La forta onada de calor que travessa Catalunya i que ha fet disparar els termòmetres per sobre dels 40 graus en alguns punts del país també causa estralls en el servei de Rodalies. Després d’uns mesos moguts arran del robatori de cablejat de coure a l’estació de Maçanet-Massanes que va paralitzar l’entramat ferroviari català durant setmanes, ara els usuaris també han de fer front a les altes temperatures a l’interior dels trens. “Normalment, l’aire condicionat funciona força bé, però quan el tren va ple ja no corre aire. És inhumà”, relata Mònica Estivill, una dona que cada dia agafa la línia R1 -és a dir, la que va des de Molins de Rei (Baix Llobregat) fins a Maçanet-Massanes (la Selva) travessant tot el Maresme– per anar a treballar. Segons explica en conversa amb El Món, durant bona part de l’any el volum de passatgers és força “normal”, però que amb l’arribada de l’estiu molts turistes comencen a fer servir aquest transport per anar a passar el dia a la platja.
Una idea similar a la que expressa Jasmina Saadi, que viatja amb el seu fill fins a Montgat, on viu la seva família: “Dins el tren fa molta calor, i més aquests dies. Quan arribo a la meva parada sembla que porti tot el dia sota el sol [referint-se a la suor]”, lamenta la usuària, que també admet que a l’interior del tren “s’està millor” que esperant a l’estació. Els passatgers que pugen a l’estació de Sants per agafar qualsevol tren són els que més crítics es mostren amb el mal estat dels equips de climatització. Entre cares llargues, ventalls i algun refresc, els usuaris esperen que arribi el seu tren. “Fa més de mitja hora que espero a l’andana i encara no ens han donat notícies de quan arribarà el tren. Entre que el servei funciona molt malament i que fa una calor espantosa… és infernal”, exclama Ignasi Martí, que espera a l’estació per agafar l’R3 fins a Vic -una línia que està en obres de manteniment durant aquest mes d’agost.

La massificació turística també afecta Rodalies
Segons asseguren els diversos passatgers, un dels factors que més influeix en els viatges de Rodalies durant l’estiu, especialment a les línies que es desplacen per la costa -tant l’R1 com l’R11, que puja fins a Portbou (Alt Empordà)-, és la gran massificació turística: “A vegades no sé si Montgat o a Londres”, ironitza Marcel Gil, que explica que durant el mes d’agost “el tren del Maresme” -nom amb què coneixen popularment l’R1- està ple de turistes, sobretot anglesos: “Passen el dia a la platja i ocupen tots els vagons amb els seus para-sols i les neveretes. Entenc que és bo pels pobles de la comarca, però per a la gent que agafem cada matí i cada tarda el tren és insuportable“, exclama el passatger, que intenta fer-se lloc al vagó entre un grup de turistes que es dirigeix a Vilassar de Mar.
De la mateixa manera que els vagons dels trens van plens de gom a gom, a les estacions els passatgers també busquen qualsevol racó d’ombra per refugiar-se del sol. En els moments en què la calor és més intensa, però, trobar un punt d’ombra és una odissea. “Durant el migdia és millor passar calor dins el tren que a l’andana”, riu Mònica Estivill, que acostuma a agafar el tren de tornada a Barcelona des de l’estació de Vilassar de Mar, la qual té un parell de porxos a cada via per protegir als passatgers del sol, però que no cobreixen la totalitat de l’andana. De fet, la usuària explica que alguna vegada ha vist alguna altra persona perdre el coneixement momentàniament per la calor mentre esperava el tren. Una situació que altres passatgers habituals de l’R1 expressen a través de les xarxes socials.
Estic a un tren de la R1 que hem hagut de parar perquè a un senyor li ha donat un xungo del calor i de la gent que anàvem allà tots anxovats (suposo, espero). Rodalies és un infern… I a veure quant triguem a arrancar, ara. Encara em donarà un xungo a mi també, com triguem molt.
— Ari 🏳️⚧️🐀 (@nuriwan) August 5, 2024
La importància de l’aire condicionat als vagons
Els diversos usuaris de Rodalies consultats per aquest diari coincideixen que els aparells d’aire condicionat que duen els vagons és una de les eines que els permeten “suportar mínimament” els viatges en tren. El problema, però, és que no sempre funcionen. Tal com han expressat alguns usuaris a través de les xarxes socials, i confirmen els passatgers de l’R1, l’aire condicionat no sempre està en marxa, motiu pel qual amb les aglomeracions que es produeixen a la línia la calor s’intensifica. En canvi, els dies que sí que està engegat, la potència no sempre és suficient: “Hi ha dies que l’aire sí que està posat, però amb tan poca intensitat que sembla que ni hi sigui. O es posa molt més fred o és inútil”, lamenta Jasmina Saadi, que defineix les altes temperatures que es viuen a l’interior dels trens de Rodalies com “un infern”.
Així doncs, al mal funcionament de la xarxa amb combois que circulen més tard del previst i falta d’informació a les andanes també s’hi afegeix el malestar de la població per les altes temperatures dels trens i les poques eines per combatre-les. Tot i que aquesta és la primera línia que començarà a traspassar-se el mes de gener de l’any vinent, tal com van assegurar el passat 18 de juliol el Govern i la Moncloa conjuntament a través d’un comunicat, els usuaris no confien que amb la gestió de la línia en mans catalanes es resolguin les mancances. “Cada dia és una aventura saber com anirà el tren. El pitjor és que ja no ens sorprenem”.