Una infraestructura que no porta enlloc. A la província d’Almeria, concretament a Barranco de los Gafarillos. Un túnel de 7,5 quilòmetres de doble via d’AVE per enllaçar Murcia i Almeria està inutilitzat. Després que el govern de Zapatero es gastés més de 500 milions d’euros perquè arribés l’Alta Velocitat a la província andalusa, Adif va tapiar el túnel l’any passat amb blocs de formigó al·legant motius de seguretat i de manteniment de les instal·lacions, amb el vist-i-plau de ministeri de Foment, liderat per Ana Pastor. Així, el partit popular va decidir llançar milions d’euros. Es preveia que el 2017 estaria acabat aquest tram ferroviari, que forma del part del corredor mediterrani, però avui dia ja sembla utòpic que algun dia es pugui acabar.

El túnel més llarg d’Andalusia tapiat

Consuelo Rumí, diputada del PSOE per Almeria al Congrés dels Diputats, denuncia a ElSingular que durant els quatre anys de legislatura del PP “no s’ha fet ni un quilòmetre de via, que és el menys costós”. “Entre el 2013 i el 2014 s’ha pressupostat un total de 200 milions d’euros per acabar les obres de l’AVE, però no s’ha executat ni un sol euro. El PP no ens ha volgut respondre a on han anat aquests diners”. En la mateixa línia, Rosalia Martín, coordinadora provincial d’IU Almeria, assegura que “no han cap deixat opció real per acabar-lo”. “El PP ha optat abans per Galicia o altres províncies. Ens han deixat incomunicats. La ministra de Foment ha vingut més d’una vegada a prometre’ns que invertirien en l’AVE, però no ha sigut així”.

En aquest sentit, el portaveu del PP al Congrés, Rafael Hernando, ha acusat els socialistes d’haver fet un traçat delirant. Sobre aquestes declaracions, Rumí lamenta que “Hernando té poc coneixement del tema. Almeria és la segona província més muntanyosa d’Espanya. Sense aquells túnels seria impossible que passés l’AVE“. “És fonamental per a la nostra província perquè estem molt aïllats. Tenim l’avió que és caríssim, i amb cotxe es tarden més de sis hores per arribar a Madrid”, lamenta la diputada socialista.

Túnel de doble via sense utilitzar

Tan Adif com el PP han declinat fer declaracions sobre aquesta polèmica. “Hem presentat iniciatives al Parlament Europeu però no ha servit de res perquè el projecte segueix paralitzat. Es preveia que les obres acabessin el 2017, i ara ja no sabem quan es podran acabar”, explica Martín indignada, i afegeix que s’han eliminat les possibilitats de connexions reals entre Almeria i Murcia en els pròxims anys. “Volem tenir l’oportunitat d’ampliar comunicacions”, indica.

En el seu moment Adif va apuntar que encara estan pendents els 130 quilòmetres de plataforma que estan al projecte. Però el cert és que encara no s’ha establert un calendari per finalitzar les obres. “El PP mai ha entès perquè havia d’arribar l’AVE a Almeria. I aquesta setmana Hernando ha presentat una iniciativa per apostar per la importància estratègica de l’Alta Velocitat i culminar les línies planificades. És només per fer campanya electoral per les eleccions generals. En sis mesos és impossible acabar la línia Múrcia-Almeria”, assenyala la diputada.

En definitiva, més de 500 milions d’euros llançats a la brossa. El túnel més llarg d’Andalusia està abandonat, i de moment no hi ha data per acabar el tram que falta del corredor mediterrani.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa