Els terminis per tancar el procés d’inversió a les plantes de Nissan s’allargaran més del previst inicialment, però tot i així a finals d’any es firmarà un “preacord vinculant”. Això succeirà pels avenços encara insuficients amb el fabricant xinès, Great Wall Motors, que és el candidat preferent per ocupar les instal·lacions de Zona Franca i que aquest divendres ha fet la primera visita. L’objectiu de la comitiva, que ha arribat fent escala des de Tailàndia, és comprovar l’estat de la fàbrica i decidir si també volen invertir a la planta de Montcada i Reixac. La signatura de l’acord definitiu, però, es podria ajornar fins al febrer, més enllà de la fi de la producció de Nissan, prevista pel desembre, segons han explicat a l’Agència Catalana de Notícies fonts coneixedores de la negociació.

La visita de la delegació xinesa s’allargarà durant una setmana en què podran és veure les instal·lacions i comprovar en quin estat es troben abans de decidir una inversió de com a mínim 167 milions per adaptar la planta de Zona Franca. El fabricant xinés, que ha anunciat que vol començar a vendre models a Europa l’any que ve, té la intenció de fabricar cinc nous models elèctrics a Barcelona a partir del 2023 amb la previsió d’arribar a produir 150.000 unitats el 2025.

Els sindicats tenen previst reunir-se aquest divendres mateix amb els representants de GWM. En un comunicat, els comités d’empresa han admès que “no poden negar que els tempos no s’estan ajustant als establerts inicialment”, però han demanat “posar en context la magnitud de la negociació que s’està intentant dur a terme”. La negociació es farà amb tres meses diferents: la que negocia el traspàs d’actius amb Nissan, la que se centra en les condicions laborals amb els sindicats i la que tracta els ajuts públics amb les administracions.

L'emblema de Nissan envoltat de fum per la crema de pneumàtics en una protesta per l'aniversari de l'anunci del tancament de l'automobilística a la Zona Franca | ACN
L’emblema de Nissan envoltat de fum per la crema de pneumàtics en una protesta per l’aniversari de l’anunci del tancament de l’automobilística a la Zona Franca | ACN

Les negociacions, més ràpides amb les marques catalanes

La negociació amb GWM està més endarrerida que la dels altres candidats, com Silence i el hub de descarbonització, perquè fa poc més de dos mesos que van començar les converses i encara no hi hagut avenços significatius. En canvi, amb els representants de les marques catalanes el procés avança més ràpidament. La mesa ha ofert al hub de descarbonització instal·lar un projecte més embrionari del que havien proposat d’inici a la planta de Sant Andreu. De fet, el grup d’empreses liderat per QEV ja ha entregat el pla industrial per aquesta fàbrica. Pel que fa a Silence, la comissió veu amb bons ulls el pla per instal·lar-se a Montcada i continuen a bon ritme les negociacions pel que fa als terrenys i la planta i els terminis necessaris per al seu desmantellament.

Compensacions en cas de no voler formar part de la reindustrialització

A finals de novembre, els empleats hauran de comunicar si tenen la intenció de formar part de la reindustrialització o no. En cas de no voler continuar en el procés, els treballadors rebran una indemnització de 60 dies per any treballat. Pels empleats que optin a treballar a la nova empresa, la compensació serà equivalent a 50 dies sense límits d’anualitats i amb una percepció lineal de 750 euros per any d’antiguitat, cosa que deixa un total molt similar a una indemnització de 60 dies.

Comentaris

    ciutadà Novembre 06, 2021 | 07:41
    A aquests xinesos poc que els enredareu.
    Anna G. Novembre 06, 2021 | 13:51
    A TV3 la vostra, no recordo si dimecres o dijous, al telenotícies varen fer un publireportatge del tema en qüestió dirigit per Walt Disney, si de tot allò que informen té el mateix nivell, més val contractar a 4 micos per fer el telenotícies, ni el NODO ho superava

Nou comentari