Quan revises les notícies del sector te n’adones. Tothom apunta en la mateixa direcció: Bentley substitueix els seus motors V12 per uns altres de nous, però V8; BMW resta un parell de cilindres a molts dels seus models; Fiat s’atreveix a muntar bicilíndrics sota el capot del 500 i VW ja fa anys que va fer arribar al mercat un bloc 1.4 de gasolina d’injecció directe sobrealimentat que, amb potències de 140 i 170 CV, va dedicar-se a impulsar sense problemes vehicles de set places com ara el Touran. La lluita dels fabricants per ostentar el lideratge ha impulsat la miniaturització de les mecàniques. Els motors del futur són més petits quan a cilindrada, menys potents però molt més eficients. El Focus 1.0 Ecoboost acaba d’aterrar al segment dels compactes i s’erigeix com a exemple perfecte d’aquesta tendència. Amb la fitxa tècnica a la mà, accelera més que la versió 1.6 Ti-VCT d’idèntica potència, gasta infinitament menys i no paga impost de matriculació gràcies a un nivell d’emissions per sota del llindar establert.
Per fora, la versió familiar que hem tingut ocasió de provar, presenta una carrosseria musculada amb els trets del Kinetic Desing vistos en el monovolum S-Max, el petit Fiesta o el Mondeo. El fabricant aconsegueix definir un engraellat frontal contundent que lliga perfectament amb la cintura alta i la cua del cotxe. La cosmètica fa que les òptiques trapezoïdals allargassades del davant prenguin protagonisme gràcies a la tecnologia LED de llum diürna mentre l’encaix del capó dissimula prou bé la generositat de les seves dimensions. De costat, els passos de roda ressalten i els retrovisors tèrmics, que incorporen també la funció d’intermitent i sistema d’avís d’angle mort, es veuen més petits sense que hagin reduït tamany.
Però el millor d’aquest model s’aprecia a l’interior. Acabats, qualitat de materials i ergonomia van de la mà. Al davantal, de tonalitats fosques, la profusió de botoneria fa que indicadors i palanques t’embolcallin. Trobar la posició idònia és qüestió de segons perquè els seients compten amb infinitat de reglatges. Sense llacunes, doncs, en l’apartat confort i amb tot l’imprescindible a l’abast, la informació que ens arriba resulta completíssima. Al centre, per darrera un volant de pell exquisidament ergonòmic, una pantalla anuncia el consum mitjà o instantani, la velocitat i l’autonomia. L’aportació tecnològica ratlla l’excel•lència. ESP, sis airbags, control de tracció, regulació manual de la velocitat, climatitzador bizona, comandaments multifunció al volant i la possibilitat d’il•luminar l’habitacle amb tonalitats distintes formen part d’un equipament que s’ha de pagar, però que no hi ha cap altre competidor que porti. El fre de mà, dissimulat, queda més accessible i fa l’efecte que hem guanyat sensibilitat al pedaler. I amb tot i això no és fins que no prems el botó per posar-lo en marxa (la clau és testimonial i pot quedar-se a la butxaca) que no t’adones del bon treball de la marca de l’oval en el capítol d’insonorització. Som davant del primer tricilíndric de gasolina que ni sona rar ni trontolla. Un modern bloc tricilíndric EcoBoost d’un litre de cilindrada que, sobrealimentat i amb injecció directe, cerca l’eficiència en l’apartat tecnològic minimitzant remorositat, emissions i consums. El motor arriba associat d’una caixa de canvis manual de sis relacions que ni feta a mida! Suau i silenciós, corre més del què et pensaries i maquilla bé l’escassa capacitat mecànica amb uns baixos impressionants que permeten recuperacions lloables. Tot plegat homologant mitjanes de només 6,3l/100Km i amb un bon equilibri entre eficiència i confort. L’Ecoboost d’un litre filtra adequadament les irregularitats del paviment mostrant-se eficaç i resolutiu també gràcies al control de repartiment de parell. El sistema actúa frenant selectivament la roda interior quan s’accelera en revolt amb el terra mullat o glaçat.
D’aquesta manera es minimitza el subviratge i les pèrdues de motricitat. Amb una direccionalitat excel•lent i amb molt poques voltes entre topalls, és prou difícil que mai perdi les formes. Segueix amb fidelitat mil•limètrica la trajectòria que li marquem i frena de forma eficaç davant qualsevol requeriment. En carretera oberta podrem arrencar-li les millors essències però no fa pas escarafalls a l’entorn urbà. El sistema Stop&Start d’engegada i aturada automàtica en les retencions representa una inestimable ajuda a l’hora de contenir el capítol del consum que, a velocitats legals, es manté sempre per sota dels 6 litres de mitjana.
La zona reservada al maleter és un altre dels seus punts forts. L’Sportbreak de Ford te 20 cm addicionals respecte del Focus convencional de 5 portes, cosa que li fa guanyar més de 210 litres. El compartiment passa de 277 a 490. L’obertura posterior, prou arranada al terra, la forma mateixa de l’espai i la generositat de la porta faciliten les operacions de càrrega i descàrrega. I, a sobre, s’ha suprimit el tap de combustible independent per afavorir el sentit pràctic. La tapadora fa les funcions i és impossible de perdre-la.