La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, reclama més “col·laboració política” per intentar resoldre l’allau de problemàtiques que ha colpejat amb duresa el servei de Rodalies les darreres setmanes, però que ja fa anys que s’arrosseguen. En la seva primera intervenció en la comissió de Territori d’aquesta tarda, la titular de la cartera ha demanat més “coordinació” entre el Govern i la resta de grups parlamentaris per trobar solucions a les mancances estructurals que afecten la xarxa ferroviària catalana: “Cal inversió, esforç, treball i coordinació”, ha argumentat Paneque, que ha lamentat el caos viscut aquests darrers dies arreu del país i ha volgut demanar “disculpes” als usuaris -tal com ha fet aquest mateix matí al govern espanyol en la sessió plenària del Congrés. “Els tècnics fan cada dia tot el que poden, però quan les coses fallen en patim les conseqüències. I perjudica la vida quotidiana de les persones, en som molt conscients”, ha continuat la titular de la cartera.
La consellera ha admès que Rodalies ja fa dècades que pateix una forta “desinversió”, cosa que ha agreujat cada vegada més el malestar dels usuaris amb el servei, però assegura que en els darrers anys ja s’ha començat a invertir més en la xarxa de trens catalana. Ara bé, la mateixa consellera també ha volgut deixar clar que encara cal “temps” i paciència -tal com la mateixa consellera va receptar als usuaris la setmana passada- per poder començar a notar les millores en el servei: “Hem començat a posar els pilars per tenir les Rodalies que Catalunya es mereix, però no serà ni ràpid ni fàcil”, ha matisat la responsable de la cartera de Territori de l’executiu de Salvador Illa, que considera que el Govern ha de treballar per adaptar el servei ferroviari català als “reptes” de futur, però també trobar mesures per pal·liar els efectes de les incidències que pateixen diàriament els usuaris catalans: “No podem fer cap altra cosa que no sigui més treball i esforç. Hem de treballar perquè la crisi se solucioni, i també hem traslladat amb urgència i contundència al govern espanyol, Renfe i Adif la necessitat de millores. És inacceptable trobar-nos en aquesta situació”, ha apuntat Paneque.

La Catalunya dels vuit milions
Durant la seva intervenció, la consellera també ha assegurat que un dels motius pel qual el sistema ferroviari, actualment, no funciona amb l’eficiència necessària és que, en els darrers anys, ha crescut en volum la població catalana: “Tenim infraestructures dissenyades per la Catalunya dels 6 milions, i ja en som més de vuit. Hem de fer canvis pensant en el país que ve”, ha apuntat la titular de la cartera. De fet, segons ha detallat, augmentar la capacitat de la xarxa ferroviària és un dels grans reptes als quals ha de fer front la conselleria durant aquesta legislatura. En aquesta línia, Paneque també ha justificat, d’alguna manera, el caos viscut els darrers dies a Rodalies a causa de la represa del servei després de grans processos d’obres, com els que s’han viscut al Camp de Tarragona amb les actuacions al túnel de Roda de Berà -emmarcades en el corredor mediterrani.
Per tal de pal·liar les mancances estructurals que afecten el sistema, la titular de la cartera s’encomana al Pla de Rodalies 2020-30, el qual suposa la inversió “més gran” dels darrers anys i assegura que s’està duent a terme “a un ritme més que acceptable”. És precisament dins aquest pla en què s’inclouen mesures per millorar l’accessibilitat de les estacions -una de les grans reclamacions de les plataformes d’usuaris-, la senyalització o el mobiliari. A banda, en aquest mateix pla també s’estipulen actuacions dirigides a “incrementar la capacitat de la xarxa” i millorar-ne la integració urbana, ja que algunes estacions, com la de Sants -l’epicentre de Rodalies a Barcelona-, ja han “superat la seva capacitat màxima de trens”.
Les actuacions estipulades en el Pla de Rodalies, però, són a mitjà i llarg termini. Per tal de pal·liar la crisi a més curt termini, la consellera de Territori assegura que un dels factors clau és millorar la “informació” que reben els usuaris: “La comunicació ha de ser clara i ràpida, ja que, d’aquesta manera, els viatgers poden planificar els seus trajectes amb certesa i poden buscar alternatives si hi ha incidències”, apunta la titular de la cartera. De fet, segons assegura, aquesta mateixa setmana els grups d’Adif i Renfe ja ha començat a treballar per resoldre aquesta problemàtica.