La marca d’automòbils alemanya Volkswagen vol que la gigaplanta de bateries que pretén instal·lar a l’estat espanyol es situï finalment a Sagunt, al País Valencià. Ho ha avançat el mitjà especialitzat La Tribuna de Automoción i ho ha confirmat l’Agència Catalana de Notícies, a qui fonts coneixedores de la negociació han puntualitzat que encara no és una decisió ferma perquè no l’ha ratificat la cúpula de Volkswagen. Aquesta ratificació, asseguren, s’hauria de produir en les properes dues setmanes. Aquesta serà la tercera de les sis plantes que el grup vol tenir operatives a Europa el 2030.
Tot apunta, però, que el País Valencià ha guanyat la cursa a l’Aragó, Extremadura i Catalunya, que es rifaven aquesta gigaplanta per la quantitats de llocs de feina que pot generar, en concret 3.500 un cop estigui plenament operativa. El motiu de portar la gigaplanta a Sagunt és, principalment, l’aliança de col·laboració que el consorci alemany té amb Ford, que té una planta similar a Almussafes. Si Ford rep l’adjudicació de dos vehicles de zero emissions les seves instal·lacions podrien beneficiar-se de la gigaplanta que Volkswagen ubiqués a Sagunt.
Per la seva part, el govern espanyol ha anunciat que la convocatòria del Projecte Estratègic per la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) és farà en els “propers dies o setmanes”, i en aquest s’inclou la macroplanta de bateries. Aquesta planta subministrarà bateries a les plantes de Seat a Martorell i Landaben, a Navarra.
Volkswagen nega que la decisió estigui presa i assegura que dependrà de “diferents criteris tècnics, econòmics i logístics, inclòs el potencial suport del govern espanyol”. Asseguren que anunciaran els seus plans “en el moment oportú”. Encara que finalment la macroplanta es situï a Sagunt, Martorell ja té assegurada la fabricació del vehicle elèctric compacte de Volkswagen, així com el disseny i centre de recerca i desenvolupament de bateries.