dels votants del 2003. Potser que aprenguis a observar millor.
        149
        Icona de dislike al comentari de: Observatori a abril 18, 2021 | 11:20 118
        Respon
        • Icona del comentari de: No als robatoris a abril 18, 2021 | 12:23
          No als robatoris abril 18, 2021 | 12:23
          Que pesats alguns, a mi el què m'agradaria és que hi hagués molta gent empadronada al país que deixés de votar VOX, PP, Cs, PSOE, Podemos. Potser alguns hauríeu d'observar millor.
          224
          Icona de dislike al comentari de: No als robatoris a abril 18, 2021 | 12:23 109
          Respon
    • Icona del comentari de: Oleguer a abril 18, 2021 | 11:09
      Oleguer abril 18, 2021 | 11:09
      Tu ets el millor i sí, et veig a prop d'Espanya.
      181
      Icona de dislike al comentari de: Oleguer a abril 18, 2021 | 11:09 56
      Respon
  14. Icona del comentari de: La llengua l'esteu matant vosaltres a abril 18, 2021 | 10:14
    La llengua l'esteu matant vosaltres abril 18, 2021 | 10:14
    Voltas, saps la diferència entre ser mort i estar morint-se? Que el català tingui elements de llengua encara viva (com dues cadenes radiofòniques) no permet cap diagnòstic sobre el seu més que evident procés de substitució (ara ja exprés) que el condemna a mort en cosa de poques dècades. Qualsevol comparativa amb les darreres dècades demostra amb quina rapidesa s'està perdent la llengua. Ja ni entro en la gairebé inexistència d'un català genuí sense interferències a cada frase, que això deu ser cosa d'essencialistes, que són els enemics que ERC s'ha inventat per reivindicar la castellanització del país. La careta riallera per seduir l'enemic a vosaltres no us costa gens, perquè el teniu a dins, us vota, ho sou. Tu, com els estults de Tresserras i Marín, sou catalanofòbs lingüístics. Sou l'enemic d'aquest país, del llegat dels seus avantpassats, de la seva llengua, tradició, història i cultura pròpies. Sou espanyols.
    652
    Icona de dislike al comentari de: La llengua l'esteu matant vosaltres a abril 18, 2021 | 10:14 737
    Respon
  15. Icona del comentari de: GROC a abril 18, 2021 | 10:39
    GROC abril 18, 2021 | 10:39
    Feu cas del gran Ramon El súper opinado inteligent, que te respostes pertot, lo que tingui color d'esqueeres Les aparences enganyen . Ramon es un gran faxista , camuflat de lliveral
    302
    Icona de dislike al comentari de: GROC a abril 18, 2021 | 10:39 115
    Respon
    • Icona del comentari de: Groc tirant a caqui a abril 18, 2021 | 11:12
      Groc tirant a caqui abril 18, 2021 | 11:12
      Home, no sé si en Ramon té respostes per a tot, però el que has deixat clar és que tu no ets capaç d'escriure dues línies sense nou errades gramaticals. Potser que abans de pretendre alliçonar catalans primer vagis a escola.
  16. Icona del comentari de: Salvador Teulada i Casacoberta a abril 18, 2021 | 12:47
    Salvador Teulada i Casacoberta abril 18, 2021 | 12:47
    En Ramon és un ultra dretà, xenòfob i un pobre individu ple d'odi, que no aporta quasi mai res de bo amb els seus comentaris capsiosos i repetitius, solament cal observar com Gonzalo, el doctor o el desmemoriat donen suport als seus comentaris poca-soltes. Amb personatges del nivell d'en Ramon, afegits als directament botiflers, a ningú li ha de sorprendre del perquè els catalans portem tants de segles sota el jou espanyol. Cal reflexionar sobre com és possible i l'origen de tot l'odi que desprèn el capteniment malaltís d'en Ramon sobre propis i estranys, per així cercar vies per a sortir del tapis-roulant actual i poder-nos alliberar d'una vegada d'Espanya. Com a mínim ha de servir per a alguna cosa aquest paio insuportable, reflexionar i fer el contrari del que preveu i intenta fer empassar i combregar a alguns possibles ingenus.
    266
    Icona de dislike al comentari de: Salvador Teulada i Casacoberta a abril 18, 2021 | 12:47 159
    Respon
  17. Icona del comentari de: Ramon a abril 18, 2021 | 12:50
    Ramon abril 18, 2021 | 12:50
    Ah, i me'n deixava una altra que també la repeteixo i repeteixo i repeteixo....
  18. Icona del comentari de: Narcís a abril 18, 2021 | 13:01
    Narcís abril 18, 2021 | 13:01
    Entenc el missatge o allò de donar moral .. i hom ho agraeix ( malgrat no desfà que mitjans catalans són pocs i, allò pitjor, majoritàriament desconeguts ) ! Així mateix mai per mai ser agre a l' hora de defendre nostra llengua/ idioma/ llenguatge a ca nostra, a ca pròpia ( cosa que mai hem estat que sí a l' inrevés o afluixar, minvar d' allò més ) ! És clar que cal intel·ligència per a avenir-s'hi bé amb qui ens envolta, atès que no poca gent de bona fe no sap parlar català encara que sí potser entendre'l ! I, pel que fa al ' feixistet de torn ' que no vol atendre't tot entenent-te de sobres, deixà'l en evidència sigui canviant al seu idioma sense importància ( per molt greu que ens sàpiga ) .. la qualitat de ser flexible és el que ens farà perviure que no pas a ell, que no pas ells ! PD : ça com lla, sempre amb compte , el mal no té parangó i la baixesa és il·limitada .. però sapiguem garbellar la bona gent àdhuc gent que ens hi dóna la raó i ens hi dóna suport en la defensa del català , dels que els hi agradaria desaparegués de la faç de la terra si més no de sa espanya entesa com Castella i tururut ( normalment ignorants o/ i acomplexats o mateixos éssers que es pensen ser dignataris per la gràcia d' aquest estat , fals i postís estat que bé els hi plau, que bé els hi congratula, tot plegat, del que massa bé hi viuen sense merèixer-li-ho ! ) !
    • Icona del comentari de: Cedir, sempre cedir i dir-ne actitud 'intel·ligent'. a abril 18, 2021 | 13:27
      Cedir, sempre cedir i dir-ne actitud "intel·ligent". abril 18, 2021 | 13:27
      Canviar d'idioma sense donar-li importància és el que ens ha dut fins on som. Començant pels polítics que neguen l'evidència sociolingüística que ens anorrea la llengua i la cultura. El conte de l'amabilitat, la no confrontació, la seducció... és exactament la mateixa actitud del Nuet esperant no ser inhabilitat si es mostrava dòcil i s'avenia amb l'enemic. La mateix actitud del Torrent i ERC de no fer enfadar l'amo... No sé de quina bona fe parles, ni quina bona fe pot tenir algú que tot i viure 50 o 60 anys a Catalunya (o fins i tot haver-hi nascut) mai s'ha molestat a intentar parlar una mica la llengua del país. Un menyspreu que alguns voleu justificar amb una bona fe que no eximeix de l'evidència d'una nul·la voluntat mantinguda al llarg de tota una vida.
      44
      Icona de dislike al comentari de: Cedir, sempre cedir i dir-ne actitud 'intel·ligent'. a abril 18, 2021 | 13:27 20
      Respon
      • Icona del comentari de: Narcís a abril 18, 2021 | 14:08
        Narcís abril 18, 2021 | 14:08
        Ras i curt : només he dit siguem, millor dit, no siguem, com ells ! PD : conec força persones que sent foranes donen suport fora mida a la independència de la nació catalana, sigui perquè són de llei o sigui perquè són mullers o marits de catalans-anes o sigui perquè són fills de progenitor-a català-ana nascuts i crescuts defora, ço és, per res del món han de notar siguem allò que són allà a baix .. perquè no ho som gens ni mica ni de bon tros ( molts desconeixedors del català tenen vergonya de fer servir la humilitat .. de demanar parlin amb el seu idioma perquè no l' entenen o no l' entenen prou que no pas per l" ordeno y mando ' o ' estamos en españa ' , així com diu l' autor, autor amb el que poques vegades coincideixo, segurament per sa parcialitat pro ERC, no siguem malhumorats ! ) !
  19. Icona del comentari de: Vicent a abril 18, 2021 | 13:30
    Vicent abril 18, 2021 | 13:30
    Sàpiens o Time Out. Casualment dos publicacions on has treballat i treballes i que la Generalitat ha subvencionat, fins i tot quan tu vas ser-hi, com a Secretari de Cultura. El català no és mor, però ERC l'acabarà de matar.
    207
    Icona de dislike al comentari de: Vicent a abril 18, 2021 | 13:30 339
    Respon
  20. Icona del comentari de: fat boy a abril 18, 2021 | 13:37
    fat boy abril 18, 2021 | 13:37
    Fa dos dies deieu que aixo del catala no era important i ara us poseu les mans al cap?. Com es pot ser tan fariseu?.
  21. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a abril 18, 2021 | 14:52
    Jordi (Català i Suís) abril 18, 2021 | 14:52
    Si els Espanyols varen ésser capaços de cometre els crims contra la Humanitat amb els Catalans com descriu en Paul Preston (https://www.vilaweb.cat/noticies/benvinguts-guerra-tres-anys/), som molt ingenus de pensar que amb un ciri a la mà assolirem el retorn de l'ús social del català com abans de l'Apocalipsi del 1939. L'odi als Catalans per part dels Espanyols és tan evident que fins i tot em sorprèn que hom el pugui amagar encara a CAT. Recordeu la collonada que l'Artur Mas va organitzar amb el bus pedagògic per tal d'explicar CAT als Espanyols que va recórrer tot Espanya ? Però l'odi als Catalans el tenim també a CAT. Només cal arribar al Prat i et trobes amb els GC Espanyols, després vas a llogar cotxe o agafes un taxi: tots Espanyols i si els parles Català t'arrisques a qualsevulla cosa. Jo vaig decidir només parlar anglès. O arribes a un 4* a BCN i els paios de la recepció et parlen Espanyol. Jo simplement vaig passar-me a l'anglès i amb el passaport suís .... Però allò que he viscut a cada viatge des dels anys 80 és un clar rebuig a parlar Català a les noves generacions de fills i néts d'estrangers espanyols. Però l'ús social del català és només a les mans dels Catalans. Quan els Catalans decideixen massivament de NOMÉS PARLAR CATALÀ, d'exigir que els parlin Català, de refusar converses amb gent que us parla Espanyol i de boicotar totes les tvs, ràdios, diaris, llibres, revistes, films,etc que siguin en Espanyol, aleshores hauran encetat llur alliberament. Però sé que no ho faran pas. Per por a la reacció violenta dels Espanyols siguin els de CAT siguin els d'Espanya. Amb l'ús social de la llengua no hi ha vies del mig. La via del mig és la desaparició. Però les nostres elits se'n foten completament d'això.
    125
    Icona de dislike al comentari de: Jordi (Català i Suís) a abril 18, 2021 | 14:52 9
    Respon
    • Icona del comentari de: Català i Suís no pot ser a abril 18, 2021 | 17:08
      Català i Suís no pot ser abril 18, 2021 | 17:08
      Ets espanyol i suís, en cas de tenir la doble nacionlidad i oriünd de Catalunya si ho ets. La nacionalitat catalana existeix únicament i exclusivament en la ment d'alguns nacionalistes catalans o alguns despistats. Per a qualsevol suís normal la nacionalitat catalana no existeix.
      • Icona del comentari de: Gali Boadella Montserrat a abril 18, 2021 | 17:36
        Gali Boadella Montserrat abril 18, 2021 | 17:36
        Jo soc catalana i mexicana, o sigui catamex. I quan vaig estudiar a l´antiga iugoslavia t´explicaré una cosa que a la península (incluint Catalunya) s´ha d´entendre: ells (igual que els alemanys) feien una diferencia entre nació i estat. Aixó vol dir que quan em vaig anar a inscriure a la universitat em van preguntar a quin Estat pertanyia i quina era la meva nació (nacionalitat), i jo vaig posar Mexicana (el meu passaport es mexicá) i catalana (la meva nació culturalment parlant). I ningú es va posar les mans al cap, tothom va entendre que tenía un passaport mexicá pero que era catalana de llengua i cultura. I tothom content sense problemes. Espero que ara ho puguis entendre. I el dia que tothom a Europa pugui entendre aixó haurem resolt molts problemes. Perque ara mateix hi ha catalans amb passaport francés catalans amb passaport espanyol. Mes clar encara, no ?
        • Icona del comentari de: Claríssim @Gali ...... a abril 18, 2021 | 18:01
          Claríssim @Gali ...... abril 18, 2021 | 18:01
          Vas posar que eres de nacionalitat mexicana i va estar bé. Si haguessis dit que eres de nacionalitat espanyola i qualsevol altra cosa també hauria colat. Si haguessis posat com a nacionalitat "catalana" i qualsevol altra cosa que no fos "mexicana" o "espanyola" l'haurien tombat. És més que evident. Si pots dir que ets catamex és perquè ets espanyola. La nacionalitat catalana no existeix al món.
          • Icona del comentari de: Paula a abril 18, 2021 | 22:13
            Paula abril 18, 2021 | 22:13
            En això estem, fa uns anys tampoc "existia" el passaport irlandès, noruec, islandès, txec, eslovac... la nacionalitat catalana existeix però encara no té un estat propi que la reconegui i el protegeixi. És això. Si molts de catalans ho volem, entre tots aconseguirem la independència. Som-hi !
            18
          • Icona del comentari de: Gali Boadella Montserrat a abril 19, 2021 | 02:14
            Gali Boadella Montserrat abril 19, 2021 | 02:14
            Hi ha gent que no enten res, encara que li expliquin amb exemples senzills trets de la vida real.
            32
  22. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a abril 18, 2021 | 18:53
    Jordi (Català i Suís) abril 18, 2021 | 18:53
    Un dels fenòmens més difícils d'entendre és el cretinisme intel.lectual. No té pas res a veure amb el Cretinisme dels Alps que té l'origen a la manca de iode. Hi ha un individu o potser més d'un que insisteix a afirmar i per escrit que un individu no pot pas ésser Català i Suís. Probablement CH és el país amb més doble-triple-quadruple nacionals del Món. Conec personalment tants matrimonis mixtos i que ells mateixos tenen pares i avis de diferents origens nacionals que a molts cantons suïssos és ja la norma. Exemples: company de feina fa anys, nascut a CH, pare italià del Véneto, mare suïssa de Lausanne francòfona. Avis de St Gall (suïssos alemanys) i d'Hongria. Llengües parlades pel xicot: francès, italià i suís alemany. L'hongarès l'entenia de petit i encara l'entén una mica. A quina cultura pertany aquest xicot ? A la de la regió on viu que és la Suïssa Romande. Amb molta família al Véneto i a la Suïssa Alemànica. El més important és la competència lingüística que t'obre a l'altra cultura. He conegut gent amb quatre passaports diferents que han viscut en diversos països i parlen una dotzena de llengües (cap d'ells Espanyol per allò que tots sabem). Les filles d'uns amics tenen ara mateix 5 nacionalitats diferents: la mare en té dues i el pare en té dues altres diferents. El pare els parla en la llengua materna i la mare en anglès i en la llengua materna d'ella. I són nascudes en un altre país que té una altra llengua que dominaran i en tenen la nacionalitat. Dominaran 5 llengües. Una altra cosa és el país on viuen la infància. Un exemple clàssic és en Viggo Mortensen (Ariadna Gil) que parla 7 llengües i el Català n'és una d'elles. Viu a CAT. Tot plegat és molt simple. Però sembla que per als Espanyols, per als Colons i Ocupants Espanyols i per als Botiflers, la cosa és ben més complexa.
    229
    Icona de dislike al comentari de: Jordi (Català i Suís) a abril 18, 2021 | 18:53 158
    Respon
    • Icona del comentari de: Català i Suís no pot ser a abril 18, 2021 | 19:42
      Català i Suís no pot ser abril 18, 2021 | 19:42
      I què?. Tot el que dius no fa que la nacionalitat catalana sigui reconeguda a CH ni enlloc.
  23. Icona del comentari de: Octubrista a abril 18, 2021 | 20:00
    Octubrista abril 18, 2021 | 20:00
    TV3 és un cagarro més castellanitzat cada dia i els noticiaris semblen d'una emissora madrilenya, fil per randa tot el que passa a Madrid. No sé si la infiltració d'ERC en tots els àmbits i té alguna cosa a veure. Recomano a tothom que faci el que faig jo: desconnectar de TV3 tan bon punt apareix algú parlant la llengua colonial sense subtitular en català (és a dir, sempre, perquè a la tele-155 donen per cert que els catalans hem de saber la llengua del "imperio" ). Tan si és una entrevista, una pel·lícula com un documentari, desconnexió immediata
  24. Icona del comentari de: Precisament Suïssa és l'exemple perfecte de que la llengua NO fa la nació a abril 18, 2021 | 20:17
    Precisament Suïssa és l'exemple perfecte de que la llengua NO fa la nació abril 18, 2021 | 20:17
    Suïssa té quatre llengües oficials, totes molt diferents i tres parlades en altres nacions. La nació Suïssa està formada pel conjunt de les seves cantons que han constituït una unitat política, independentment de la llengua. En l'actualitat Suïssa és un estat federal encara que es digui Confederació Helvètica per motius, diguem, sentimentals.
    • Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a abril 18, 2021 | 20:39
      Jordi (Català i Suís) abril 18, 2021 | 20:39
      Remarques: no hi ha pas quatre llengües oficials. Hi ha quatre llengües nacionals reconegudes a la Constitució. L'administració federal et respon en francès, alemany (o suís alemany), italià i romanx (el Català dels Alps). Els Cantons són els únics responsables de l'oficialitat de les llengües. Hi ha "Territorialitat Exclusiva Lingüística". Jo mateix, mai m'ha calgut l'alemany o el suís alemany. Els Romands (VD, GE, NE, VS, FR, JU) vivim en francès. Si vaig a Bâle o Zurich m'entenc en francès o en anglès. Al Ticino practico l'italià malgrat que el ticinese és força diferent del Toscà (italià standard). Els cantons suposadament bilingües no ho són pas: Fribourg, Valais i Berna. Tenen territoris exclusius lingüístics. I el conflicte jurassià existeix encara perquè els suïssos alemànics varen colonitzar el Sud Jura i la ciutat de Bienne (Biel) té la població barrejada. Aquest és el problema. Però cal saber que CH fou creada per la lliure associació de Cantons i Repúbliques independents a partir dels Cantons Primitius a la Suïssa alemànica. No fou creada per guerres ni ocupacions. Fa uns 10 anys varen fer una enquesta a les regions fronteres de CH (França, Itàlia, Àustria i Alemanya) si la gent volia adherir-se a CH com a nou cantó. Resultat: sí massiu. Això va enervar molts polítics d'aquests països. Pel que fa al sentiment nacional suís cal saber que fins fa uns 15 anys la Festa Nacional era dia feiner i fèiem el foc a la nit: 1er d'Agost, efemèride del mite fundador al Prat del Grütli. Érem els únics al món que treballàvem el jorn de la festa nacional. La realitat és que CH és a la pràctica una unió de diferents nacions culturals per la llengua. Però NO HI HA PAS traducció simultània a les Cambres Federals: tots els Conseillers Nationaux (diputats) i Conseillers aux Etats (senadors) parlen dues o tres llengües nacionals. Ni els alemànics volen imposar llur llengua als romands o als ticinesi, ni els romands el francès a la resta. Què tenim que ens uneix: el veritable i primer federalisme. Exemple: només una volta a la meva vida he contactat l'administració federal. Tot funciona en règim de subsidiaritat gestionat pels Cantons i els Municipis. Quan parlem Estat és el Cantó. Atur, Assegurança Malaltia, Exèrcit, tots tres temes federals, són gestionats integralment pels Cantons i Municipis. RES A VEURE amb l'Estat dels Espanyols, el Cul d'Europa, podrit fins al moll dels ossos per la corrupció, la violència, la tortura, el robatori, la mentida, el Mal Encarnat.
      • Icona del comentari de: No hi ha paral·lelisme entre Suïssa i Catalunya a abril 18, 2021 | 21:16
        No hi ha paral·lelisme entre Suïssa i Catalunya abril 18, 2021 | 21:16
        Per començar: [A Suïssa] "Hi ha quatre llengües Nacionals reconegudes a la Constitució. L'administració federal et respon en francès, alemany (o suís alemany), Itàlia i romanx". Quina diferència hi ha entre això i "quatre llengües ofcials". A la fin la CH és un producte napoleònic (que sí va ocupar els cantons suïssos) amb peculiaritats. Catalunya va ser annexionada per Napoleó però els catalans de llavors van voler ser espanyols. Els suïssos van tenir la seva guerra civil o Guerra el Sonderbund (1847), no per motius lingüístics sinó principalment religiosos on van deixar clar que cap cantó es podia separar de la federació-confederació. Catalunya sempre ha estat Espanya fins que a finals de segle XIX es va inventar el nacionalisme català.
        • Icona del comentari de: Gali Boadella Montserrat a abril 19, 2021 | 05:52
          Gali Boadella Montserrat abril 19, 2021 | 05:52
          Catalunya no pot haver estat sempre Espanya perque Espanya com a estat no existía fins la Constitució de 1812. El que hi havia abans era una monarquía castellano-leonesa que quan els seus reis volien indicar totes les seves propietats, ells poseien com a personas, es deia Espanya. La Nueva Espanya (Mexic) pertanyia exclusivament a Castella. Catalunya, com Sicilia o Napols o Mila, el qualsevol de les propietats heredades o conquerides per els reis eren propietats dels reis, no dels seus vasalls, perque si fos aixi aleshores podriem dir que Castella pertanyia a Catalunya quan Ferran el Catolic en va ser rei. Els Estats tal com els coneixem actualment (Estat-Nació), son construccions modernes, i en el cas d´Espanya es va constituir al 1812, amb la Constitucio de Cadis. La prova es que no hi havia ni tan sols una bandera per tots, Cada regne tenia la seva. Inclus despres de 1812 va tardar uns quants anys a escollir una bandera per tot l´Estat. I no diguem l´himne, de fet encara no en teniu un de propiament representatiu de tot l´Estat-Nació dita Espanya.
  25. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a abril 18, 2021 | 20:50
    Jordi (Català i Suís) abril 18, 2021 | 20:50
    Ésser Català no té pas res a veure amb el passaport que t'hagi tocat de primer. Els Kurds - el Kurdistan - tenen el Homeland a quatre Estats diferents i els kurds de cadascun d'aquests Estats tindran passaports diferents però seguiran essent Kurds. Els Catalans tenen el Homeland entre quatre Estats i tenen quatre passaports diferents. Els Siris i Libanesos que emigraren massivament al Brasil eren anomenats Turcs. Perquè tenien el passaport turc de l'Imperi Otomà. Els Americans d'origen italià són anomenats italo-americans malgrat llur majoria no tinguin pas el passaport italià. Els Bascos dels USA estan organitzats en associació i són més d'un milió. A San Francisco la comunitat basca manté la llengua i parlen entre ells basc. A CH el primer requisit per a esdevenir suís quan el municipi enceta el procés de naturalització és el domini de la llengua. Si els estrangers no dominen la llengua del cantó on resideixen no passa. C'est compris ?
    • Icona del comentari de: Das massa importància a la llengua a abril 18, 2021 | 21:32
      Das massa importància a la llengua abril 18, 2021 | 21:32
      I no la té. La llengua més parlada a Catalunya és l'espanyol; i amb diferència. Si això, a Espanya i Catalunya ho és, fora important molts catalans que gairebé no parlen espanyol haurien de marxar no sé a on, perquè el català no es parla majoritàriament enlloc excepte Andorra. La qüestió principal és que no dones cap raó, perquè no n'hi ha, perquè ningú consideri vàlida la nacionalitat catalana. Pràcticament: ningú al món reconeix la nacionalitat catalana, independentment de la llengua parlada. Tu ets espanyol i suís davant tota la resta de món.
      • Icona del comentari de: Jeroni Munyós a abril 18, 2021 | 22:09
        Jeroni Munyós abril 18, 2021 | 22:09
        No n'encertes ni una. A Catalunya el castellà que se sent és l'estàndard o l'accent de les persones originàries de llocs on el castellà és llengua oficial, pròpia o de cultura. Així al nostre país ningú pot saber si un català que s'expressa en castellà és de Figueres, Vic o Tortosa, cosa que es detecta d'un hora lluny per l'accent, si parla en la llengua pròpia del nostre país. Aquí es parlen més de 200 llengües. Ningú que no ho vulgui haurà d'anar-se'n no saps on, ni obligat per ningú. ara ja hi ha il·lustres espanyolistes com Boadella, Rivera, Arrimadas, DeAlonso, Levy, Sanchez-Camacho, Espejo... els quals han fotut el camp voluntàriament. A Andorra on el català és llengua pròpia i oficial, té uns percentatges de castellanoparlants semblants al nostre país, però, Andorra és un microestat independent i no depèn de cap estat estranger per a decidir la política lingüística. Els estats independents que no existeixen encara, no els pot reconèixer cap estat. Noruega, Txèquia, Irlanda, Islàndia, Finlàndia... son estats que altres estats van començar a reconèixer quan van esdevenir independents. T'hauries d'informar i formar molt millor.
        • Icona del comentari de: T'hauries d'informar i formar molt millor @Jeroni Munyós a abril 18, 2021 | 23:26
          T'hauries d'informar i formar molt millor @Jeroni Munyós abril 18, 2021 | 23:26
          No se si saps el que dius, però ho dius de forma tan confusa que res se t'entén.
  26. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a abril 18, 2021 | 21:07
    Jordi (Català i Suís) abril 18, 2021 | 21:07
    "angoixa lingüístico-identitària, si no es vigila, es pot convertir fàcilment en frustració, malhumor, agressivitat i, finalment, en actituds de rebuig a l’estranger, és a dir xenofòbia." Parla de l'arribada massiva d'estrangers no-espanyols des del 2004. Cal molta barra per culpar ara l'arribada massiva d'estrangers no-espanyols. A Portugal fa anys que hi arribaren massivament gent dels països de l'Est. Però tots varen aprendre el portuguès. El problema no és pas amb aquesta arribada sinó amb la del 1939 i després el 1960. Però ja sabem que si un Espanyol del poblet de Carajo dos Caballeros a Burgos (no existeix pas) s'instal.la a CAT, les nostres elits polítiques i periodístiques el consideraran a les estadístiques com a "Nou Català". Els més "avançats" ho diran també si arriba un algerià kabil que potser ni parla àrab. Tot l'article és buit perquè no posa el dit a la nafra que és EL COMPORTAMENT LINGÜÍSTIC DELS CATALANS que hom pot descriure així: mesell, renunciant, esclau, covard, etc. La prova la tenim cada dia amb el català infecte i infectat d'espanyolismes que sentim arreu i als mitjans de comunicació. Ningú vol iniciar el procés de dir PROU ESPANYOL ! No volem pas continuar parlant, escrivint, escoltant, llegint Espanyol. Ho volem tot en Català i prou ! I ja sabem quins seran els qui acusaran l'agosarat de "supremacista, racista, nacionalista, nazi, feixista, ultra-dretà". La poma és podrida per dins. Ho teniu fotut.
    46
    Icona de dislike al comentari de: Jordi (Català i Suís) a abril 18, 2021 | 21:07 44
    Respon
    • Icona del comentari de: T'equivoques i molt, espanyol i suís a abril 18, 2021 | 21:43
      T'equivoques i molt, espanyol i suís abril 18, 2021 | 21:43
      Si qualsevol nadiu de Villamierda del Conde a Zamora s'empadrona a Villamierda del Comte al Bages ja és català, ho diu l'Estatut. I és que ser de Castella, Aragó o Catalunya és una qüestió jurídica no depenent de la llengua que parlis. Un català és un espanyol empadronat a Catalunya. I no hi ha res més.
  27. Icona del comentari de: Delfí Artós a abril 18, 2021 | 21:50
    Delfí Artós abril 18, 2021 | 21:50
    Molt d'acord amb en Voltes. Encara no tenim l'eina més important -la independència- per a la normalitat de la llengua i del país, però, mentrestant podem i hem de fer quelcom per a mantenir la dignitat de la nostra llengua en tots els àmbits.
  28. Icona del comentari de: federalista a abril 20, 2021 | 13:35
    federalista abril 20, 2021 | 13:35
    jajaja el suis tarat aquest i el lluny de cat , de quina mena de frenopatic, els traus barroso, de quina merda de lloc sou, be el suis es suis i espanyol, la nacionalitat catalana no existeix, i el lluny de cat viura no se a la lluna o a mart, o mes lluny per aixo nomes diu el pobre home marcianades, i sera espanyol i marcia, la nacionalitat catalana repeteix no existeix, dit aixo segui els dos vomitant bilis, que jo apunte les coses, i en breu us demandare i anireu a preso, per fer apologia, i xenofobia, estareu en breu amb el vostre denostat junqueras engarjolat aixo si abans no fugiu a la merda de pais on esteu empadronats el suis a suissa i l'altre tarat a mart emulant al presi fuigpelmont .apa a descansar tarats en breu tindreu noticies meves.

Respon a Ramon Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa