L’extrema dreta francesa que lidera Marine Le Pen ha aconseguit una victòria històrica a la primera volta de les eleccions legislatives a França, que han tingut una participació històrica, del 67,5%, vint punts per sobre dels comicis del 2022. Amb aquests resultats, el Reagrupament Nacional (RN) es disputarà diumenge vinent la majoria dels 577 escons de l’Assemblea Nacional amb la coalició d’esquerres Nou Front Popular. La candidatura del partit del president de la República francesa, Emmanuel Macron, ha quedat en tercera posició, però també participarà de la cita electoral del 7 de juliol. Els republicans es queden amb el 10% dels vots.

El partit de Le Pen ha aconseguit la victòria, amb el 34,2%% dels vots, seguit de la coalició progressista amb el 29,1%, cosa que ha relegat a la tercera posició Ensamble, la candidatura que lidera el partit del president Emmanuel Macron, que s’enfonsa fins al 21,5%%. Amb aquests resultats, l’extrema dreta i la coalició d’esquerres es disputarien el control de l’Assemblea Nacional, on la majoria absoluta està fixada als 289 diputats, a la segona volta d’aquí a una setmana, en què el partit que guanya a cada circumscripció s’emporta el diputat. Tot i això, i a diferència de les eleccions presidencials, la candidatura macronista podria participar en una segona volta perquè superarien el llindar del 12,5% dels vots.

L’Assemblea Nacional té 577 escons i, segons les projeccions, el Reagrupament Nacional ocuparia entre 240 i 270 seients, mentre a l’aliança d’esquerres li pertocarien entre 180 i 200 seients. El bloc liderat per Macron, per la seva part, tindria entre 60 i 90 diputats, mentre que els Republicans es quedarien amb entre 30 i 50. Amb aquestes projeccions, es manté la incògnita si el partit ultra tindrà els suficients diputats per designar un primer ministre i formar govern.

El primer ministre francès, Emmanuel Macron | Markus Schreiber / POOL AP / dpa

Crida de Macron a unir-se per frenar l’extrema dreta

El president francès Emmanuel Macron ha demanat aquest diumenge fer una “àmplia unió clarament democràtica i republicana” per lluitar contra el partit de Le Pen. En declaracions a Agence France-Presse pocs minuts després de fer-se públiques les primeres enquestes a les vuit del vespre, el president de la República francesa ha defensat que l’alta participació d’aquest diumenge “mostra una voluntat de clarificar la situació política”.

Després de la petició de Macron, els líders de França Insubmisa, Jean-Luc Mélenchon, i del Partit Socialista, Olivier Faure, ja han anunciat que retiraran les seves candidatures a la segona volta a les circumscripcions en què hi hagi risc d’una victòria del partit de Le Pen. Mélenchon ha demanat la unió dels francesos per frenar l’avenç de l’extrema dreta. En aquest sentit, ha assenyalat que “el Front Popular és l’única alternativa” i ha apuntat que “no es tracta només de votar en contra, sinó de votar per un futur diferent, un futur respectuós de cada ésser humà”. “Les nostres instruccions són senzilles: ni un lloc més per a Reagrupament Nacional”, ha assegurat.

Le Pen celebra que els francesos han votat “sense ambigüitat”

La líder del partit ultradretà Reagrupament Nacional, Marine Le Pen, ha celebrat l’alta participació que hi ha hagut en la primera volta de les legislatives i ha agraït que “els francesos han votat sense ambigüitat mostrant la seva voluntat de canviar després de set anys”, i ha demanat un esforç per a la segona volta: “necessitem una majoria absoluta perquè Jordan Bardella sigui nomenat primer ministre”. “Si la majoria no és clara, sempre hi haurà baixes maniobres que podrien obstaculitzar la veritable alternança que el país”, ha dit.

Marine Le Pen, amb Jordan Bardella, en un acte electoral de les passades europees /  Europa Press / Contacto / Vincent Isore

Bardella, per la seva banda, ha demanat un “últim esforç” als seus votants: “ara Reagrupament Nacional és l’única força republicana i patriota que pot fer que França guanyi, que protegeixi les nostres institucions, restableixi la seguretat, decreti la pau fiscal i de fe davant aquesta extrema esquerra perillosa, que va decidir elegir candidats comunistes que són inacceptables i proposa obertament desarmar la policia, obrir les portes de la immigració, abolir la llei de lluita contra el separatisme islamista”.

Comparteix

Icona de pantalla completa