Viure bé
Arthur Brooks, expert de Harvard: «Les persones més felices són les que mai deixen d’aprendre per pura curiositat

Segur que tu també has sentit aquesta insatisfacció constant malgrat tenir-ho “tot” sota control. Ens han venut que la felicitat és una meta, un destí al qual s’arriba acumulant èxits, zeros al compte o títols a la paret. (Spoiler: ens han enganyat a totes).

La ciència acaba de donar un cop sobre la taula. I no ve de qualsevol lloc, sinó dels despatxos més prestigiosos de Harvard. L’expert Arthur Brooks, una de les veus més influents del món en l’estudi del benestar, ha revelat quina és la vertadera roda que ens manté vius i, sobretot, feliços.

L’error que cometem en buscar la felicitat

Sovint confundim estar bé amb estar còmodes. Pensem que quan assolim aquell lloc de feina o comprem aquella casa, el buit desapareixerà. Però Brooks és tàcit: la felicitat no està en aconseguir més, sinó en una cosa molt més instintiva que solem perdre en fer-nos adultes.

El secret resideix en la curiositat. Però no en una curiositat qualsevol per compromís o feina, sinó en l’aprenentatge per pur plaer. Les persones més felices del planeta són aquelles que mai deixen d’aprendre per curiositat genuïna. (Sí, com quan de petites ens preguntàvem per què el cel és blau).

La curiositat actua com un autèntic motor emocional. Si deixes de descobrir, el teu benestar s’estanca. És la vitamina més barata i efectiva per al cervell.

Per què el teu cervell necessita “novetat”?

Quan ens permetem descobrir alguna cosa nova, el nostre cervell experimenta una sacsejada de vitalitat immediata. No es tracta d’apuntar-te a un màster caríssim ni de traure’t una enginyeria els caps de setmana. La clau és la xispa.

Brooks, que combina neurociència i psicologia, explica que aquest hàbit genera un sentit de realització personal que els diners no poden comprar. És aquesta sensació de “meravella” en llegir un llibre que no té res a veure amb la teva feina, en provar una recepta diferent o en entendre, per fi, com funciona aquell giny que tens al calaix.

En el seu nou programa Office Hours, el catedràtic insisteix que aprendre no ha de ser una obligació professional. Si ho fas per “deure”, l’efecte desapareix. La màgia ocorre quan és un acte voluntari. És aquí on l’estrès es redueix i la percepció de la nostra vida canvia per complet.

La trampa de la productivitat

Vivim obsessionades amb el rendiment. Si una cosa no serveix per guanyar diners o millorar el CV, sembla que no val la pena. Però Harvard ens diu el contrari: aquest temps “perdut” a aprendre una cosa “inútil” és, en realitat, la nostra millor inversió en salut mental.

Aquest enfocament és una bufetada de realitat per a la nostra butxaca i la nostra agenda. No necessites més hores al dia, necessites més meravella en les teves hores. La curiositat renova l’ànim i ens treu del mode automàtic en què vivim la majoria del temps.

El millor de tot? Aquest hàbit no entén d’edats. Mai és tard per començar a ser aquesta persona que pregunta, que investiga i que es deixa sorprendre pel que és quotidià. És una decisió que pots prendre ara mateix.

A vegades, la solució als nostres problemes d’ànim no està en el metge ni a la farmàcia, sinó en aquella biblioteca que fa temps que no trepitges o en aquell tutorial que vas guardar i mai vas veure. La vida s’enriqueix de forma instantània quan deixes de ser una espectadora i tornes a ser una exploradora.

Atenció: La llei del benestar està canviant. Qui deixa d’aprendre, envelleix; qui manté la curiositat, es manté jove per sempre.

Al final, nosaltres decidim com volem passar el temps que ens queda. Vas a seguir en l’scroll infinit o vas a buscar alguna cosa que de debò encengui la teva ment avui mateix?

Demà podries despertar-te amb una perspectiva totalment diferent. Només t’has de permetre el luxe de descobrir.

Què és això que sempre vas voler saber i mai vas gosar preguntar?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa