El 53% dels alumnes de 4t d’ESO tenen un nivell equivalent al bàsic de l’Escola Oficial d’Idiomes en anglès pel que fa a la comprensió oral i comprensió lectora. Mentre que només el 41% en expressió oral. És una de les grans conclusions que s’extreuen de l’estudi La llengua anglesa en l’avaluació de l’ESO 2006, que ha elaborat pel Consell Superior d’Avaluació de Sistema Educatiu sobre una mostra de 1.481 alumnes de 51 centres. La xifra d’aprovats té en compte els barems de l’Escola Oficial d’Idiomes, que estableix la nota de tall al 65%. Si aquesta nota de tall és del 50% (la que apliquen els centres) els aptes augmenten fins el 64%.
El conseller d’Educació, Ernest Maragall, i el president del Consell Superior d’Avaluació, Joaquim Prats, han presentat avui els resultats de l’estudi, que han considerat bons i positius “com a punt de partida”, encara que han admès que “han de millorar-se”. Maragall ha explicat que el Pla d’Impuls a les Terceres Llengües, iniciat el 2007 i que contempla millorar les capacitats en anglès de 12.200 mestres de primària, afavorirà el nivell d’aquest idioma en les escoles catalanes.
L’informe té en compte variables que condicionen els resultats com el sexe, el nivell d’estudis de la família, els hàbits d’estudi, el consum cultural dels alumnes, com l’ús d’internet, de la televisió i la lectura de llibres, i el funcionament dels centres escolars. El text ressalta l’efecte positiu per als estudis d’anglès que suposa el bon funcionament general del centre escolar, així com les hores dedicades a mirar la televisió -més de tres hores suposen resultats més baixos-, ús habitual d’internet -els qui l’utilitzen diàriament obtenen millor puntuació que els que l’usen poc-, i el nivell socioeconòmic de l’alumnat -els qui es matriculen en un centre de tipologia alta tenen un rendiment més alt en anglès-.