Missing 'path' query parameter

Les realitats de les dones són molt diverses. La globalització, els costums, les arrels, els contextos socials i econòmics, conformen les parts de cada història, de cada persona, de cada vida. La periodista Txell Feixas explora els testimonis de sis dones d’arreu del món amb contextos personals molt diferents, però unides per un mateix motiu. Dones en lluita és la nova aposta documental de 3Cat, una sèrie de sis capítols i pòdcasts que posen en relleu les veus de sis dones de l’Afganistan, Guatemala, el Líban, El Salvador, Senegal i Catalunya. Testimonis que escenifiquen la lluita personal i social que duen a terme cada dia per recuperar els seus drets fonamentals.

En un acte de presentació conduït pel periodista Manel Alías a la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona, expliquen l’essència d’aquest projecte. “Són dones que comencen patint una injustícia i s’encaren, acaben sent la cara visible d’una lluita molt més àmplia. Que s’enfronten a poders molt grans, que ens farien empetitir. Aquest acte és una manera de dir-los que no estan soles”, reflexiona el corresponsal de TV3.

Txell Feixas, directora de la nova producció Dones en lluita | 3Cat
Txell Feixas, directora de la nova producció Dones en lluita | 3Cat

Les sis protagonistes del documental

Rosa Romà, directora de la Corporació, insisteix en la importància de transmetre “uns valors d’anàlisi i visibilització d’aquestes històries que reflecteixen les realitats de moltes persones”. Les protagonistes provenen de sis països diferents. La Zuhal Sherzad, amb només vint-i-un anys, dirigeix una xarxa d’escoles clandestines per a nenes a l’Afganistan, davant el règim talibà, que ha disminuït les llibertats i la vida de les dones afganes. Samantha Randos explica la seva història com a mare soltera catalana, que va convertir una estafa immobiliària en el motor del seu activisme en defensa del dret a l’habitatge, després de rebre amenaces i coaccions.

3Cat estrena el seu nou documental Dones en lluita dirigit per Txell Feixas | UB / Xènia Fuentes
3Cat estrena el seu nou documental Dones en lluita dirigit per Txell Feixas | UB / Xènia Fuentes

La Sophie Ndongo reivindica i lluita per les esclaves domèstiques del Líban en ple segle XXI I la Teodora Vásquez és un testimoni molt emotiu que revela com el seu avortament va acabar empresonant-la durant una dècada a El Salvador. Finalment, la Fatou Diatta, sota el nom de Sister Fa, s’ha convertit en portaveu contra la mutilació genital femenina al Senegal “amb el poder de la paraula”, revela la periodista Txell Feixas.

La història d’Ana Rutilia, la lluita del poble q’eqchi’ de Guatemala

Els assistents a l’acte pogut veure en primícia el primer episodi d’aquesta sèrie de sis capítols -s’estrena aquest 8 de març a la plataforma-, que repassa el cas d’Ana Rutilia, advocada maia q’eqchi’, líder d’una denúncia contra un complex hidroelèctric que va devastar la seva comunitat, un poble indígena de Guatemala. La protagonista revela les desaparicions de membres de la comunitat, un motor de lluita que va aconseguir que pogués vèncer la por i dedicar-se l’activisme pel seu poble.

Txell Feixa explica “que aquest projecte neix de la passió d’explicar històries i explicar el món a través d’elles”. És una sèrie feta “des del punt de vista de les dones”. “No és una reivindicació de voler que les dones ens expliquin el món, sinó perquè crec que genuïnament ho fan millor, perquè no els han deixat fer-ho abans”, confessa la directora.

Els testimonis de tres protagonistes

Tres de les protagonistes de la sèrie han estat presents en la preestrena de Dones en lluita. La Zuhal Sherzad, lluita a través del boli i el paper, ensenyant de manera clandestina les dones del seu país. La jove explica com ha canviat la seva vida. “Des que els talibans van arribar al poder, es va obrir un nou capítol a l’Afganistan, en les vides de les dones que s’han trobat limitades, però això no és el final, s’ha obert una altra pàgina, la de la resistència, mostrar la força de les dones afganes. No estem silenciades, estem fent soroll i creiem que l’educació no és un privilegi, és un dret. Hem creat espais on les dones poguessin començar a sanar, vam afrontar molts riscos, però estem molt contentes. Encara som agents per la pau, per la resistència”, explica la protagonista durant l’acte d’aquest dimecres 5 de març.

3Cat estrena el nou documental Dones en lluita | UB/ Xènia Fuentes
3Cat estrena el nou documental Dones en lluita | UB/ Xènia Fuentes

Ana Rutilia ha compartit el vincle de lluita que hi ha entre les dones i la terra. “Pel nostre vincle amb la terra com a creadores de vida, estem fetes per lluitar per la mare terra”. En el seu cas, Samantha Randos, ha reflexionat sobre la lluita contra els desnonaments. “La lluita ha d’estar allà, no tothom pot pagar un lloguer ni té una feina en condicions”. Durant les seves intervencions, els assistents no han deixat d’aplaudir els testimonis valents i lluitadors de les protagonistes del documental.

Dones en lluita s’estrena aquest 8 de març, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona, a la plataforma 3Cat tant en format vídeo com pòdcast. A més a més, la cadena catalana aposta per oferir dos capítols en prime time el diumenge 9 de març a TV3. La lluita d’aquestes dones traspassa fronteres internacionals per generar un espai de reivindicació dels drets fonamentals de totes les persones.

Més notícies
Notícia: 3Cat consolida l’èxit de SuperCampus, la plataforma educativa en català
Comparteix
La plataforma ja supera els 3 milions de reproduccions des de la seva estrena el mes de maig de 2024
Notícia: 3Cat enriqueix l’aposta per la ficció amb noves produccions per a 2025
Comparteix
La plataforma catalana ha presentat les novetats de ficció que arribaran durant aquest any en una aposta per la llengua catalana en l’audiovisual
Notícia: ‘Jo mai mai’ supera el mig milió de reproduccions en una setmana a 3Cat
Comparteix
La segona temporada de la sèrie de 3Cat bat un nou rècord en la seva estrena a la plataforma

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter