El Departament d’Educació apunta que s’han pres mesures per millorar els resultats educatius, sobretot els que tenen a veure amb matemàtiques, una àrea que surt mal parada en l’Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències (TIMSS). Catalunya se situa vint punts per darrere de la Unió Europea i nou per darrere de l’Estat. La presidenta del Consell Superior d’Avaluació i directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu, remarca que aquestes dades consoliden el “neguit” que hi ha per millorar els resultats educatius, però avisa alhora que els canvis en educació “necessiten temps”.

L’estudi va analitzar el nivell de 980 alumnes que cursaven quart de primària l’any passat en 49 escoles del país, 33 dels quals eren públiques i 16 concertades. Catalunya obté de mitjana 489 punts en matemàtiques, per sota dels 525 de l’OCDE, els 514 de la Unió Europea i dels 498 de l’Estat. En ciència, la mitjana catalana és millor, de 502, i en consciència ambiental, el tercer àmbit que analitza aquestes proves, el resultat és de 517.

Andreu vehicula molts d’aquests resultats a l’efecte de la pandèmia. En declaracions a l’Agència Catalana de Notícia, assegura que “no es pot comprar [la postpandèmia] amb un dia a dia de l’escola” i confia que, amb el retorn a la normalitat, sigui “més fàcil” revertir els mals resultats acadèmics. “Són moltíssimes les actuacions que estem duent a terme, esperem que més aviat que tard podem revertir aquesta situació”, ha apuntat Andreu.

La presidenta del Consell Superior d’Avaluació i directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu | ACN

Formació de docents

Des d’Educació expliquen que el Departament s’ha focalitzat en la formació dels docents i en l’anàlisi dels resultats. Una de les mesures vigents és el programa Florence, que, justament, se centra a millorar les competències en matemàtiques de l’alumnat en etapa escolar. Ara bé, segons les dades que publica l’ACN, només s’hi han acollit 87 dels 200 centres previstos inicialment.

També hi ha previst engegar dos postgraus especialitzats en competències docents de l’àrea de matemàtiques. Un d’ells està pensat per a docents en actiu que no tenen el grau i el segon més encarat a docents de primària.

Els mals resultats en matemàtiques se sumen al terratrèmol de les proves PISA, que van deixar Catalunya en mal lloc en matemàtiques i comprensió lectora. Els mals resultats van motivar la creació d’un grup d’experts, que va formar l’executiu anterior, liderat per Pere Aragonès, per mirar de revertir la situació a les aules. Illa va anunciar, amb l’inici de curs, que buscarà un acord amb l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) per comptar amb els “millors experts” per a una anàlisi del sistema educatiu català.

Comparteix

Icona de pantalla completa