Els consumidors cada vegada s’inclinen més pels productes artesanals i de proximitat. Així ho indiquen diversos estudis com el de Journal Research Consumer, que afirmava recentment que la nostàlgia ens empeny a gastar més, o un altre dut a terme per la Universitat d’Arkansas, segons el qual estem disposats a pagar més per la producció local perquè la considerem de més qualitat i més sana.

Aquesta tendència també es deixa veure poques setmanes abans de Nadal, ja que els consumidors també recorren a productes locals, artesanals i, en definitiva, sostenibles per a les seves celebracions nadalenques, creant una demanda sense precedents per a marques compromeses amb l’autenticitat, la responsabilitat ambiental i la qualitat artesanal.

Aquesta tendència cap als productes locals es deu, en gran part, a la creixent consciència del consumidor sobre la sostenibilitat. Els espanyols, cada vegada més conscients del seu impacte ambiental, s’han tornat selectius i es fixen en els valors de les marques que trien. La preferència per productes locals s’ha convertit en una forma tangible de donar suport a l’economia local i promoure pràctiques comercials sostenibles.

D’altra banda, aquesta inclinació cap al local també es deu a la connexió amb l’artesanal, l’autèntic i de qualitat. Els consumidors valoren els productes que són elaborats amb cura i dedicació, més pròxims a les tradicions i tècniques culinàries locals. Aquesta apreciació per l’autèntic ha portat a un ressorgiment de la valoració dels productes artesanals durant les celebracions nadalenques.

En aquest context, són moltes les marques que ofereixen aliments i begudes que poden perfectament presidir les taules nadalenques, productes que capturen l’autenticitat, la sostenibilitat i el compromís amb les tradicions locals.

És el cas de les centenàries Conserves Ortiz, elaborades de manera artesanal i respectant les arts de pesca tradicionals. Entre els seus productes estrella destaquen la tonyina del nord o les sardines del Cantàbric. Aquests productes no sols són deliciosos, sinó que també representen la creixent consciència sobre la importància de la pesca responsable i la preservació dels oceans, una preocupació compartida per un nombre cada vegada major de consumidors.

Des de Catalunya, Perucchi, marca recentment adquirida pel grup Magellan&Cheers, ofereix un vermut artesanal, resultat d’una selecció de vins i misteles procedents de l’Alt Empordà, València i La Manxa macerats amb una combinació de més de 50 varietats d’herbes, fruites i arrels. Fins i tot el tap de les ampolles de Perucchi està elaborat amb matèria primera local: suro de surera de l’Alt Empordà i fusta d’hagi de la comarca d’Osona. Perucchi és la primera marca espanyola adquirida per Magellan&Cheers, l’objectiu de la qual és crear una aliança de begudes espirituoses icòniques, de producció local i d’alta qualitat.

Per a acompanyar aquest vermut, res millor que les tradicionals galetes Birba, procedents de Camprodon (Catalunya). La pròpia marca assegura que les seves galetes estan elaborades amb una cuidada selecció dels millors ingredients naturals, com els ous procedents de granges de la província de Girona o les ametlles, de Catalunya, Llevant i Balears.

L’ametlla també és la gran protagonista de l’anomenat “torró més car del món”, 1880. La marca alacantina compta amb la denominació d’origen Xixona, bressol del torró a Espanya. Fundada en 1725 amb l’obertura d’un petit obrador, des de llavors continua oferint un producte de qualitat i artesanal, elaborat amb ametlles locals. Els torrons de 1880 són un clar exemple del triomf del tradicional combinat amb el contemporani i transgressor gràcies a productes com el torró de tiramisú, de xarxa velvet o amb ginebra Port d’índies.

Per part seva, Castillo d’Holanda, especialitzada en formatges, ha respost a la demanda de productes lactis locals i sostenibles. Els seus formatges, elaborats amb llet de granges canàries, són un testimoniatge de la creixent tendència cap als aliments produïts en l’àmbit regional. Els formatges de Castillo d’Holanda compten amb el distintiu de qualitat dels productes de les Regions Ultraperifèriques de la Unió Europea i fan ús de la marca ‘Elaborat a Canàries’ de l’Associació Industrial de Canàries (ASINCA). Totes dues insígnies reconeixen que el 100% del procés d’elaboració i d’envasament del producte s’ha realitzat en l’arxipèlag amb llet de cabra originària de les millors ramaderies de Fuerteventura.

Finalment, des de la Regió de Múrcia, Alvalle ha elevat l’experiència del gaspatxo utilitzant tomàquets i hortalisses locals. Aquest producte fresc i saborós és una opció popular durant les celebracions, ressaltant la preferència dels consumidors per aliments frescos i saludables produïts localment. Alvalle porta més de 30 anys elaborant les seves receptes de manera tradicional amb ingredients naturals, de proximitat i amb oli d’oliva verge extra de cooperatives andaluses. Segons indiquen, per a garantir la màxima frescor, les seves hortalisses provenen d’hortes a menys de 200 quilòmetres de la fàbrica situada a Alcantarilla.

Aquestes marques no sols han capturat els cors dels consumidors amb els seus productes sostenibles, sinó que també contribueixen a l’economia local i a la preservació del patrimoni culinari espanyol.

Comparteix

Icona de pantalla completa