Missing 'path' query parameter

Diverses associacions empresarials i col·legis professionals de Catalunya han coincidit a assenyalar que l’actual context de sequera no ha de servir per alimentar conflictes entre sectors productius ni incentivar l’assenyalament cap a cap sector o activitat concreta perquè la prioritat passa per prendre decisions i executar les quantioses inversions pendents en matèria hídrica que necessita la comunitat.
Entre aquestes veus hi ha la Cambra de Comerç de Barcelona, que aquesta setmana va presentar un informe que feia èmfasi en la interconnexió de xarxes per solucionar el dèficit d’aigua davant de la manca de pluges. Segons els seus càlculs, la situació és conseqüència de no haver fet els deures i ha xifrat en 5.200 milions d’euros la inversió necessària fins al 2040 –un total de 3.200 milions fins al 2030– per disposar de les infraestructures garantidores del subministrament d’aigua.

En una línia semblant ha manifestat l’Observatori Intercol·legial de l’Aigua, que aglutina representants dels col·legis d’Enginyers de Camins, Enginyers Industrials, Agrònoms i Economistes. A parer seu, és bàsic interconnectar les xarxes regionals d’aigua a Catalunya, és a dir, connectar la xarxa regional de la zona central de Catalunya amb la del Consorci d’Aigües de Tarragona, que gestiona els cabals de l’Ebre. Una proposta que des de l’àmbit polític s’ha rebutjat.

Per part seva, el Col·legi d’Economistes de Catalunya, en un posicionament recent, ha alertat que la sequera tindrà aquest any un important impacte negatiu en el creixement econòmic. Va més enllà i, en base a una enquesta interna, alerta que la principal conseqüència de les restriccions serà la intensificació de les tensions per sectors, sobretot al sector agroalimentació. Un 67,8% també opinen que s’iniciarà un conflicte entre els sectors econòmics per als usos de l’aigua (agrari, boca, industrial, hostaleria, entre d’altres).

Per això, exigeixen solucions prioritàries per afrontar la sequera a curt termini. Per això, 7 de cada 10 enquestats demanen incrementar la inversió en plantes dessaladores i de regeneració, sense oblidar la reparació de canonades que estan en mal estat o la inversió en potabilitzadores per incrementar l’eficiència del regadiu.

Ramaderia i agricultura

Per sectors, l’agricultura i la ramaderia suposen el 81,8% del consum d’aigua de les activitats econòmiques a Catalunya i el 49,2% del corresponent a les conques internes, és a dir, tota la xarxa hidrogràfica que finalitza el recorregut al mar Mediterrani (riu Muga, Fluvià, Ter, Daró, Tordera, Besòs, Llobregat, Foix, Gaià, Francolí i Riudecanyes).

I és que el sector primari suposa el 81% del consum d’aigua de les activitats econòmiques a Catalunya i gairebé el 50% del corresponent a les conques internes. Atenent el Valor Agregat Brut (VAB), la construcció, indústria i serveis són menys intensius que l’agricultura pel que fa al consum d’aigua, però les restriccions podrien tenir un impacte econòmic notable a l’economia catalana, segons reflecteix l’informe sobre indicadors de progrés i benestar de la Cambra de Barcelona.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter