Els comitès d’empresa de Renfe i Adif han acordat aquest dilluns convocar set dies de vaga al servei ferroviari de tot l’Estat espanyol per protestar contra les implicacions del traspàs de Rodalies. Consideren que el canvi de governança és una “privatització encoberta” del transport de mercaderies mitjançant la creació d’una nova societat controlada per la companyia logística MSC: “Per facilitar aquesta transició, es permet el deteriorament de l’empresa pública mitjançant accions com no concórrer a contractacions noves de càrrega de treball, obstaculitzar la tasca dels comercials a la captació de clients i bloquejar l’operativitat dels trens per inacció dels centres de gestió“, apunten els sindicats del sector. Tal com han apuntat CCOO, UGT, la CGT, la Confederació Intersindical-SF i el SCF -els quals componen els comitès d’empresa de Renfe i Adif- a través d’un comunicat conjunt, les mobilitzacions convocades pels dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març i 1 i 3 d’abril responen a “l’incompliment” per part del Ministeri de Transports, en mans d’Óscar Puente, dels acords assolits el 2023 per desconvocar les protestes contra el traspàs del servei.

L’anunci d’aquestes set noves jornades de vaga arriba després d’un cap de setmana marcat pel caos ferroviari que s’ha produït al Camp de Tarragona, especialment a les línies R2 sud i R4. Un caos, però, que també ha reproduït aquest mateix matí a l’estació de Cunit, on s’han produït grans aglomeracions al servei i combois que circulaven amb retard. Aquestes incidències, segons ha detallat la mateixa operadora ferroviària, són provocades per la “conflictivitat laboral” en protesta pel traspàs del servei a una empresa mixta participada pel govern espanyol i la Generalitat. Des dels sindicats de maquinistes, però, asseguren que l’argumentació de Renfe és completament “falsa”, i atribueixen el caos en el servei de trens a un “error de coordinació” entre administracions.

Imatge d'arxiu d'un tren de rodalies a l'estació d'Atocha / Matias Chiofalo - Europa Press
Imatge d’arxiu d’un tren de Rodalies / Matias Chiofalo – Europa Press

Un llarg conflicte enquistat

Tal com recorden els sindicats, el 23 de novembre de 2023 van desconvocar la vaga prevista aleshores després d’assolir un acord que garantia que Renfe i Adif continuarien sent els prestadors dels serveis de Rodalies i Renfe Mercaderies, que es preservaria la integritat de les plantilles a les dues empreses públiques i que s’establirien grups de treball i negociació per adoptar “solucions consensuades” als reptes del sector: “Els Comitès Generals d’Empresa consideren que aquests compromisos han estat vulnerats després de l’última reunió amb el Ministeri, celebrada el 17 de febrer, en què es va anunciar l’exclusió de la línia R1 de la Xarxa d’Interès General. A més, es va comunicar la creació d’una empresa mixta aliena al Grup Renfe per assumir progressivament totes les activitats operatives de Renfe i Adif”, apunten. En aquest sentit, els sindicats denuncien que no han jugat cap paper en la presa de decisions sobre el canvi de governança del servei, cosa que ha agreujat el seu malestar: “Aquestes mesures suposen una ruptura total dels acords previs, atès que les solucions adoptades pel Ministeri en coordinació amb la Generalitat són diametralment oposades al que s’ha pactat”, remarquen.

Pel que fa als acords amb l’executiu català en matèria ferroviària, les organitzacions sindicals denuncien que ni la Generalitat ni la Moncloa tenen intenció de millorar el funcionament del servei, sinó augmentar “el cost que recaurà sobre els ciutadans”: “Es vol duplicar l’entramat societari amb un nou president, consellers i estructures paral·leles per prestar un servei que ja ofereix una empresa pública. Aquesta duplicitat afectarà també les economies d’escala a la compra de trens, materials, instal·lacions de circulació i seguretat, formació i habilitacions”, adverteixen els sindicats en aquest mateix comunicat conjunt. De fet, recorden que el traspàs de Rodalies no és, del tot, una novetat, ja que la Generalitat ja té competències de Rodalies des de l’any 2010, però que fins ara no les “ha exercit plenament”: “El marc actual permet gestionar i millorar el servei mantenint com a operadors Renfe i Adif, un model similar al de la sanitat catalana, on diferents centres sanitaris sense titularitat de la Generalitat presten servei públic dins del SISCAT”, apunten.

Andana de l’estació de Cunit, just després de l’arribada d’un dels combois previstos aquest dissabte / Ariadna Escoda (ACN)

El PSC tanca files pel traspàs de Rodalies

Davant l’anunci de noves protestes contra el traspàs de Rodalies, la portaveu del PSC, Lluïsa Moret, ha volgut tancar files amb el Govern sobre el canvi de governança del servei i ha assegurat que el traspàs no tindrà “cap impacte negatiu” en els drets laborals dels treballadors afectats, ja que l’executiu de Salvador Illa treballarà conjuntament amb les organitzacions sindicals. En roda de premsa, però, Moret ha admès que el procés és “complex” i “necessita els seus tempos i molts processos de negociació” per fer una “passa endavant estratègica”. En aquesta línia, la portaveu socialista també ha volgut deixar clar que els acords de les comissions bilaterals demostren que la relació amb ERC “avança”, cosa que és un exemple de la “consolidació” del traspàs.

Mentre els socialistes defensen el canvi de governança del servei, l’oposició del govern de Salvador Illa continua pressionant amb Rodalies: “Renfe és el braç executor de la humiliació de l’Estat als catalans”, ha reblat el diputat juntaire Salvador Vergés des de Cunit en declaracions a mitjans, on també ha carregat contra el traspàs pactat entre el PSC i els republicans, el qual el dirigent juntaire ha titllat “d’insuficient”. Des del seu punt de vista, “falta organització per assegurar una mobilitat justa i sostenible pels territoris del sud de Catalunya” i ha advertit que “la precarietat continuarà” durant els pròxims mesos -ara, coincidint també amb les noves jornades de vaga: “El Govern havia d’aportar solucions i no hem vist ni Govern, ni solucions”, ha exclamat Vergés.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter