Missing 'path' query parameter

“Thriller històric arrelat al territori”. Aquesta és la fórmula de Jaume Clotet segons Glòria Gasch, directora editorial de Columna. “És un gènere que actualment només fa ell”, remarca l’editora. Ho diu asseguda al costat de l’autor, el dia d’estiu que s’ha convocat la premsa per anunciar la segona entrega del que va començar com una novel·la guanyadora del Premi Josep Pla del 2024 i que ha acabat sent la primera pedra d’una trilogia. Clotet, conegut per tota la professió per la seva tasca periodística i per haver estat director general de Comunicació del Govern durant el mandat de Carles Puigdemont, és ara més escriptor que cap altra cosa. Tot i que havia publicat altres obres, quan va guanyar el premi Pla no s’imaginava que de La Germandat de l’Àngel Caigut se’n vendrien 20.000 exemplars i que caldria fer-ne cinc edicions. Aquest dimecres, en plena digestió de l’èxit –que Clotet es mira de reüll, com qui no se’n refia–, s’ha posat a la venda La calavera de l’apòstol, i ja està anunciada la tercera, L’espasa del rei, que sortirà al març, per a la campanya de Sant Jordi.

“Fer una trilogia no era la idea inicial, però hi havia material, ganes i lectors”, argumenta l’autor. “A les presentacions de La Germandat, la gent em demanava continuïtat, i jo tenia material de recerca bíblica per continuar escrivint, de manera que vam decidir fer una trilogia”, afegeix. A diferència del primer llibre, del qual “no es podia explicar gairebé res per no fer espòilers”, del segon “sí que es poden explicar algunes coses”. D’entrada, per a tranquil·litat dels lectors enganxats als personatges, cal deixar clar que La calavera de l’apòstol continua amb els protagonistes de La Germandat de l’Àngel Caigut: el Bernat, un monjo de Montserrat, i la Berta Bosch, una sotsinspectora dels Mossos d’Esquadra d’una unitat especialitzada en casos estranys.

Jaume Clotet i Planas presenta el seu nou llibre
Jaume Clotet i Planas presenta el seu nou llibre “La calavera de l’apòstol”, publicat per l’editorial Columna. Barcelona 16.07.2025 / Marta Cardenal

Una novel·la basada en llegendes i textos històrics

L’obra té “dues capes, dues línies argumentals”: la del diable a Montserrat, que és el fil conductor de la saga, i una altra d’autoconclusiva, que arrenca amb un robatori a Sant Pere de Rodes i desvela la desaparició d’unes restes arqueològiques de valor incalculable. La sotsinspectora Berta Bosch ha d’investigar el cas i demana al monjo Bernat que l’ajudi, cosa que els portarà a una aventura que ni s’imaginen.

Hi ha quatre viatges en el temps, una conspiració i un cas policial arran del robatori d’una Bíblia escrita amb la sang de Crist. “La llegenda d’aquesta Bíblia no és inventada per mi, tot el que explico sempre té una base de textos històrics o llegendària, està documentat que ‘la sang de crist’ va viatjar a Catalunya. Si es busca documentació, se’n troba indicis, amb escenaris internacionals però també en gran part a Catalunya”, assegura Clotet. Per a l’autor, aquesta manera de narrar, el thriller arrelat al territori, “dona un plus als lectors, que poden anar a veure els escenaris el cap de setmana”. Hi surten Sant Pere de Roda, Sant Martí del Canigó, Ripoll, el Miracle.

L’èxit de ‘La Germandat de l’Àngel Caigut’

Tot i que connecta amb la primera entrega, aquest segon llibre de la trilogia es pot llegir sense haver llegit l’anterior. “L’única cosa que passarà és que tindran ganes de llegir el primer”, apunta l’editora Gasch. I l’autor admet que és “un llibre per passar-s’ho bé”, però defensa que “també hi ha més capes”. “Hi ha, per exemple, el debat sobre el paper de l’Església respecte de la lleialtat als seus principis”, remarca.

Després d’admetre que no esperava l’èxit de La Germandat de l’Àngel Caigut –”m’esperava que aniria bé, però no tan bé”–, ara que ja té he escrit i publicat el segon i que està escrivint el tercer, Clotet ja té “la sensació que agradarà molt”. De moment, a finals de juliol, abans de la pausa d’agost, ja tenia una quinzena de presentacions agendades en clubs de lectura i llibreries, i els llibreters ja feien comandes voluminoses per assegurar-se que no es quedaven sense exemplars en ple boom, com els va passar amb La Germandat, que “va trencar estocs dues vegades, cosa que fa molta ràbia”, segons apunta Glòria Gasch.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter