Ferrovial va anunciar aquest dimarts que canviava la seu social als Països Baixos i abandonava l’estat espanyol. Fins aquí tot semblava una clàssica fugida d’un estat on no et sents còmode del tot, però aquest dimecres s’ha conegut, gràcies a un informe del Banc Sabadell que l’empresa espanyola s’estalviarà fins a 40 milions d’euros en impostos cada any si opera des d’Holanda. Aquest estalvi considerable es donarà gràcies a unes millors condicions fiscals i a més, segons el mateix informe, tindria un impacte limitat en la seva valoració borsària, el que, al cap i a la fi, serà un estalvi considerable dels costos empresarials.
No obstant això, l’objectiu principal de la companyia presidida per Rafael del Pino, una de les cinc persones més riques de l’estat segons Forbes, és una major projecció internacional, ja que tenir la seva seu en Països Baixos li obrirà moltes més oportunitats en el seu principal mercat, els Estats Units, segons va assegurar l’empresa. Per tant, l’estalvi de costos, encara que és evident que es donarà és un objectiu molt secundari segons ha assegurat Ferrovial. De fet, cal apuntar que el Sabadell assenyala que el cost dels tràmits per a traslladar la seva seu social als Països Baixos i començar a cotitzar –de manera paral·lela a Espanya–, costaria al voltant d’uns 20 milions d’euros.
Alhora, també s’ha de recordar que estalviar-se 40 milions, per a Ferrovial, és un fet molt menor, ja que el 2022 la companyia espanyola va facturar un total de 7.551 milions d’euros i va registrar uns beneficis de 728 milions d’euros, per tant, no suposarà un gran canvi en la fulla comptable de la multinacional. A tot això la raó d’aquest estalvi en impostos que podria arribar als 40 milions anuals és perquè als Països Baixos els dividends de filials estan exempts d’impostos, mentre que a Espanya la bonificació es limita al 95%.
El cas és que la companyia, que encara s’ha de considerar com espanyola fins que la junta d’accionistes aprovi el canvi de seu, controla diverses infraestructures fora de l’estat com el 25% de l’aeroport londinenc de Heathrow, un dels més grans i importants del món; el 43% de l’autopista canadenca 407-ETR, considerada també la més gran del món; o més del 50% en Budimex, la constructora més gran de Polònia. Quan aquestes empreses reparteixen dividends als seus accionistes, Ferrovial s’embutxaca una part proporcional a la seva participació en l’accionariat. L’any passat va rebre 475 milions d’euros per aquest concepte, encara que normalment rep entorn de 750 milions d’euros.
Créixer als Estats Units
En qualsevol cas, l’objectiu de la companyia és potenciar el coneixement de la seva marca als Estats Units, on resideixen el 93% dels seus inversors internacionals, i millorar el seu accés a les fonts de capital. Cal recordar que el principal accionista de Ferrovial és el seu president, Rafael del Pino, que controla el 20,4% de les accions, seguit de María del Pino (8,2%); el fons britànic TCI (6,4%), fundat per Christopher Hohn, un britànic multimilionari que apareix en el lloc 273 de la llista Forbes de les majors fortunes del planeta; Leopoldo del Pino (4,1%) i els fons BlackRock (3,18%) i Lazard (3%), segons figura a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
En qualsevol cas, el ‘free float’ o capital flotant és del 67%, cosa que significa que aquest percentatge de capital de la companyia està en mans de minoritaris i susceptible de lliure negociació en borsa. Ara com ara, l’acolliment per part dels seus accionistes ha estat positiva, ja que aquest dimecres les seves accions pugen un 1,3%, fins als 26,61 euros per acció.
La Moncloa retreu a Ferrovial “l’erroni” canvi de seu
Després de conèixer la proposta del canvi de seu el govern espanyol ha carregat Ferrovial. Per una part des del Ministeri d’Economia han afirmat que és una decisió “errònia” i la vicepresidenta primera, Nadia Calviño, ha rebutjat frontalment la proposta en una conversa amb Rafael del Pino, segons fonts del Ministeri citades per l’ACN. “Es tracta d’una empresa que deu tot a Espanya” i “no resulta acceptable” que havent crescut “gràcies a la inversió pública, mostri aquesta manca de compromís amb el seu país”, afirmen les mateixes fonts.
Per altra part, la vicepresidenta segona del govern espanyol, Yolanda Díaz, ha demanat en una atenció als mitjans que els accionistes de Ferrovial que reconsiderin el canvi de seu. “Crec que això no és ser espanyol. Ser espanyol és defensar la permanència al teu país”, ha assegurat Díaz, que ha fet una crida a la Junta d’Accionistes perquè no aprovi la proposta. La vicepresidenta segona ha demanat “compromís” amb l’estat i ha recordat els contractes de Ferrovial amb l’administració pública.
Díaz també ha instat Calviño a adoptar les mesures necessàries per evitar el trasllat a Holanda. Des del Ministeri d’Economia expliquen que estan “pendents de conèixer els detalls per analitzar i seguir de prop les possibles implicacions d’aquesta errònia decisió”.
A més, la vicepresidenta segona també ha tingut temps per carregar contra els Països Baixos assegurant que no s’hauria de permetre que existís “dúmping fiscal” dins la Unió Europea i ha reclamat treballar perquè “no pugui existir”. El Ministeri d’Economia ha considerat “paradoxal” que la decisió arribi en un “moment d’important atracció d’inversió estrangera i confiança dels inversors” a l’Estat.